Ez azt jelenti, hogy 40 ezer szellemjárat indult vagy érkezett a brit légtérben: csak Lutonról 62 teljesen üres repülő vágott neki a Lengyelországig tartó útnak egyetlen negyedév alatt, míg a Heathrow 663 üres amerikai járatot indított és fogadott a pandémia ideje alatt.
A légi közlekedés órára lebontott légszennyezése nagyobb bármilyen más fogyasztói tevékenységnél, melynek javát a gyakran repülő utasok kisebbsége okozza. A klímavédelemért kampányolók érdeklődésének fókuszában áll a repülőgépek környezetszennyezése: a The Guardian cikke szerint a szellemjáratokkal kapcsolatos friss információkat sokkolónak tartják a környezetvédők.
A számok tükrében ők úgy vélekednek, szükség lenne a kerozinadó bevezetésére, és a tervezett reptérbővítéseket is felül kellene vizsgálni az adatok ismeretében. Az ország kormánya is környezetileg károsnak tartja a szellemjáratokat.
Azt, hogy valójában miért kelnek útra üres gépek, a légitársaságokon kívül senki nem tudja.
A lehetséges okok közt lehet az, hogy ezzel a módszerrel akarják megtartani a társaságok felszállási idősávjaikat a forgalmas reptereken, bár ezt a szabályt a pandémia alatt felfüggesztették. Egy másik a társaságok által emlegetett ok a gépek mozgatása, valamint a dolgozók hazajuttatása a járvány alatt.
Napi 130 üres járat az égen
A jelentés szerint 2019 óta havonta 130 üres járat tartózkodott brit légtérben, az üres járatok száma nem változott a koronavírus miatt bevezetett légi közlekedési korlátozások előtt, alatt és után sem. A legtöbb szellemjárat 2022 második negyedévében indult útnak. Ez arra utal, hogy a társaságok döntése arra vonatkozóan, hogy üres gépeket indítsanak, nem a járvánnyal áll összefüggésben.
A járatok fele belföldi volt, Birmingham, Luton és Bristol reptereit érintették leginkább. 2020 eleje óta, amikor a Covid-járvány kezdetén megugrott a számok,
havonta átlagosan 1200 szellemjárat közlekedett.
Ezek többsége – mintegy 80 százaléka – külföldi célállomásokra vagy külföldi célállomásokról indult.
A 2019 óta szinte üres járatok mintegy kétharmadát nyolc, az Egyesült Királyság legforgalmasabbjai közé tartozó repülőtér adta, élükön a Heathrow (10 467), Manchester (3309), Gatwick (2766) és Stansted (2197) repülőterekkel. Edinburgh és Glasgow egyaránt több mint 1500 majdnem üres járatot indított vagy fogadott.
Tagadnak a légitársaságok
A légitársaságok tagadták, hogy a felszállási sávok megtartása érdekében üzemeltetnének szellemjáratokat. A szokásos 80:20-as szabály, amely azt jelenti, hogy egy útvonalon a járatok 80 százalékát kell üzemeltetni az értékes sávok megtartása érdekében, csak a legforgalmasabb repülőterekre vonatkozik, ráadásul a járvány miatt 2020. március végétől felfüggesztették. Ezt a szabályt 2021 októberében 50:50 arányban vezették be újra, majd 2022. március végétől 70:30 arányra emelték.
Egyes légitársaságok szerint a világjárvány idején néhány szellemjárat azért indult el, hogy a Coviddal kapcsolatos felszereléseket és eszközöket utasszállító gépeken szállítsanak.
Az adatok azonban 2020 eleje óta kevesebb mint 300 olyan járatot tartanak nyilván, amelyek rakományt szállítottak, de utasokat nem.
A Heathrow szóvivője úgy nyilatkozott, elképzelhetetlen, hogy gazdasági ok nélkül szellemjáratokat üzemeltetett volna bármely társaság. Luton szóvivője szerint a telítettség idén nyárra 88 százalékossá vált a járatokon, Birmingham repterének szóvivője pedig arról beszélt, hogy afgán menekültek, koronavírussal kapcsolatos védőfelszerelések és a vírus szempontjából veszélyesnek ítél országból érkezők repültek hozzájuk ebben az időszakban.