eur:
393.58
usd:
354.01
bux:
72131.1
2024. szeptember 6. péntek Zakariás

Az első magyar sorozatgyilkos és "a borzalmak tanyája"

Dokumentumregény készül az első magyar sorozatgyilkosról, Kiss Béláról. A HVG információi szerint a szerző egy belga író-üzletember, Jean-Marie Parasie lesz. Idehaza szinte alig ismertek az egykori cinkotai bádogos tettei, holott a bűntények 1916-os kipattanásakor a hátborzongató ügy egy ideig a háborús híreket is leszorította a lapok címoldaláról.

A borzalmak tanyája

"Az emberi vadon legújabb meglepetése, a borzalmak tanyájának, a cinkotai öreg háznak véres titka" - számolt be a Pesti Hírlap 1916. május 14-ei száma arról, hogy az addigra - a hadsereg hivatalos közleménye szerint - a háborúban elhunyt katona, Kiss Béla házának fészerében hét bádoghordóban egy-egy, tartósítószerben ázó női holttestre bukkantak.

Az élénk figyelemmel kísért nyomozás aztán kiderítette, hogy a fess, mulatozós munkásember hirdetés útján ismerkedett meg későbbi áldozataival, főleg cselédlányokkal.

A jóhiszemű leányoktól a bádogos előbb valamilyen ürüggyel megszerezte megtakarított pénzüket, majd a falujába hívta, megfojtotta, és mindmáig kiderítetlen okból tartósította őket.

Legenda lett belőle

"A rendőrség sosem akadt a nyomára, és a holtteste sem került elő, így elmaradt az igazságszolgáltatás katarzisa" - említ egy legendaképzésre csábító momentumot Réz György újságíró-helytörténész, aki a leghírhedtebb cinkotai ügyét kutatta az ezredfordulón.

Ez a tény inspirálja könyve megírásában Jean-Marie Parasie-t is, aki - mint a HVG-nek elmondta - művében azt vizsgálja, "mitől különb Kiss sorozatgyilkostársainál".

Figyelemre méltó, hogy bár a hivatalos katonai jelentés szerint a hadifogságba esett bádogos 1915. február 5-én tífuszban hunyt el a szerbiai Valjevóban, de a rendőrség nem zárta le az aktáját: felmerült ugyanis, hogy az első világháború forgatagában új személyazonosságot szerzett, és eltűnt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Több ezer milliárdnyi közlekedési fejlesztést jelentett be a kormány a fejlesztéspolitikai kihívások közben

Több ezer milliárdnyi közlekedési fejlesztést jelentett be a kormány a fejlesztéspolitikai kihívások közben

Az Európai Unió kohéziós politikája a felszínen sikertörténet: a keleti bővítés tagállamai jelentősen felzárkóztak az EU fejlettségi átlagához, de regionális szinten megmaradtak, sőt néha nőttek is az egyenlőtlenségek. Brüsszelben is egyre többen beszélnek a szükséges reformokról. Magyarország helyzete viszont speciális, a jogállamisági viták miatt nem fér hozzá az uniós forrásokhoz, ami új kihívást jelent – többek között ezekről a témákról volt szó a 62. Közgazdász-vándorgyűlés „Mi van, ha nincs? A kohéziós források perspektívái” című panelbeszélgetésen. A kormány képviselői ismertették, hogy több ezer milliárd forintnyi közlekedési – vasúti és közúti –, valamint építőipari fejlesztésekre készül a kabinet. De arról is számot adtak, hogyan átalakítják a jelenlegi kohéziós politikai megközelítését, szakértők pedig arról, milyen szempontokra kell figyelni ennek során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×