eur:
394.97
usd:
363.61
bux:
0
2024. március 19. kedd Bánk, József
Egy MIX/A típusú HÉV-szerelvény érkezik a csepeli Szent Imre tér felé a Boráros térről 2013. június 17-én.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Elkezdődik a három HÉV-vonal teljes megújulásának tervezése

Hatalmas munka már az előkészítés is, a kivitelezés első üteme legkorábban három év múlva kezdődhet.

A következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő beruházását hirdette meg a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert február végén írták ki, és mindkét nyílt közbeszerzési eljárásra érkezett érvényes ajánlat – írja a Népszava.

A Ráckevei (H6) és a csepeli (H7) HÉV-vonalak felújítására, összekötésére, illetve az egyesített pálya Kálvin térig való meghosszabbítására már alá is írták a tervezői szerződést. A tenderre két ajánlat érkezett, de az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. pályázatát érvénytelenítették, mivel nem felelt meg az ajánlatkérő Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) Zrt. által támasztott feltételeknek, a Főmterv ajánlata viszont megfelelőnek bizonyult, amely a partnerként bevont Kontúr Csoport Kft-vel együtt bruttó 9,076 milliárd forintért vállalta el a feladatot.

A cél a két dél-pesti HÉV-vonal teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, az utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése és a sebesség növelése. A csepeli HÉV esetében vonalhosszabbítási terv is készülne az Erdősor útig. A tervezési feladat körülbelül 45 kilométer hosszú felszíni pályát, 5 kilométer hosszú alagutat, 27 felszíni állomást, 3 mélyállomást, 1 kéregállomást, 20 híd műtárgyat és 3 járműfenntartási telepet foglal magába.

A két vonal a Közvágóhíd állomástól összefonódva a föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig vinné be az utasokat, megoldva ezzel a közvetlen kapcsolatot a metróvonalakkal. A beruházási program részeként a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány létesülne a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, amelynek révén megújulhatna a Boráros tér és a Közvágóhíd területe.

Az engedélyes, illetve kiviteli tervek elkészítésének határideje kicsivel kevesebb, mint három év. A megvalósítás tehát csak ezt követően kezdődhet meg.

A szentendrei HÉV (H5) megújítására vonatkozó tervezői szerződést még nem írták alá, de a nyertes céget már kiválasztották: az UTIBER Közúti Beruházó Kft.–Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt. közös ajánlatát tervezhet 1,755 milliárd forintért. A feladat a vonal korszerűsítése, modern, akadálymentesített megállók kialakítása, a vasúti pálya teljes felújítása Békásmegyertől Szentendréig a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével, az utaskomfort növelésével.

Ezek a fejlesztések alkotják az 5-ös metró koncepciójának első ütemét. A végső cél a vonalak összekötése a belváros alatt, amelynek révén Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer alakul ki.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.19. kedd, 18:00
Hankó Balázs
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. március 19. 06:51
×
×
×
×