eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Pexels

Szellemjáratokkal teli az égbolt: fény derült a sokkoló repülési számokra

2019 óta ötezer teljesen üres járat indult vagy érkezett az Egyesült Királyság reptereire, míg 35 ezer gép telítettsége nem érte el a 10 százalékot sem.

Ez azt jelenti, hogy 40 ezer szellemjárat indult vagy érkezett a brit légtérben: csak Lutonról 62 teljesen üres repülő vágott neki a Lengyelországig tartó útnak egyetlen negyedév alatt, míg a Heathrow 663 üres amerikai járatot indított és fogadott a pandémia ideje alatt.

A légi közlekedés órára lebontott légszennyezése nagyobb bármilyen más fogyasztói tevékenységnél, melynek javát a gyakran repülő utasok kisebbsége okozza. A klímavédelemért kampányolók érdeklődésének fókuszában áll a repülőgépek környezetszennyezése: a The Guardian cikke szerint a szellemjáratokkal kapcsolatos friss információkat sokkolónak tartják a környezetvédők.

A számok tükrében ők úgy vélekednek, szükség lenne a kerozinadó bevezetésére, és a tervezett reptérbővítéseket is felül kellene vizsgálni az adatok ismeretében. Az ország kormánya is környezetileg károsnak tartja a szellemjáratokat.

Azt, hogy valójában miért kelnek útra üres gépek, a légitársaságokon kívül senki nem tudja.

A lehetséges okok közt lehet az, hogy ezzel a módszerrel akarják megtartani a társaságok felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken, bár ezt a szabályt a pandémia alatt felfüggesztették. Egy másik a társaságok által emlegetett ok a gépek mozgatása, valamint a dolgozók hazajuttatása a járvány alatt.

Napi 130 üres járat az égen

A jelentés szerint 2019 óta havonta 130 üres járat tartózkodott brit légtérben, az üres járatok száma nem változott a koronavírus miatt bevezetett légi közlekedési korlátozások előtt, alatt és után sem. A legtöbb szellemjárat 2022 második negyedévében indult útnak. Ez arra utal, hogy a társaságok döntése arra vonatkozóan, hogy üres gépeket indítsanak, nem a járvánnyal áll összefüggésben.

A járatok fele belföldi volt, Birmingham, Luton és Bristol reptereit érintették leginkább. 2020 eleje óta, amikor a Covid-járvány kezdetén megugrott a számok,

havonta átlagosan 1200 szellemjárat közlekedett.

Ezek többsége – mintegy 80 százaléka – külföldi célállomásokra vagy külföldi célállomásokról indult.

A 2019 óta szinte üres járatok mintegy kétharmadát nyolc, az Egyesült Királyság legforgalmasabbjai közé tartozó repülőtér adta, élükön a Heathrow (10 467), Manchester (3309), Gatwick (2766) és Stansted (2197) repülőterekkel. Edinburgh és Glasgow egyaránt több mint 1500 majdnem üres járatot indított vagy fogadott.

Tagadnak a légitársaságok

A légitársaságok tagadták, hogy a felszállási sávok megtartása érdekében üzemeltetnének szellemjáratokat. A szokásos 80:20-as szabály, amely azt jelenti, hogy egy útvonalon a járatok 80 százalékát kell üzemeltetni az értékes sávok megtartása érdekében, csak a legforgalmasabb repülőterekre vonatkozik, ráadásul a járvány miatt 2020. március végétől felfüggesztették. Ezt a szabályt 2021 októberében 50:50 arányban vezették be újra, majd 2022. március végétől 70:30 arányra emelték.

Egyes légitársaságok szerint a világjárvány idején néhány szellemjárat azért indult el, hogy a Coviddal kapcsolatos felszereléseket és eszközöket utasszállító gépeken szállítsanak.

Az adatok azonban 2020 eleje óta kevesebb mint 300 olyan járatot tartanak nyilván, amelyek rakományt szállítottak, de utasokat nem.

A Heathrow szóvivője úgy nyilatkozott, elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetett volna bármely társaság. Luton szóvivője szerint a telítettség idén nyárra 88 százalékossá vált a járatokon, Birmingham repterének szóvivője pedig arról beszélt, hogy afgán menekültek, koronavírussal kapcsolatos védőfelszerelések és a vírus szempontjából veszélyesnek ítél országból érkezők repültek hozzájuk ebben az időszakban.

Címlapról ajánljuk
Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
Százezreket, milliókat érő kincsek lapulhatnak az otthonodban - Ezekkel a játékokkal kaszálhatsz nagyokat

Százezreket, milliókat érő kincsek lapulhatnak az otthonodban - Ezekkel a játékokkal kaszálhatsz nagyokat

Otthonod különböző zugai valódi vagyonokat rejthetnek: például olyan régi legókészleteket, amelyek ma már komoly értéket képviselhetnek. Különösen igaz ez a bontatlan szettekre, amelyek ára akár az egekbe is szökhet. De ha nem vagy egy ilyen készlet birtokosa, egyes kutatások szerint akkor is érdemes fontolóra venned a legóba való befektetést, hiszen egyes kiadások ára jelentősen emelkedhet az idő múlásával. A 2024-es Lego ranglista megmutatja, melyek jelenleg a legértékesebb példányok, és miért aranyárban mérnek különböző darabokat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×