Ilyen helyzetben régóta nem voltak az autógyártók, hiszen sorban állás van az autókért világszerte, ez a helyzet Nyugat-Európában éppúgy, mint az Egyesült Államokban és természetesen Magyarországon is. Előfordulhat, hogy akár egy évet is várni kell egy autóra – mondta az InfoRádió kérdésére Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője.
Kezdetben a koronavírus miatt elakadtak a szállítási láncok, tehát egyrészt nem készültek a jelentős részben Kínából hozott alkatrészek, másrészt ami készült is, szállítmányozási problémák miatt nem jutott el a gyárakba. Erre érkezett a chiphiány, és a harmadik az orosz–ukrán háború február vége óta, ami miatt megemelkedtek az alapanyagárak.
Újabb ellátási nehézségek álltak elő, például az Ukrajnából érkező alkatrészek esetében. Az európai autógyártók mintegy 70 százaléka az elektromos vezetékeket, az úgynevezett kábelkorbácsokat attól a két nagy beszállítótól szerezte be hosszú éveken keresztül, amelyek Ukrajnában működtetik a legnagyobb üzemüket.
"Ráadásul több beszállító települt Ukrajnába éppen a koronavírus miatt, ha már Kínából problémás a beszerezés, hozzuk közelebb a gyártást, de még mindig legyen olcsó, hiszen az ukrán munkaerő jelentősen olcsóbb, mint az európai" – mondta a szakértő, de hozzátette, van egy még újabb baj, hiszen újra támad a koronavírus Kínában, ezért csökken a kínai piac, újra gond van az onnan érkező alkatrészekkel.
Az orosz piac beszakadása után úgy számoltak az európai márkák, hogy majd Kína valamelyest kompenzálni képes a visszaesést, de úgy néz ki, hogy nem sikerült, hiszen Kína újra szigorít.
"Most újra egymásra rakódnak ezek a szállítási, gyártási és piaci problémák.
Korábban az iparág abban bízott, hogy talán 2023 nyarára a chiphiányból és a koronavírusból adódó problémák megoldódnak, de az ukrán helyzet tovább árnyalja az összképet" – értékelt Szécsényi Gábor.