A hibás áruk esetében a szavatossági és a jótállási igényünket érvényesíthetjük - ez utóbbit nevezi garanciának a köznyelv. Az üzlet az ilyen terméket köteles megjavíttatni, vagy ha ez nem megoldható, akkor egy ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig vissza kell fizetni a vételárat - mondta az InfoRádiónak Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.
Még mindig kevesen tudják, pedig fontos, hogy internetes vásárlás esetén
a webáruház az átvételtől számított 14 napon belül a hibátlan terméket is köteles visszavenni - még akkor is, ha a vevő nem indokolja, miért él az úgynevezett elállás jogával.
Ma már egyébként egyre több online kereskedő ennél hosszabb, akár 30 napos kipróbálási időt is vállal.
A hagyományos üzletekben vásárolt termékek, ajándékok esetében nincs ilyen jogszabályi kötelezettség, de a boltok sokszor e nélkül is igyekeznek a vevők kedvében járni, és a kereskedők nagy része visszaveszi a terméket, ha a megvásárolt termék nem tetszik a megajándékozottnak - mondta Keszthelyi Nikoletta. Ilyen esetben a kereskedő dönti el, hogy csereutalványt ad vagy levásárlási lehetőséget biztosít a fogyasztónak. Készpénzt nagyon ritkán adnak vissza.
Az ajándékkal együtt mindig vigyék vissza a nyugtát is a fogyasztók, mivel így könnyebb a jogérvényesítés. Ha pedig nem jutnak dűlőre a kereskedővel, akkor forduljanak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testülethez, vagy az Európai Fogyasztói Központhoz - tanácsolta a helyettes államtitkár.