Négy kiemelt projekt tervezését kezdi el Városháza, ehhez a forrásokat, mintegy 800 milliárd forintot, a következő uniós ciklusban, 2014-től le lehet hívni, és a kormány is támogatja - mondta Tarlós István az InfoRádió Aréna című műsorában.
A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciójáról, a Kisföldalatti korszerűsítéséről és esetleges meghosszabbításáról, a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötéséről, utóbbi felújításáról, illetve az észak-déli regionális gyorsvasút déli ágának az Astoriáig történő meghosszabbításáról van szó - magyarázta a főpolgármester.
A főpolgármester kiemelte, hogy a tervek elkészülnek, így akár 2020-ra a projektek közül néhány meg is valósulhat. Úgy vélte, a beruházások szinte egy időben megindulhatnak, 2014 vége-2015 eleje és 2020 között.
A főpolgármester arról is beszélt, hogy a kormány úgy döntött: a főváros tulajdonába kerülhet a pesti rakpart, így lehetőség nyílik arra, hogy rendezzék a területet, és több helyet kapjanak a gyalogosok és a kerékpárosok. A közlekedés lehetséges módosítására több elképzelés is van, de még nem döntöttek arról melyiket válasszák - tette hozzá.
Tarlós István hangsúlyozta, hogy a források átcsoportosításával a 3-as metró szerelvényeit is lehetne cserélni. Hozzátette: a 4-es metró alagútjában, novemberben már elkezdik a próbafutásokat. A 4-es metróval kapcsolatban a főpolgármester kiemelte: 70 százalék körül van a műszaki készültség, és elviekben tartható a 2014-es átadás.
Gondnoki szerep
A főpolgármester a műsorban arról is beszélt, hogy a főváros nem így képzelte el az oktatás fővárosi átalakítását. Azzal, hogy elveszik a fővárostól a gimnáziumokat, a Városházának - akárcsak a többi önkormányzatnak - gyakorlatilag csak gondnoki szerep maradt, az oktatásirányítás, a szakmai munka, vezetők kinevezése elkerült tőlük - fogalmazott.
Kiemelte, hogy a város vezetése nem támogatta az oktatás ilyen jellegű átszervezését, és a közeljövőben találkozik majd Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárral.
A városvezető a főváros adóbevételeivel kapcsolatban kiemelte, hogy nem szeretné kiélezni a főváros és a vidék ellentétét, de Budapestnek több adóbevételre van szüksége a megfelelő működéshez.
A főpolgármester a BKV finanszírozásról azt mondta, hogy a főváros komoly erőfeszítéseket tett a vállalat megmentéséért, de ez még nem oldotta meg a helyzetet, és a cég pár év múlva újra csődközelbe juthat.
"Nem vagyok még nyugodt BKV-ügyben" - fogalmazott a főpolgármester, aki szerint a közlekedési vállalat finanszírozása középtávon talán megoldható. Emlékeztetett, hogy a BKV adósságállománya óriási, amelyet 2015 december 31-ig vissza kell fizetni - erre azonban nagyon csekély esélyt lát.
A dugódíj bevezetéséről Tarlós István azt mondta, hogy ennek kiváltásáról is egyeztetnek majd a szaktárcával és kormánnyal. Tarlós István egy tegnapi sajtótájékoztatón azt mondta, hogy még nem kaptak választ az Európai Bizottságtól arra, hogy 2016-ig elhalaszthassák a 4-es metró támogatási szerződésében megígért dugódíjat.
Az Aréna műsorát meghallgathatja itt!
Hanganyag: Exterde Tibor