Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay.com

Csökken a pánik, másként viselkedünk a boltokban

A pánikvásárlás elmúltával elindult a konszolidáció a kiskereskedelmi láncoknál mind az értékesítés volumenében, mind az áraknál - derül ki a Nielsen felméréséből. A nyugdíjas idősáv hatása mellett a nyitva tartási korlátozás hatása is kimutatható a forgalomban.

A kijárási korlátozás bevezetését követő drámai megugrás, és egy hét alatt 59 milliárdos kiskereskedelmi forgalom után a március 23-29 közötti, 13. hétre már "csak" 39 milliárd forintos forgalmat mért a Nielsen a kiskereskedelmi láncoknál és a drogériáknál - derül ki a piackutató cég közleményéből. A kiskereskedelmi láncok heti szkennelt adatainak összesítése alapján készült felmérés szerint az előző évi azonos időszakhoz képest csupán 4 százalékos növekedést mértek az élelmiszerek és vegyi áruk forgalmában. Ez 3 százalékponttal marad el a vizsgált piac előző év teljes növekedési mutatójától. A 2020. 12. heti eredményekhez képest pedig több mint 30 százalékos a visszaesés.

A vegyi áruk iránti kereslet továbbra is kimagasló: háztartási fertőtlenítőből tripla annyi, de a vitaminokból is két és félszer több fogyott az átlagnál 2020. március 23-29. között az előző év azonos időszakához képest. A készletfelhalmozás után konszolidálódik egyes tartós élelmiszerek, többek között a száraztészta, étolaj forgalma.

A kezdeti pánikot és a készlethiány miatti félelmeket felváltotta a megfontolt bevásárlás.

A Nielsen szerint a forgalomingadozáshoz részben hozzájárul az életkor szerinti sávos bevásárlás március 27-ei bevezetése (a 65 év felettiek 9-12 óra közötti vásárlási lehetősége), illetve az is, hogy egyes kereskedők szűkített nyitvatartással működnek.

„Visszarendeződni látszik a piac” – mondta Kurucz Péter, a Nielsen piackutató kereskedői kapcsolatok igazgatója. Elmondta: a piaci szereplők több ezer új munkatársat vettek fel, egészségvédelmi lépésként több ezer üzletben plexifalat szereltek fel a kasszáknál.Több kereskedő emellett maszkkal és kesztyűvel látja el a dolgozókat, a 65 évesnél idősebbeket átmenetileg fizetett szabadságra küldték. A fogyasztói nyomás hatására a pékárukat egyes láncoknál előrecsomagolják. A láncok a fentiek költségei mellett az online szolgáltatások bővítését is napok alatt kényszerültek megoldani, ami további járulékos terhelést jelentett számukra. Az online rendelések száma továbbra is növekszik.

A webes forgalomban nem volt érdemi drágulás

A Nielsen piackutató online kereskedők árait ezer terméket tartalmazó kosár alapján monitorozó árfigyelési szolgáltatása szerint a 8., a felvásárlási roham előtti és a 14., legutóbbi hét árainak összevetése alapján

a piacon különleges, számottevő árváltozás nem történt.

A webshopot működtető nemzetközi és hazai láncoknál a vizsgált közel ezer termékből elérhető cikkelemek kosárértéke a 14. hétre átlagosan mindössze 1 százalékkal haladta meg a 8. heti értéket, gyakorlatilag változatlan maradt.

Az akciók száma ugyanakkor nem csökkent az előző év azonos időszakához képest a vizsgált webshopokban februárban és márciusban. A fókuszban lévő termékkategóriák - mint a tartós élelmiszerek, tisztítószerek - vizsgált cikkelemeinek árában is mindössze az induló vagy éppen kifutó promócióknak köszönhetően volt változás.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

A karácsony közeledtével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, hogy milyen karácsonyfát érdemes választani. Az elmúlt években egyre szélesedő választék az élő fenyők és műfenyők piacán azt is magával vonja, hogy egyre többen szeretnék megtudni, melyik típus mellett, milyen érvek szólnak. Az ünnep egyik legnagyobb döntéshelyzetének számító karácsonyfa választása mára az interneten is sokakat foglalkoztat, ezért a Google Trends adatai alapján megnéztük, hogy milyen trendek figyelhetőek meg az internetes keresések terén az idei karácsony előtt, hazánkban és világszerte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×