eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Nyitókép: Emma Kim/Getty Images

Ha nyárig nincs egyezség, az EU teljes területén visszatérhet a roamingdíj

Kevesen tudják, hogy az a 2017 óta élvezett jog, hogy bármely EU-országban hazai tarifák szerint használhatja mindenki a mobiltelefonját, nem örök életre szól, hanem jövő nyáron megújításra szorul, ellenkező esetben visszatérhet a 2017 előtti roamingdíjak világa.

A 2017. június 15-én hatályossá vált és forradalmi vívmányként ünnepelt barangolódíj-mentesség az akkor elfogadott szabályok szerint jövő év június 30-án lejár, de meghosszabbítható. Az utóbbihoz azonban az kell, hogy az EU-intézmények jövő februárig új javaslattal álljanak elő, amit aztán a szokásos jogszabály-elfogadási procedúra keretében mindenütt ismét meg kell szavazni.

A brüsszeli Politico értesülése szerint alig két hónappal az új javaslat véglegesítése előtt egyelőre több nyitott kérdés is hátráltatja, hogy a jogalkotók időre közös nevezőre jussanak. Márpedig, ha csúsznak a határidők, és nem sikerül jövő júliusig hatályossá tenni a megújításra vonatkozó új közösségi jogszabályt, akkor

az EU teljes területén visszatérhet a roamingdíjak felszámolása

– figyelmeztetnek illetékesek.

A 2017-ben elfogadott és jelenleg is érvényes szabályozás szerint a szolgáltatók nem számolhatnak fel díjat egy másik EU-tagállamból kezdeményezett mobilhívásra, SMS-küldésre vagy adatlehívásra. Más szóval: az EU-n belül utazók 2017 óta bármely uniós országból ugyanolyan díjszabás mellett telefonálhatnak, küldhetnek SMS-t és csatlakozhatnak az internetre mobileszközeikkel, mintha ezt hazájukban (vagy állandó tartózkodási helyükön) tennék.

Bizonyos megszorítások persze léteznek. Így mindenekelőtt a szolgáltatók megkövetelhetik ügyfeleiktől, hogy igazolják lakóhelyüket, illetve hogy “szoros szálak” fűzik a kérdéses tagországhoz. (Szoros szálak fűznek jellemzően valakit egy országhoz akkor, ha például ott dolgozik vagy tanul, és ebbe a kategóriába sorolhatók többek között a határ menti ingázók és a kiküldött munkavállalók.)

Gyakori utazók számára ez a rendszer ma már legalább annyira közismert, mint amennyire többnyire mindenki által “természetesnek” és véglegesnek is tekintett. Az, hogy

az eredeti szabályt – nem utolsó sorban a nagy telekomszolgáltatók leszerelésére is – csupán ötéves időtávra fogadták el,

alig ismert. (A barangolódíjak csökkentése – a szándék maga, majd a fokozatos bevezetése – 2017-ben már 13 éves előéletre tekintett vissza, de a teljes felszámolásnak sokáig ellenálltak a nagy szolgáltatók. A törvényhozók végül azzal győzték meg őket, hogy vállaljanak öt próbaévet, amely alatt megtapasztalhatják, hogy az új rendszer üzleti modelljük szempontjából valóban annyira káros-e, mint attól előzőleg tartottak.)

A fél évtized tapasztalatai végül minden nagyobb résztvevőt meggyőztek az eddigi gyakorlat folytathatóságáról, ám bizonyos részletszabályok, valamint nem utolsó sorban időközben felmerült újabb kezdeményezések kitárgyalása egyelőre hátráltatja a kilátásba helyezett újrázást. (A megújítás amúgy ezúttal tíz évre szólna, utána ismét újbóli megerősítés válik majd szükségessé.)

Főként két nyitott kérdés számít akadálynak. Az egyik az európai fogyasztóvédők és a kezdeményezésüket felkaroló Európai Parlament több képviselőcsoportjának azon követelése, hogy a

távközlési cégek számolják fel az EU-országok között nemzetközi díjtarifát.

A Politico ennek kapcsán idézte Cláudio Teixeirát, az európai fogyasztóvédelmi szervezet (BEUC) szakértőjét, aki szerint abszurd dolog a szokásos belföldi mobilhaszálati tarifák mellett extradíjat is felszámítani egy másik EU-országba irányuló hívásnál akkor, amikor a személyek ugyanezen országok között teljesen szabadon mozoghatnak, és az uniós belső piac egyetlen közös gazdasági térségnek minősül.

Az EP-többség az eddigi egyeztetések szerint láthatóan felkarolta a BEUC-követelést, olyannyira, hogy kezdetben egyik előfeltételnek tekintették e módosítás beemelését a megújításra szánt, 2022 júliusától esedékes újabb szabályozásba.

A távközlési nagyszolgáltatók azonban egyelőre ellenállnak. Közülük a 13 legnagyobb cég elnök-vezérigazgatója múlt héten közös nyilatkozatban emlékeztetett, hogy

egy ilyen váltás a következő négy évben legalább kétmilliárd euró bevételtől fosztaná meg az ágazatot

akkor, amikor a 5G-technológiára való áttérés éppen extra erőfeszítéseket és tetemes előzetes finanszírozást követel az érintett szolgáltatóktól.

A Politico tudni véli, hogy érvelésük részben meghallgatásra talált, és parlamenti részről az “EU-belső” hívásoknál immár nem a különdíjazás teljes eltörlését, hanem “jelentős mérséklését” szeretnék elérni. Annak kitárgyalása, hogy mi minősülhet minden fél számára elfogadható “jelentős mérséklésnek”, a következő hetekre vár még.

Egyúttal nyitott vita folyik arról is, hogy mi legyen az az elvárható maximális követelés, amit a nagy szolgáltatók immár egymás felé érvényesíthetnek annak fejében, hogy ügyfeleik utazáskor egymás hálózatát használják.

A bizottsági javaslatban gigabájtonként kéteurós plafon szerepelt, de az EP ennek mértékén is csökkentene. Ahogy az EP nevében a tárgyalásokat vezető néppárti Angelika Winzig fogalmazott, parlamenti megítélés szerint “a bizottság fellépése nem eléggé ambiciózus”. Amihez a szlovák szociáldemokrata párt színeiben az EP-alkudozásban szintén résztvevő Robert Hajsel még azt tette hozzá, hogy a parlament szerinte nem fog habozni a februári határidőt “arrébb tolni”, ha több idő alatt előnyösebb végeredmény elérésére nyílhat esély.

Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×