Az intézkedések célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon, és tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma. A stratégia célkitűzései és a közelmúltban elvégzett adatalapú vizsgálatok alapján először az I. kerületi Attila úton, később más, fővárosi kezelésű útszakaszokon is történnek beavatkozások – olvasható a BKK sajtóközleményében.
Kiemelték, a közlekedésbiztonsági stratégia legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez kapcsolódnak, a terv kijelöli a 2030-ra elvárt sebességhatárokat a fontos fővárosi útszakaszokon. A BKK az alábbi lépéseket tervezi a következő időszakban:
- a BKK adatelemző munkatársai mesterséges intelligenciát is használó modelljükkel megvizsgálták, hogy melyek azok a stratégiában kijelölt útszakaszok, amelyeknél már önmagában a megengedett sebesség csökkentése is segít elkerülni a súlyos és halálos baleseteket. Ez alapján először az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán – a Mikó utca és a Vérmező út közötti szakasszal megegyezően – 50 km/óráról 40 km/órára módosítják a legnagyobb megengedett sebességet. Az Attila úti tapasztalatokat felhasználva már az ősz folyamán további, a stratégiában szereplő útszakaszokra is kiterjesztik az intézkedést, csökkentik és egységesítik a sebességhatárokat;
- folytatódik a Sulizóna-program, amelyhez eddig három kerület csatlakozott. A BKK célja továbbra is az, hogy minél több iskola környékén biztonságosabban lehessen közlekedni. Ennek érdekében még több intézményt vonnának be a programba. Az intézmények a kerületi önkormányzatnak jelezhetik csatlakozási szándékukat, az önkormányzatok és a BKK pedig minden szakmai támogatást és tudást megad a sulizónává történő átalakításához;
- a Budapest Közút közreműködésével további gyalogátkelőhelyek válhatnak biztonságosabbá, illetve újak is segítenék a gyalog közlekedőket.
- Az említett beavatkozások mellett fontos szerepet kap az edukáció is, ezért a BKK szemléletformáló kampányt indít a közlekedésbiztonság javítása érdekében
– olvasható.
A közlekedésbiztonsági stratégia korábban bevezetett legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez és a legvédtelenebb úthasználók védelméhez kapcsolódnak:
- a Fővárosi Önkormányzat 26 helyszínen szerelt fel olyan kamerákat – vagy modernizálta a korábban telepítetteket –, amelyek összesen 46 sáv forgalmát képesek figyelni, és sebességmérésre is alkalmasak;
- a főváros több pontján telepítettek a kerületek traffiboxokat, további sebességmérő pontok tervezése és kiépítése jelenleg is zajlik;
- a BRFK is méri a gépjárművek sebességét a kritikus helyszíneken, így például az Árpád hídon;
- a közúti közlekedés biztonságának érdekében több új gyalogátkelő is létesült (a Rákóczi úton az Astoriánál és a Szentkirályi utcánál, a Váci út és Üllői út mentén, valamint az Örs vezér terén);
- elindult az a BKK-kampány, amelyik a járművek holttérre figyelmeztet; ennek keretében figyelemfelhívó matricák kerültek a közösségi közlekedési járművekre, érzékenyítő tréningeket tartottak az autóbusz-vezetők számára, és oktatóvideók is készültek;
- a BKK a partnereivel közösen elindította a Sulizóna-programot, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a legvédtelenebb úthasználóknak, javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete, valamint csökkenjenek az iskolák környezetében tapasztalható közlekedési veszélyek.
A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a közlekedési balesetek száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos balesetek teljes megszüntetéséhez Budapest útjain – zárul a BKK közleménye.