eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
A Civil Összefogás Fórum - Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖF-CÖKA) Békemenetének résztvevői vonulnak a Szabadság hídon az 1956-os forradalom és szabadságharc 65. évfordulóján, 2021. október 23-án.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Csak úgy peregnek az érvek a Szabadság híd egyirányúsításának ötlete kapcsán

A Lánchíd új forgalmi rendjének kialakítása kapcsán felmerült, hogy azon és a Szabadság hídon is egyirányúsítanák forgalmat. A Magyar Autóklub és a VEKE vezetője fejtette ki álláspontját.

A felújított Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatban és a fővárosi közlekedés megoldásáról az utóbbi hetekben több megoldási javaslat született. Karácsony Gergely főpolgármester pénteken bejelentette, hogy a már 80 százalékban kész Lánchidat a buszok, a taxik, a motorosok és a kerékpárosok birtokukba vehetik. Arról, hogy később közlekedhessenek-e rajta autók vagy sem, kikérik majd a budapestiek véleményét is, és azután döntenek.

Mint korábban írtuk, ezzel kapcsolatban Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke azt mondta: "Budapest nem engedheti meg magának, hogy csaknem három kilométer hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni".

Most a szakember az InfoRádiónak arról beszélt, hogy a Szabadság hidat érintő változtatási ötlet pletykánál több, de megvalósult ténynél kevesebb.

A főváros nem a Szabadság híd teljes lezárását lengette be lehetőségként,

hanem a Lánchíd végleges forgalmi rendjének tervezett kialakításával kapcsolatban egy alternatívaként merült fel az egyirányúsítás.

A Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatban ez a három lehetőség volna, ez elmondása szerint a főváros egy írásos elképzelésében is szerepel:

  • lezárják a személygépkocsik elől,
  • nem zárják le a személygépkocsik elől,
  • egyirányúsítják, és ezzel összefüggésben egyirányúsítanák a másik irányba a Szabadság hidat.

A Magyar Autóklub szerint a Lánchídon a korábbi forgalmi rendet kellene fenntartani, mert az átkelési lehetőségek korlátozása a város zöldítésével ellentétes eredményre vezet. Nagyobbat kell kerülnie az átkelni szándékozó gépkocsiknak, és a mostani hidak áteresztő kapacitása "inkább kevés, mint sok".

Ha a Lánchíd torkolatánál lévő dugókra hivatkoznak, akkor

akár a Lánchíd vagy a Szabadság híd részleges lezárásával a dugók csak máshová terelődnének át.

Ez nem javítana, hanem rontana a helyzeten. Egy híd lezárása egyébként napi szinten 30 ezer kilométer többletet jelent.

Úgy véli, hogy a Lánchíd autómentesítésének ötlete "csak a túltolása olyan divatos elképzeléseknek, mint amilyen a például nagykörúton az egyik sáv elvétele a kerékpárosok számára". Szerinte a zöldítést bizonyos tereken indokolt megvalósítani.

A Lánchídon korábban problémát jelentett, hogy a buszok külön sáv nem lévén könnyen beragadtak a forgalomba. Kovács Kázmér szerint a 30 km/órás sebességkorlátozásnak nincs értelme, "mert ha nem lehet haladni, akkor szükségtelen, ha pedig nincs jelentős forgalom, akkor teljesen értelmetlen ezt a helyzetet kialakítani".

Meglátásuk szerint a kerékpárosok számára fel lehetne szabadítani az Erzsébet híd egyik gyalogjárdáját, ezáltal tehermentesíteni lehetne a kerékpáros forgalom szempontjából a Lánchidat. Így a többi közlekedő számára javulna az áthaladás lehetősége.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, Dorner Lajos is elmondta az InfoRádiónak, hogy miként vélekedik a Szabadság híddal kapcsolatos tervekről. Szerinte ezt a dunai átkelőt az alacsony autóforgalma miatt sokan hasonlítják a Lánchídhoz, pedig teljesen más szerepe van a közlekedésben.

"Nagyon forgalmas villamosvonalak mennek rajta keresztül, és már az is problémákat okozott, amikor hétvégékre teljesen lezárták a forgalom elől, a villamosok se mehettek át rajta" – jelentette ki. A híd szerinte más forgalmi irányokat is kiszolgál, és "nem igazán felelős" a városon belüli dugókért, mert azt más irányokból jövő járművek okozzák. Szakmailag értelmetlennek látnák az autósok esetleges kitiltását. Megjegyezte: nincs összefüggés a Szabadság hídon a villamosforgalom és a gépjárműforgalom között, míg a Lánchídon van, ugyanis ott buszok közlekednek.

A főváros vezetésének szerinte inkább olyan intézkedéscsomagot kellene bevezetnie, ami

az autózásról a közösségi közlekedésre való áttérést segítené,

vagy előnyben részesítené azokat a gépjárműveket, amelyek valóban zéró emissziósak. A Budapesti Mobilitási Tervben ez utóbbi szerepel is, azaz hogy bizonyos területekre csak zéró emissziós járművekkel lehessen behajtani. A témakörről társadalmi vitát lehetne folytatni, a szakembereknek pedig ki lehetne adni feladatként, hogy modellező szoftverrel vizsgálják meg egy-egy ilyen intézkedés hatását, majd az eredményeket nyilvánosságra lehetne hozni és megvitatni. Ez jelentené a közlekedéspolitikát, enélkül "csak simán politika", jegyezte meg a szakember.

Még az sem dőlt el, hogy a Lánchídra visszaengedik-e az autósokat. Amellett is fel lehet sorakoztatni érveket, hogy ne zúdítsák vissza a hídra a régi forgalmat, ugyanakkor amellett is szólnak érvek, hogy ne tiltsák ki teljesen a személygépkocsikat Dorner Lajos szerint. Ezért is javasolta, hogy nézzék meg, környezetvédelmi szempontokat lehet-e figyelembe venni és legyen erről párbeszéd.

Hozzátette: senki nem várja, hogy visszaálljanak a régi állapotok a Lánchídon, amikor csak lépésben lehetett haladni és busszal is 5-10 percbe telt az átkelés. Ugyanakkor "önmagában egy sima, egyszerű tiltás, aminek amúgy is nehéz érvényt szerezni, sehova sem vezet".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×