Újabb halálos baleset történt szerdán az M6-os autópálya Szekszárd és Pécs közötti szakaszának építkezésén, így összesen már öten haltak meg munkahelyi balesetben a sztráda építése során.
Tavaly júniusban egy dolgozó áramütést szenvedett, amikor egy munkagép kimozdított a helyéről egy kábelt. Egy hónappal később egy tolató kocsi sofőrje gázolta el az őt irányító műszakvezetőt, később egy dolgozó földomlás miatt vesztette életét, tavaly augusztusban pedig vasbetonoszlopok dőltek egy munkásra, de ő bordatöréssel megúszta a balesetet. Idén áprilisban ugyancsak munkagépek nyomtak agyon egy férfit, és most szerdán, Bátaszéknél is meghalt egy építőmunkás - mondta az InfoRádiónak Farkas Kinga, a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.
Úgy tudjuk, hogy a férfit egy markológép kanala szorította egy tehergépkocsi oldalához a Bátaszék és Véménd között épülő alagútban. A markoló sofőrje nem vette észre, hogy a dolgozó a platón áll. A rendőrség foglalkozás körében elkövetett, halált okozó gondatlan veszélyeztetés miatt, ismeretlen tettes ellen indított eljárást, amelybe munkavédelmi szakértőket is bevonnak.
Húszmilliós bírság és 300 szabálytalanság
Az építkezésen tetten érhető a munkavédelmi szabályok mellőzése - mondta az InfoRádiónak az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség szóvivője. Gedeon András kifejtette: tavaly nyár óta több mint 600 munkáltatót ellenőriztek munkavédelmi szempontból az M6-os építkezésén, és minden másodiknál találtak valamilyen szabálytalanságot. Ez több mint 500 dolgozót érintett, akik így valamilyen veszélyhelyzetben tevékenykedtek - tette hozzá.
Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség határozatokban megtiltott egyes tevékenységeket, felfüggesztett munkaeszközöket, és több mint 20 millió forint bírságot szabott ki - tájékoztatott a szóvivő.
Minden esetet egyedi ügyként kell kezelni, amelynek sajátosak a körülményei - közölte Gedeon András. Kiemelte: a fővállalkozót is szankcionálhatják, de ennek szigorú feltételei vannak, mert a fővállalkozó nem feltétlenül a saját alkalmazottaival van jelen a munkaterületen, noha szerepe van a munkafolyamat irányításában. Mindig a munkáltatónál kezdik a vizsgálatot, és ha ott megállapíthatóak a balesetet okai, igyekeznek ott eljárni, ahol megtörtént a mulasztás - mondta.
Szigorít a kivitelező
Az M6-os autópálya építésének generálkivitelezője szerint ők mindent megtesznek azért, hogy a nekik dolgozó cégek betartsák a munkavédelmi szabályokat - mondta a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. kommunikációért felelős főmérnöke az InfoRádiónak.
Rakita András kiemelte: szigorú egészség- és munkavédelmi követelményeknek kell megfelelni a cégnek. Olyan lépéseket kell megtenni a projekt elindulása előtt, ami a magyar építőipari átlagnál szigorúbb feltételeket szab, és ezt folyamatosan ellenőrzik. Ennek ellenére nem tudják kikerülni olyan események bekövetkeztét, amelyek ezeket a haláleseteket előidézték - fejtette ki.
A főmérnök hangsúlyozta, hogy az öt halálos balesetből egy technikai probléma, négy pedig emberi figyelmetlenség miatt történt, míg egyes balesetek a szabály megsértésére és kommunikáció hiányára vezethetők vissza.
A cég nagyobb szigort ígér, sűríti az ellenőrzéseket, de nem tudnak minden munkavállaló és gépjármű mellé munkavédelmi szakértőt állítani, vagyis nem tudják ígérni, hogy nem lesz több baleset egyéni hibából.
Hanganyag: Herczeg Zsolt