November 1-jétől akár ötezer eurós bírságot is kaphat Ausztriában az a gépjárművezető, aki téli gumi nélkül okoz közúti balesetet. A szigorú osztrák szabályozás nem egyedüli, ugyanakkor Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumi használata.
Major Róbert azt mondta az InfoRádióban, hogy
jogszabályi kötelezettség hiányában is erősen ajánlott a téli gumicsere.
A tanszékvezető szerint a magyar autósok érzik ennek a súlyát és jó hír, hogy az elmúlt években egyre többen elővigyázatosak és abroncsot váltanak a rosszabb idő beköszöntével. „A saját bőrükön tapasztalják, hogy a személygépkocsijuk jobban viselkedik téli gumival a téli útviszonyok mellett” – fogalmazott a rendőr ezredes.
A téli balesetek megelőzésében kulcsfontosságú a gumicsere,
a téli és nyári gumiabroncsok ugyanis nemcsak bordázatukban, hanem anyagszerkezetükben is a szezonális időjáráshoz optimalizáltak.
„Nyilván mindegyikkel lehet más időjárási körülmények között is közlekedni, de ha hideg van és síkos az út, akkor nyári gumival sokkal nagyobb mértékben növekszik meg a fékút, mintha téli gumival autóznánk” – magyarázta Major Róbert.
Hozzátette: téli időjárási viszonyok között az a legfontosabb szempont, hogy az adott jármű minél rövidebb szakaszon tudjon megállni, ez pedig téli gumival érhető el a legkönnyebben és a legbiztonságosabban.
Lényeges tényező még az úttartás és a kanyarstabilitás, melyek az anyag összetételével függnek össze és a hideg, nyirkos időben csak a téli gumi jelent igazi biztonságérzetet. Ha tehát fenn hagyjuk a nyári gumit, az komoly veszélyt jelent az őszi, téli időszakban.
Jelentősen megnő a féktáv, a kocsi könnyebben megcsúszhat.
A gumicsere szempontjából ideális időszak ősszel akár két hónapig is eltarthat, vannak akik már szeptember közepén átváltanak, de november végéig mindenképpen érdemes megtenni az időjárás alakulásától függően. Ha hamarabb köszönt be a hideg, érdemes gyorsan cselekedni és felkeresni egy műhelyt.
Jó alternatívának tűnhet a sokak által kedvelt négy évszakos gumiabroncs is, ugyanakkor Major Róbert szerint ez elsősorban azoknak ajánlott akik télen csak ritkán vagy keveset közlekednek az utakon. Fontos tudni, hogy általában százezer kilométerenként célszerű gumit váltani, de ha valaki agresszívebben, sportosabban vezet, ez a kilométerszám kevesebb, az elektromos autóknál pedig sokkal nagyobb a nyomaték, így a kerekek gyorsabban kopnak.
Ha nem autózunk sokat, akkor is legalább 10 évente cserélni kell az abroncsot.
A megfelelő körülmények között tárolt és még nem felszerelt gumiabroncsok körülbelül öt évig megőrzik azokat a paramétereket, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak, azaz a nem használt ötéves gumiabroncs felszerelése nem jár veszéllyel.