eur:
392.95
usd:
367.92
bux:
67150.97
2024. április 26. péntek Ervin
Nyitókép: Pixabay

KSH: júliusban 13,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak

Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább - jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 2,3 százalékkal nőttek.

Az éves maginfláció 16,7 százalékos volt.

Az éves inflációs mutató a júniusihoz képest 2,0 százalékponttal, a maginfláció 2,9 százalékponttal emelkedett.

A nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz képest 2,3, az egy évvel korábbihoz képest 13,8 százalékkal nőtt.

Az élelmiszerek ára

tavaly júliushoz viszonyítva 27,0 százalékkal emelkedett. A tartós fogyasztási cikkekért 14,0 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 6,8 százalékkal nőtt.

Egy év alatt az élelmiszereken belül a margarin 65,8 százalékkal, a kenyér 57,9 százalékkal, a sajt 52,6 százalékkal, a száraztészta 49,1 százalékkal, a baromfihús 38,8 százalékkal, a tojás 37,5 százalékkal drágult. A tejtermékek 43,8 százalékkal, péksütemények 38,5 százalékkal kerülnek többe.

Átlag alatti mértékben, 13,0 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - ára. A csokoládé, kakaó 12,7, a cukor 8,4, az étolaj 6,9 százalékkal került többe júliusban az előző év azonos időszakához képest.

A tartós fogyasztási cikkeknél a konyha- és egyéb bútorokért 20,1, a szobabútorokért 18,2, a használt személygépkocsikért 17,9, az új személygépkocsikért 17,5 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban.

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,2, ezen belül a szeszes italok 13,2 százalékkal drágultak. Az állateledelek ára 33,1, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 26,5, a testápolási cikkeké 16,9, a járműüzemanyagoké 6,7 százalékkal lett magasabb. A szolgáltatásoknál a taxi 27,4, a lakásjavítás és -karbantartás 20,7, a járműjavítás és -karbantartás 16,4, az üdülési szolgáltatás 13,1 százalékkal került többe júliusban, mint egy évvel korábban.

Egy hónap alatt

Júliusban egy hónap alatt az élelmiszerek 4,1 százalékkal drágultak, ezen belül

az édesipari lisztesáru 21,3, a kenyér 12,7, a száraztészta 7,8, a rizs 7,4, a sajt 6,9, az alkoholmentes üdítőitalok 5,7, a tejtermékek 5,5, a péksütemények 5,4 százalékkal többe,

az idényáras élelmiszerek 3,7 százalékkal kevesebbe kerültek. A szeszes italok, dohányáruk ára 3,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a dohányáruk 3,8, a szeszes italok pedig 3,6 százalékkal drágultak a mindkét termékkört érintő jövedékiadó-emelések következtében.

A tartós fogyasztási cikkek ára júliusban havi szinten 1,9 százalékkal nőtt, ezen belül az új személygépkocsiké 4,7 százalékkal. A szolgáltatások ára 1,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 10,3, a postai szolgáltatásokért 9,7, a sport- és múzeumi belépőkért 4,6 százalékkal kellett többet fizetni júliusban, mint egy hónappal korábban.

Az előző év azonos időszakához képest 2022. január-júliusban a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 10,0, a nyugdíjas háztartások körében 9,9 százalékkal emelkedtek - közölte a KSH.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

Már az egészségügyi rendszereket is veszélyeztetik a kiberbűnözők

A pénzügyi szektor sokkal jobban fel van készülve a különféle kibertámadásokra, mint az egészségügyi szolgáltatók – mondta az InfoRádióban Palicz Tamás egészségügyi kiberbiztonsági szakértő. Arról is beszélt, hogy az utóbbi időben előfordult, hogy bizonyos támadások után teljesen újra kellett szervezni egy-egy kórház vagy egyes estekben egy teljes régió működését.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Szép csendben egy új háborúba csúszott Európa, amit még nem veszített el

Szép csendben egy új háborúba csúszott Európa, amit még nem veszített el

Uniós szintű ellenintézkedéseket javasolnak a kínai „Övezet és Út” kezdeményezéssel (BRI), valamint Oroszország terjeszkedésével szemben. Az Európai Bizottság számára készült jelentés szerint Kína a BRI révén növeli gazdasági és geopolitikai befolyását, valamint azt szorgalmazzák, hogy az EU-nak aktívabb és stratégiai megközelítést kell alkalmaznia nemzetközi partnerségeit illetően, ha diverzifikálni akarja ellátási láncait és kezelni akarja az olyan kihívásokat, mint a klímaválság által kiváltott migráció. A szerencse az, hogy az EU még nem veszítette el teljesen a titkos gazdasági háborút, ráadásul több pénzt sem kell elköltenie, csak uniós szintű összefogásra van szükség.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×