Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Pexels

Szellemjáratokkal teli az égbolt: fény derült a sokkoló repülési számokra

2019 óta ötezer teljesen üres járat indult vagy érkezett az Egyesült Királyság reptereire, míg 35 ezer gép telítettsége nem érte el a 10 százalékot sem.

Ez azt jelenti, hogy 40 ezer szellemjárat indult vagy érkezett a brit légtérben: csak Lutonról 62 teljesen üres repülő vágott neki a Lengyelországig tartó útnak egyetlen negyedév alatt, míg a Heathrow 663 üres amerikai járatot indított és fogadott a pandémia ideje alatt.

A légi közlekedés órára lebontott légszennyezése nagyobb bármilyen más fogyasztói tevékenységnél, melynek javát a gyakran repülő utasok kisebbsége okozza. A klímavédelemért kampányolók érdeklődésének fókuszában áll a repülőgépek környezetszennyezése: a The Guardian cikke szerint a szellemjáratokkal kapcsolatos friss információkat sokkolónak tartják a környezetvédők.

A számok tükrében ők úgy vélekednek, szükség lenne a kerozinadó bevezetésére, és a tervezett reptérbővítéseket is felül kellene vizsgálni az adatok ismeretében. Az ország kormánya is környezetileg károsnak tartja a szellemjáratokat.

Azt, hogy valójában miért kelnek útra üres gépek, a légitársaságokon kívül senki nem tudja.

A lehetséges okok közt lehet az, hogy ezzel a módszerrel akarják megtartani a társaságok felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken, bár ezt a szabályt a pandémia alatt felfüggesztették. Egy másik a társaságok által emlegetett ok a gépek mozgatása, valamint a dolgozók hazajuttatása a járvány alatt.

Napi 130 üres járat az égen

A jelentés szerint 2019 óta havonta 130 üres járat tartózkodott brit légtérben, az üres járatok száma nem változott a koronavírus miatt bevezetett légi közlekedési korlátozások előtt, alatt és után sem. A legtöbb szellemjárat 2022 második negyedévében indult útnak. Ez arra utal, hogy a társaságok döntése arra vonatkozóan, hogy üres gépeket indítsanak, nem a járvánnyal áll összefüggésben.

A járatok fele belföldi volt, Birmingham, Luton és Bristol reptereit érintették leginkább. 2020 eleje óta, amikor a Covid-járvány kezdetén megugrott a számok,

havonta átlagosan 1200 szellemjárat közlekedett.

Ezek többsége – mintegy 80 százaléka – külföldi célállomásokra vagy külföldi célállomásokról indult.

A 2019 óta szinte üres járatok mintegy kétharmadát nyolc, az Egyesült Királyság legforgalmasabbjai közé tartozó repülőtér adta, élükön a Heathrow (10 467), Manchester (3309), Gatwick (2766) és Stansted (2197) repülőterekkel. Edinburgh és Glasgow egyaránt több mint 1500 majdnem üres járatot indított vagy fogadott.

Tagadnak a légitársaságok

A légitársaságok tagadták, hogy a felszállási sávok megtartása érdekében üzemeltetnének szellemjáratokat. A szokásos 80:20-as szabály, amely azt jelenti, hogy egy útvonalon a járatok 80 százalékát kell üzemeltetni az értékes sávok megtartása érdekében, csak a legforgalmasabb repülőterekre vonatkozik, ráadásul a járvány miatt 2020. március végétől felfüggesztették. Ezt a szabályt 2021 októberében 50:50 arányban vezették be újra, majd 2022. március végétől 70:30 arányra emelték.

Egyes légitársaságok szerint a világjárvány idején néhány szellemjárat azért indult el, hogy a Coviddal kapcsolatos felszereléseket és eszközöket utasszállító gépeken szállítsanak.

Az adatok azonban 2020 eleje óta kevesebb mint 300 olyan járatot tartanak nyilván, amelyek rakományt szállítottak, de utasokat nem.

A Heathrow szóvivője úgy nyilatkozott, elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetett volna bármely társaság. Luton szóvivője szerint a telítettség idén nyárra 88 százalékossá vált a járatokon, Birmingham repterének szóvivője pedig arról beszélt, hogy afgán menekültek, koronavírussal kapcsolatos védőfelszerelések és a vírus szempontjából veszélyesnek ítél országból érkezők repültek hozzájuk ebben az időszakban.

Címlapról ajánljuk

Hatalmas a felháborodás Szoboszlai Dominik szankcionálása után

A Liverpool 2–1-es győzelmet aratott a Tottenham otthonában a Premier League 17. fordulójában. A találkozó utóéletét Szoboszlai Dominik sárga lapja és az ellenfél gólszerzőjének, Richarlisonnak a büntetlenül maradt szabálytalanságai határozzák meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×