eur:
389.37
usd:
364
bux:
68123.99
2024. május 2. csütörtök Zsigmond
Flags of the USA and Hungary against the background of the blue sky
Nyitókép: 3dmitry/ Getty Images

A magyarok nemet mondanak a plakátkampányra

A lakosság 40 százaléka szorosabbra fűzné, 26 százaléka szinten tartaná a magyar–amerikai kapcsolatokat, ez azonban nem jelenti a Biden-adminisztrációval való egyetértést – derült ki a Nézőpont Intézet legújabb közvélemény-kutatásából.

A Nézőpont Intézet szerint a mostani háborús helyzetben különösen fontos kérdés, hogy mit gondolnak a magyarok hazánk legnagyobb nyugati szövetségeséről, és hogyan ítélik meg annak, az ország számos pontján megjelent háborúpárti plakátkampányát.

A felmérés szerint a magyar választók 26 százaléka elégedett a magyar–amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjével, 40 százalék pedig még szorosabbra fűzné, s mindössze a magyarok 16 százaléka vélekedik úgy, hogy inkább lazítani kellene rajta. Mind a kormányfőpártiak (62 százalék), mind a kormányfőkritikusok (73 százalék) körében többségben vannak azok, akik a magyar–amerikai kapcsolatokat a mostani szinten vagy szorosabb formában látnák ideálisnak.

A magyar miniszterelnökkel szimpatizálók közül minden harmadik (33 százalék), a kritikusok közül minden második ember (50 százalék) inkább mélyítené a magyar–amerikai kapcsolatokat. Közel azonos arányban elégedettek a jelenlegi helyzettel a kormányfőpártiak és a kormányfőkritikusok (29, illetve 23 százalék), és mindkét csoportban kisebbségi álláspont az Amerikától való távolodás: a kormánypártiak 18 százaléka, az ellenzékiek 8 százaléka szerint kellene lejjebb építeni a kapcsolatokat.

Összességében tehát kijelenthető, hogy

a magyar választók többsége támogatja a magyar–amerikai kapcsolatokat.

A kutatás szerint bár a magyarok nagy arányban őriznék meg vagy javítanák a Magyarország és az Egyesült Államok közötti jelenlegi viszonyt, az amerikai nagykövetség politikai plakátkampánya éppen ellenkező hatást fejt ki. Ezt támasztja alá, hogy az Egyesült Államok akcióját a magyarok többsége (59 százalék) nem tartja elfogadhatónak és csak minden negyedik választó (26 százalék) nyilatkozott úgy, hogy az szerinte inkább elfogadható – írták.

Még a szorosabb kapcsolatokban reménykedők csoportja is megosztott a kérdésben: ugyanakkora arányban, 43–43 százalék tartja elfogadhatónak és elfogadhatatlannak a plakátkampányt.

Azok körén belül, akik inkább megőriznék a magyar–amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjét, kétharmados többségben (68 százalék) vannak azok, akik inkább helytelenítik a nagykövetség akcióját, szemben az elfogadókkal (25 százalék). Azokat is szkeptikus véleményükben erősíthette meg a plakátkampány, akik inkább lazítanának az Egyesült Államokkal való kapcsolatokon, hiszen 88 százalékuk tartja elfogadhatatlannak a politikai akciót, és csak 8 százalékuk elfogadhatónak – olvasható az összegzésben.

A felmérés szerint a kormányfővel szimpatizálók egységesebbek a kérdésben: több mint négyötödük (82 százalék) szerint elfogadhatatlan a nagykövetség plakátkampánya, és csak minden tizedik megkérdezett gondolja elfogadhatónak. Az ellenzékiek megosztottak a kérdésben, kevesebb mint felük (45 százalék) szimpatizál a plakátkampánnyal, de több mint harmaduk (38 százalék) kritikus véleménnyel van róla.

„Összességében kijelenthető, hogy az amerikai nagykövetség politikai aktivizmusa még a kormányellenes szavazókat sem tudta teljes egészében meggyőzni.”

A Nézőpont Intézet közvélemény-kutatása április 17–19-én, ezer ember telefonos megkérdezésével készült. A minta minden kutatás esetében reprezentatív a 18 évesnél idősebb lakosságra nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×