A Burger Market 2015-ben került fel a mára igen színes budapesti kézműveshamburger-térképre, és sikerrel különböztette meg magát a piactól az Egyesült Államokban már dübörgő slow food vagy fast casual koncepcióval, melynek lényege, hogy a street food ételeket friss alapanyagokból, magas minőségben készítik. A koronavírus miatti lezárások első hulláma komoly felívelési időszakot szakított meg.
„Fájdalmas döntéseket kellett meghozni, hogy át tudjuk vészelni ezt az időszakot: a személyzetünket jócskán csökkenteni kényszerültünk. A különböző szolgáltatókkal – az üzlethelyiségek bérbeadói, a bank, a beszállítók, az adóhatóság – újratárgyaltuk a szerződéseinket, átütemeztünk adókat, és bár rengeteg adminisztrációval járt, de a kormányzattól is kaptunk támogatást” – sorolta az Infostartnak Szalontay Tamás, a Burger Market tulajdonosa, ügyvezető igazgatója, milyen intézkedésekre volt szükség ahhoz, hogy ne kelljen lehúzni a rolót.
A szektor legtöbb vállalkozásának drasztikus változtatásokat kellett a megszokott és eredetileg tervezett működési modellben eszközölnie. A két éttermet működtető új hullámos burgerező a fenti lépéseken túl szinte egyik napról a másikra indította el házhozszállítási szolgáltatását. Mind a három nagy házhozszállító partnerrel erős kapcsolatot építettek ki, akciókat szerveztek, promóciókat terveztek, melyekkel sikerült hónapról hónapra növelni az online vendégkört.
„Jellemzően az tudta átvészelni az elmúlt másfél évet, aki a válság előtti bődületes pezsgést kihasználta arra, hogy tartalékot halmozzon fel és megvolt a megfelelő üzemmérete is” – mondta Závodszky Zoltán, a cég másik tulajdonosa, gazdasági ügyekért felelős vezetője.
Jókor jött az új tőkeprogram
A koronaválság a cég minden tartalékát felemésztette, így kútba esni látszottak a fejlesztési elképzeléseik is: terjeszkedés, új bolt nyitása, belső innovációk, fejlesztések, digitalizációs törekvések. A pénzhez jutásnak az is gátja volt, hogy a HORECA szektor kiskereskedelmi, vendéglátó része – a transzparencia hiánya miatt – nem preferált finanszírozási célpont a kereskedelmi bankoknál.
Kapóra jött viszont a Hiventures KKV Mentőprogramja, melynek célja éppen azon cégek finanszírozási támogatása, amelyek a koronavírus miatt kialakult gazdasági helyzet következtében pénzügyi nehézségekkel küzdenek, de alapvetően nyereséges és életképes cégek, viszont nem vagy nem elégséges mértékben jutnak hitel- vagy más finanszírozáshoz.
„Hozzánk azok a cégek érkeznek, amelyek az újraindításban akarnak egy kis segítséget. Túlélték a Covidot, de felélték a tartalékaikat, ahhoz kell nekik forrás, hogy visszapótolják azt a pénzt, amit el kellett égetniük,
és a fejlesztéseik, a növekedési lehetőségeik ne tolódjanak két-három évet, hanem ugyanott tudják folytatni, ahol a járvány előtt tervezték – mondta Láving Gusztáv, a Hiventures KKVPro befektetési igazgatója, aki szerint erre nagyon jó példa a Burger Market esete, mert nemcsak eredményesen működtek a válság előtt, hanem transzparensen is, tehát papíron is kimutatható eredményeik voltak, a kellő szakértelemnek köszönhetően pedig nyereségesek.
A Burger Market 150 millió forintot kapott a program keretében 7 éves futamidőre. A KKV Mentőprogram jellegzetessége, hogy a Hiventures mindössze 1 százalékos tulajdonrészt kért, 5,1 százalékos hozamelvárással. „150 millió forintos befektetésnél egy ekkora cégnél jóval nagyobb tulajdonrészt szoktunk kérni, de a mentőprogrammal kifejezetten az volt a célunk, hogy egyetlen cég se ijedjen meg attól, hogy tulajdonrészt veszít. Ugyanakkor tőkebefektetőként csak úgy tudunk pénzt adni egy társaságnak, ha tulajdonrészt kapunk” – tette hozzá Láving Gusztáv.
Závodszky Zoltán szerint olyan cégek számára jó lehetőség ez, ahol „a pandémia letörte az agarakat, a lelkesedést, a motivációt. Ez a kockázati tőke ad egy olyan biztonságot, mozgásteret, hogy sokkal bátrabban élek a rendelkezésre álló forrásokkal, kevésbé félek attól, hogy mi történne, ha újabb lezárásokat rendelnek el a járvány miatt. Nyugodtan lehet tervezni, és ennek a forrásnak egy dedikált részét, amit egyeztetni kell a tőkekihelyezővel, új beruházásokra, adott esetben egy új bolt nyitására is lehet fordítani.”
A Hiventures mentőfinanszírozása olyan iparágak számára is elérhető, mint a vendéglátás vagy szállodaipar, ahol a finanszírozásban jelenleg nagy a piaci rés, nincsenek jelen a magánbefektetők, vagy amelyet a bankok túl kockázatosnak tartanak.
A cikk megjelenését a Hiventures támogatta.