Az új Nemzeti alaptantervvel (Nat) hangsúlyosabbá vált az értékalapú oktatás a köznevelésben, ugyanakkor a legkorszerűbb pedagógiai módszereket építették be, és nagyobb rugalmasságot adnak a pedagógusoknak – közölte éves beszámolójában az emberi erőforrások minisztere az Országgyűlés kulturális bizottságában.
Kásler Miklós elmondása szerint a kormányzat oktatási kiadásai 2020-ban megközelítik a 2150 milliárd forintot, ami 720 milliárddal több, mint 2010-ben volt, a 2021-es költségvetési terv pedig 2230 milliárd forintot irányoz elő a területnek.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy elkészült a Nemzeti alaptanterv, amellyel hangsúlyosabbá vált az értékalapú oktatás, ugyanakkor a legkorszerűbb pedagógiai módszereket építette be.
A Nat erősíti az identitást, elsősorban a magyar nyelv és irodalom, valamint az ének-zene tantárgyakon keresztül
– tette hozzá.
A felmenő rendszerben bevezetendő új alaptantervnek köszönhetően 10-15 százalékkal alacsonyabb lett az óraszám, csökkent a tananyag mennyisége, de a Nat nagyobb rugalmasságot biztosít a pedagógusoknak is, akik óráik 20 százalékát szabadon használhatják fel – mondta a miniszter, hozzátéve: a Nat egységet alkot a kerettantervekkel, a tankönyvekkel, az érettségikövetelményekkel és a tanárképzés új feladataival is.
Kásler Miklós emlékeztetett arra, hogy immár minden magyar diáknak, azaz mintegy 1,2 millió tanulónak ingyenes tankönyvet biztosítanak. A kínálatban 52 kiadó 2907 tankönyve szerepel, köztük több frissen átdolgozott kötet.
Elmondása szerint a kormányzat elkészítette és az EU-nak is továbbította az új köznevelési stratégiát, közben szeptember 1-jétől csaknem 500 intézményben elindult az iskolaőri rendszer.
Járvány
A miniszter kitért a járványügyi védekezésre is. Beszámolója szerint tavasszal indokolt volt a digitális oktatási rend bevezetése, azt segítették a digitális adatbázisok és oktatási felületek, valamit a jó eszközellátottság is, miközben a gyermekfelügyelet végig biztosított volt.
Több mint 10 ezer pedagógus részesült bruttó 500 ezer forintos egyszeri támogatásban.
Kásler Miklós elmondta: már augusztus közepén elkészült az oktatási intézményeknek szóló járványügyi intézkedési terv, amelyet azóta kétszer aktualizáltak.
Havi rendszerességgel biztosítják a fertőtlenítőszereket az iskoláknak, amelyekbe 41 ezer digitális hőmérőt juttattak el, 120 helyen hőkaput is építettek.
Az operatív törzs egyedi döntésekben határoz az osztályok, iskolák rendkívüli szünetéről: november 23-i adatok szerint 136 óvodai csoportban, 71 általános iskolában és 388 iskolai osztályban rendeltek el rendkívüli szünetet.
A miniszter szerint ennek a védekezési módszernek a folytatása kívánatos, amit várhatóan nem befolyásol a tanárok elrendelt tesztelésének eredménye, a 9. évfolyamtól azonban bevezették a digitális munkarendet. Ennek támogatására továbbfejlesztették az okostankönyveket és a Kréta iskolai alaprendszert.
Közölte, a központi írásbeli felvételi vizsgák szigorú óvintézkedések mellett folytatódtak, a szalagavatók megtartása azonban tilos.
Kérdések
A miniszter Szabó Szabolcs (független) és Hiller István (MSZP) képviselők kérdéseire válaszolva hangsúlyozta, hogy a PISA-felmérésben sikerült javulást elérni, miközben a hátrányos családi háttér miatt rosszul teljesítő diákok száma is csökkent, noha ezen a területen még van tennivaló – fűzte hozzá.
Hoppál Péter (Fidesz) érdeklődésére a miniszter elmondta, hogy a diákok eszközellátottsága nemzetközi összevetésben is jónak számít. A magyarországi iskolákban 350 ezer számítógép áll a tanulók rendelkezésére, a tavaszi járványidőszakban ehhez 8 ezret vettek, és további 12 ezer gép pedig szállítás alatt van.
Ungár Péternek (LMP) válaszolva Kásler Miklós emlékeztetett arra, hogy a speciális nevelési igényű gyermekek oktatásának támogatására 300 millió forintot adott a kormány, gyógypedagógus-képzés pedig a korábbi egyetlen helyett már nyolc helyen működik, ezzel jelentősen nőtt a gyógypedagógusok száma.
Ander Balázs (Jobbik) kérdésére válaszul a miniszter kiemelte, hogy az iskolai lemorzsolódás aránya folyamatosan csökken, de a kormányzat célja ennek további javítása, Arató Gergelynek (DK) válaszul pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a pedagógusok száma emelkedett, miközben a gyermekek száma évtizedek óta csökken, így 2010 óta az egy pedagógusra jutó gyerekek száma 11,5-ről 10,4-re módosult.
Simon Róbert (Fidesz) felvetésével kapcsolatban elmondta,
megvan a jogszabályi háttér a koronavírus-fertőzést szenvedő pedagógusok 100 százalékos táppénzének kiutalásához.
A pedagógusok koronavírus-szűrésével kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy világszerte különböző sikeres védekezési gyakorlatok léteznek, Magyarország is saját járványügyi stratégiát követ, amellyel tavasszal "páratlan sikert" tudtak elérni. A járvány dinamikája most indokolta – mondta el a kulturális bizottságban tartott meghallgatásán Kásler Miklós –, hogy a közoktatásban gyorsteszteléssel bővítsék a védekezéshez szükséges információkat.