7.3 milliárd forint - becslések szerint a magyar pártok ennyit költöttek 2006-ban kampányukra, annak ellenére, hogy pártonként hivatalosan csak 400 milliót fordíthatnak kortes hadjáratukra.
A Nézőpont Intézet kutatásvezetője az InfoRádiónak elmondta: az egyik szakmai javaslat a probléma rendezésére a kampányszámla lenne, ami nyilvánossá tenné a pártok kiadásait és költségeit, és követhető lenne, a pártok mennyit mire költenek a kampány során.
Mráz Ágoston hozzátette: vagy meg kell emelni a költségeket a becsült összegek szintjére, vagy csökkenteni kell a pártok kiadásait.
A Nézőpont Intézeten kívül a Freedom House és a Transparency International is csatlakozott a kampányfinanszírozás átalakításáért indított kezdeményezéshez. Mráz Ágoston szerint az a feladatuk, hogy a nyilvánosság erejével felhívják a figyelmet a problémára, és kikényszerítsék a pártoktól az ügy napirenden tartását. A szakértő azonban hozzátette: a jelenlegi helyzetben nehéz lesz bármilyen döntést elérni a kérdésben.
A három civil szervezet közös sajtótájékoztatón ismertette, hogy a jelenlegi 386 millió forintos kampánykeretet tízszeresére növelnék, továbbá 60 naposra rövidítenék a kampányidőszakot, és megerősítenék a kampánypénzek felhasználásának ellenőrzését.
Hanganyag: Németh Zoltán