Infostart.hu
eur:
382.04
usd:
328.09
bux:
109009.72
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Pexels

Szellemjáratokkal teli az égbolt: fény derült a sokkoló repülési számokra

2019 óta ötezer teljesen üres járat indult vagy érkezett az Egyesült Királyság reptereire, míg 35 ezer gép telítettsége nem érte el a 10 százalékot sem.

Ez azt jelenti, hogy 40 ezer szellemjárat indult vagy érkezett a brit légtérben: csak Lutonról 62 teljesen üres repülő vágott neki a Lengyelországig tartó útnak egyetlen negyedév alatt, míg a Heathrow 663 üres amerikai járatot indított és fogadott a pandémia ideje alatt.

A légi közlekedés órára lebontott légszennyezése nagyobb bármilyen más fogyasztói tevékenységnél, melynek javát a gyakran repülő utasok kisebbsége okozza. A klímavédelemért kampányolók érdeklődésének fókuszában áll a repülőgépek környezetszennyezése: a The Guardian cikke szerint a szellemjáratokkal kapcsolatos friss információkat sokkolónak tartják a környezetvédők.

A számok tükrében ők úgy vélekednek, szükség lenne a kerozinadó bevezetésére, és a tervezett reptérbővítéseket is felül kellene vizsgálni az adatok ismeretében. Az ország kormánya is környezetileg károsnak tartja a szellemjáratokat.

Azt, hogy valójában miért kelnek útra üres gépek, a légitársaságokon kívül senki nem tudja.

A lehetséges okok közt lehet az, hogy ezzel a módszerrel akarják megtartani a társaságok felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken, bár ezt a szabályt a pandémia alatt felfüggesztették. Egy másik a társaságok által emlegetett ok a gépek mozgatása, valamint a dolgozók hazajuttatása a járvány alatt.

Napi 130 üres járat az égen

A jelentés szerint 2019 óta havonta 130 üres járat tartózkodott brit légtérben, az üres járatok száma nem változott a koronavírus miatt bevezetett légi közlekedési korlátozások előtt, alatt és után sem. A legtöbb szellemjárat 2022 második negyedévében indult útnak. Ez arra utal, hogy a társaságok döntése arra vonatkozóan, hogy üres gépeket indítsanak, nem a járvánnyal áll összefüggésben.

A járatok fele belföldi volt, Birmingham, Luton és Bristol reptereit érintették leginkább. 2020 eleje óta, amikor a Covid-járvány kezdetén megugrott a számok,

havonta átlagosan 1200 szellemjárat közlekedett.

Ezek többsége – mintegy 80 százaléka – külföldi célállomásokra vagy külföldi célállomásokról indult.

A 2019 óta szinte üres járatok mintegy kétharmadát nyolc, az Egyesült Királyság legforgalmasabbjai közé tartozó repülőtér adta, élükön a Heathrow (10 467), Manchester (3309), Gatwick (2766) és Stansted (2197) repülőterekkel. Edinburgh és Glasgow egyaránt több mint 1500 majdnem üres járatot indított vagy fogadott.

Tagadnak a légitársaságok

A légitársaságok tagadták, hogy a felszállási sávok megtartása érdekében üzemeltetnének szellemjáratokat. A szokásos 80:20-as szabály, amely azt jelenti, hogy egy útvonalon a járatok 80 százalékát kell üzemeltetni az értékes sávok megtartása érdekében, csak a legforgalmasabb repülőterekre vonatkozik, ráadásul a járvány miatt 2020. március végétől felfüggesztették. Ezt a szabályt 2021 októberében 50:50 arányban vezették be újra, majd 2022. március végétől 70:30 arányra emelték.

Egyes légitársaságok szerint a világjárvány idején néhány szellemjárat azért indult el, hogy a Coviddal kapcsolatos felszereléseket és eszközöket utasszállító gépeken szállítsanak.

Az adatok azonban 2020 eleje óta kevesebb mint 300 olyan járatot tartanak nyilván, amelyek rakományt szállítottak, de utasokat nem.

A Heathrow szóvivője úgy nyilatkozott, elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetett volna bármely társaság. Luton szóvivője szerint a telítettség idén nyárra 88 százalékossá vált a járatokon, Birmingham repterének szóvivője pedig arról beszélt, hogy afgán menekültek, koronavírussal kapcsolatos védőfelszerelések és a vírus szempontjából veszélyesnek ítél országból érkezők repültek hozzájuk ebben az időszakban.

Címlapról ajánljuk
Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Karácsonyi roham ide vagy oda, a kereskedelmi szövetség borúsnak látja a helyzetet

Az Országos Kereskedelmi Szövetség álláspontja szerint még egy erős karácsonyi roham sem fogja egyenesbe hozni a kiskereskedelmi forgalom éves alakulását. Kozák Tamás, az OKSZ főtitkára szerint az árrésstopnak nincs jelentős hatása az élelmiszer-kereskedelem növekedésére, miközben az intézkedés jelentős károkat okoz az üzletláncoknak.

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta: ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×