Fojtogatta a gyermekeit oktató pedagógust egy szülő a Heves megyei Dormánd iskolájában. Az asszony azért támadt rá a tanárnőre, mert a nevelő egy nappal korábban szóbeli figyelmeztetésben részesítette egy iskolai szabályszegés miatt a két gyermeket.
Az elmúlt hónapokban több hasonló eset is történt. Március 21-én, Budapesten, egy VIII. kerületi középiskola 16 éves diákja fizikaóra alatt odament tanárához, belerúgott, lökdöste és egy fém csapteleppel fenyegette. Március 14-én az iskolaigazgatót verte meg a Nógrád megyei Õrhalomban egy házaspár, akik azon háborodtak fel, hogy fegyelmezetlenül viselkedő lányukat a pedagógus elültette a helyéről. Január 10-én Budapesten, egy VIII. kerületi középiskolában két diák verekedett össze, az egyikük belehalt sérüléseibe.
Az esetek után sokan a jogalkotóktól várták a megoldást, Herczog Mária szociológus szerint azonban ez nem jelentene megoldást a tanárok, diákok és szülők közötti konfliktus rendezésére. Õ úgy látja: az alapvető probléma az, hogy Magyarországon nincs múltja, nincs kultúrája a konfliktuskezelésnek.
Mint mondta, az iskolai erőszakos esetek általában nem előzmény nélküliek. Érdemes megvizsgálni, hogy a konfliktus miből eredhetett a két fél között. Rámutatott arra is, hogy a gyermekek vagy a szülők gyakran érzik magukat kiszolgáltatottnak, és kétségbeesésükben választják az erőszakot.
Szerinte a szülőket meg kellene tanítani azokra a technikákra, amelyek segítségével erőszakmentesen tudják gyermekeik érdekeit képviselni.
Hanganyag: Seres Gerda