Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Pexels.com

Vasutasok Szakszervezete: "megfeküdhet" a vasúti személyszállítás

Több mint 150 mozdonyvezető és jegyvizsgáló eshet ki szeptember végétől a vasúti közlekedésből. A túlórakeret kimerítésével több helyen nem lesz, aki a mozdonyba üljön – közölte a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Meleg János szerint a létszámhiány miatt jelentős menetrendi változásokra lehet számítani a budapesti elővárosi vonalakon. A MÁV-Start közölte, 200 óra feletti túlórát a társaság létszámának mindössze 5,8 százaléka ért el.

Szeptember végére 150-180 fő közötti mozdonyvezető és jegyvizsgáló érheti el a kollektív szerződésben és a Munka törvénykönyvében megengedett legnagyobb mértékű túlóra felső határát és eshet ki a MÁV-Start Zrt.-nél – hívta fel a figyelmet az InfoRádióban a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.

Meleg János arra is rámutatott, hogy a vonattovábbítással foglalkozó szakemberek hiánya tovább is gyűrűzhet, hiszen ha az év hátralévő időszakában már nem vezethetnek, a többi mozdonyvezető túlóraszáma is elérheti a határt, így számos járat lemondása következhet be.

A probléma elsősorban nem a mellékvonalakat, hanem a budapesti és elővárosi szakaszokat érinti.

„Azok az emberek esnek ki, aki a fővonalon vagy a budapesti elővárosban közlekednek, hiszen a legtöbbet ők teljesítenek a MÁV-nál jelen pillanatban” – nyomatékosította a szakszervezeti vezető.

Meleg János emlékeztetett, 2015 környékén a szakszervezet egyszer már megkongatta a vészharangot, már akkor is jelezték, hogy milyen fejlesztésekre, beruházásokra lenne szükség a pályarehabilitáció és a mozdony- és kocsipark tekintetében, illetve a létszám kérdésében.

„Elment egy csomó idő, és most érzem ismételten azt, ha 2030-ra nem sikerül olyan mértékű utánpótlást biztosítani, akkor a mostani generáció, amely 2024-ben, 2025-ben, 2026-ban és 2027-ben el fog menni,

már olyan nagymértékű, hogy meg fog feküdni a vasúti személyszállítás”

– fogalmazott a szakember, megjegyezve: a 2030-ig hátralévő idő soknak tűnhet, de gyorsan elpörög.

Meleg János szavai alapján a mozdonyvezetők kérdése „kicsit másabb”, mint összességében a vasút egésze. Éveken keresztül, amikor még talán vonzó is volt a vasút, korlátozás volt a képzésben, ami vélhetően jó volt a munkavállalóknak, mert így szabályozták, hogy legyen kellő mennyiségű túlóra; aki akart, többet kereshetett, nem kellett másodállásba elmennie mondjuk kőműves mellé dolgozni – magyarázta a szakember. És csak akkor indítottak tanfolyamokat, amikor már nagyon nagy volt a gond.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint ez a mesterségesen fenntartott rendszer elhibázott volt, és sokkal előbb kellett volna tanfolyamokat indítaniuk, illetve most sem lehet tudni, hogy motorvonat-vezetőket, vagy mozdonyvezetőket akarnak kiképezni. Utóbbi ugyanis magasabb szintet igényel, ami hosszabb időt vesz igénybe.

A VSZ vezetője szerint

fennáll annak veszélye, hogy „hígulni fog a társaság”, és ezért az emberi mulasztás miatti balesetek száma is növekedhet,

ami elkerülhető lenne, ha a színvonal alá nem csúszna a képzés.

A MÁV cáfolja a keret kimerülését és nem enged a szakmaiságból

Az üggyel kapcsolatban a MÁV írásban válaszolt szerkesztőségünknek. Azt írták 200 óra feletti túlórát a MÁV-Start létszámának mindössze 5,8 százaléka ért el, a keret kimerüléséről tehát még korántsem lehet beszélni.

Mozdonyvezetőből (is) sokkal többre volna szükség és "tartalék valóban kevés van a rendszerben, de az őszi mentrendhez szükséges mozdonyvezetői alaplétszám biztosított a vasúttársaságnál". A szolgáltatásokat nem a kollégák túlóráztatásával, hanem a létszám bővítésével kívánják megoldani.

"Ennek érdekében igyekszünk vonzóbbá tenni a munkafeltételeket, egyrészt azzal, hogy minden lehetséges eszközzel igyekszünk tenni a bérek és juttatások versenyképességének megőrzéséért, másrészt pedig azzal, hogy folyamatosan a kor követelményeinek megfelelően könnyítünk a belépési feltételeken. A belépési feltételek könnyítésének és egyszerűsítésének csak egyetlen korlátja van: az utasbiztonság. Minden mozdonyvezetőnknek rendelkeznie kell azzal a szaktudással és gyakorlattal, ami az utasok biztonságos szállításához elengedhetetlen. Ebből nem engedhetünk" - írták. Megjegyezték, hogy 2023-ra összesen 13 mozdonyvezetői tanfolyam indítását tervezték, összesen 325 fővel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

A települési zöldfelületek tudatos tervezésével és kezelésével szeretné mérsékelni az allergia által okozott betegségterhelést egy osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelyben a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is részt vesz. A projekt célja, hogy a városi parkokba a jövőben olyan növények kerüljenek, amelyek nem okoznak pollenallergiát, de közben képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz is.

Az amerikai intézkedés, ami átszabta a világgazdaságot

Egy kansasi gabonasiló árnyékában kezdődik a történet, ami a teljes világgazdaság térképét újrarajzolta. A Trump-korszak vámjai nem epizódnak bizonyultak, hanem tartós fordulatnak. A kérdés ma már nem az, hogy kivezetik-e, hanem az, hogy milyen világrendet eredményez. Jelen írás három forgatókönyvet vázol fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

A gazdaságilag fejlettebb EU-tagállamok körében az uniós átlagnál erősebb kapcsolat jellemző az innovációs teljesítmény és a fenntarthatósági eredményesség között, míg a fejletlenebb országoknál nem igazolható szignifikáns kapcsolat, továbbá ezen tagállamok mind az innováció, mind a fenntartható fejlődés terén gyengébben teljesítettek - derül ki egy új hazai tanulmányból. Ez utóbbi azzal együtt igaz Magyarországra is, hogy az elmúlt években a fenntartható fejlődés és az innováció területén is látható előrelépést ért el. A kutatók szerint a regionális különbségek alapján célszerű lenne felülvizsgálni a fenntartható fejlődést szolgáló innovációk ösztönzését támogató uniós irányelveket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×