A döntéséhez fűzött közleményben az S&P azzal indokolta az adósi besorolás kilátásának a feljavítását, hogy némileg enyhültek az orosz gazdaságra nehezedő külső kockázatok, folytatódik továbbá az orosz gazdaság hozzáigazítása az alacsony olajárakhoz, valamint az Egyesült Államok és az EU részéről elrendelt szankciókhoz.
A nemzetközi hitelminősítő a 2017-2019 közötti időszakban átlagosan 1,6 százalékos éves orosz GDP-növekedést valószínűsít, miután a gazdaság teljesítménye idén még 1 százalékkal zsugorodik.
A Standard and Poor's szerint a konszolidált orosz költségvetés deficitje idén a GDP 4,1 százaléka lesz a tavalyi 3,5 százalék után. Az S&P idei hiányvárakozása részben abból indul ki, hogy a kormány a GDP 0,3 százalékát fordítja a Vnyesekonombank, a legnagyobb állami fejlesztési pénzintézet feltőkésítésére.
Oroszországot a három nagy nemzetközi hitelminősítő közül már csak a Fitch Ratings tartja a befektetési ajánlású államadós-kategóriában, de csak épphogy. A Standard & Poor's tavaly januárban, a Moody's tavaly februárban sorolta át az orosz szuverén besorolást a spekulatív - vagyis befektetésre már nem ajánlott - sávba. A Fitch Ratings-nél az orosz besorolás +BBB mínusz", negatív kilátással.
Ez egyben azt is jelenti, hogy az intézményi befektetők szempontjából - a Fitch Ratings jobb besorolása ellenére - Oroszország nem tartozik a befektetési ajánlású szuverén adósok közé. Az alapkezelők számára ugyanis általában két nemzetközi hitelminősítő ajánlása elég annak meghatározásához, hogy egy adott szuverén vagy kereskedelmi adós befektetésre ajánlottnak tekinthető-e, vagy sem. Sok alapkezelő cég szabályzata tiltja spekulatív minősítésű adósság tartását a portfoliókban, és ez szűkíti az orosz szuverén befektetési eszközök potenciális külső vásárlóinak körét.