A hajók mozgását valós időben mutató MarineTraffic szerint már 60 LNG-tanker állt a partoknál vagy közlekedett lass tempóban Északnyugat-Európa, a Földközi-tenger és az Ibériai-félsziget felé. Egy pedig a Szuezi-csatornánál horgonyzott le. Nyolc, az Egyesült Államokból érkező LNG-hajó a spanyolországi Huelva kikötőjébe tart – idézi a CNBS cikkét a Portfolio.
„Az LNG-tankerek hulláma túlterhelte az európai újragázosítási létesítmények képességét a rakományok időben történő kirakodására” – nyilatkozta az amerikai hírcsatornának Andrew Lipow, a Lipow Oil Associates elnöke. Emiatt a tartályhajók visszatérése is késik az Egyesült Államok öböl-menti partvidékére, hogy felvegyék a következő rakoményt. Mindez oda vezet, hogy a földgázkészletek a piac által vártnál nagyobb mértékben emelkednek – tette hozzá.
Az alapvető infrastrukturális probléma az európai újragázosítási kapacitás hiánya, ami az újragázosító üzemek és az újragázosító létesítményekkel rendelkező országokat összekötő csővezetékek hiányából adódik. Ennek következtében a vízen lévő LNG-tárolók – úszó tárolók – mennyisége növekszik, ami viszont csökkenti a földgáz árát.
„Az európai gáztárolás tovább növekszik, és jelenleg meghaladja a 93 százalékot” – mondta Jacques Rousseau, a ClearView Energy Partners LLC globális olaj- és gázipari ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az úszó tárolás növekedése – mivel a kapacitás világszerte történő mozgatásához szükséges hajók hosszabb ideig le vannak kötve – hozzájárult ahhoz, hogy
az LNG-tartályhajók árai évről évre megközelítőleg megduplázódtak.
Energiaügyi szakértők a CNBC-nek nyilatkozva közölték, figyelemmel kísérik az EU LNG-árplafonját. A plafonról múlt csütörtökön még akkor is szó esett, amikor az árak csökkentek. „Az árplafon potenciálisan kiszorítja a kereskedőket a piacról, ami hatással lenne az Európába érkező jövőbeli kínálatra” – mutatott rá Jacques Rousseau.
Az európai gázárak – az orosz–ukrán háború kitörése után – augusztus végén megawattóránként 340 euró (332,6 dollár) fölé szöktek, de ezen a héten először 100 dollár alá csökkentek.
Kinek nem jut elég dízel és gáz Európában egy hideg tél esetén? Erről is beszélt nemrégiben Pletser Tamás, az Erste Bank olaj és gázipari elemzője az InfoRádió Aréna című műsorában:
Mi az európai energiaár három legfőbb tényezője? Hogyan függ össze a gáz ára a villamosenergia árával? Mennyire kalkulált előre az orosz gázár-stratégia? Miben hibázott Európa? Mi a gáztermékek valódi ára? Ezekről is beszélt Szabó László közgazdász, a Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) vezetője az InfoRádió Aréna című műsorában: