eur:
389.28
usd:
362.66
bux:
68123.99
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Botrány botrány hátán: kis Combino-történelem - képgalériákkal

Már a 2002-es kezdetektől botrányok övezték a Siemens által gyártott Combino-villamosok budapesti útját. Visszahívott szerelvények, tiltakozó ellenzék, az üzlet mellett elkötelezett liberális városvezetés és főpolgármester - majd az idén nyári realitás. Olvasgasson és emlékezzen!

A Combinók budapesti története négy évvel ezelőtt, 2002-ben kezdődött, amikor a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy negyvenmilliárd forintból lecseréli a Nagykörúton futó, kiszolgált Ganz-villamosokat. A nemzetközi pályázaton a legdrágább ajánlatot adó Siemens-Kiepe-csoport ajánlata nyert, amely vállalta, hogy Budapestnek testre szabott, Combino típusú járműveket gyárt.

A Siemens 2003 végén jelezte a budapesti városvezetésnek, hogy a típussal problémák akadtak; több nyugati nagyvárosban előfordult, hogy a villamosok vázszerkezete tönkrement, ezért vissza kellett hívnia négyszáz szerelvényt. Az új ajánlat ezért azt tartalmazta, hogy alumínium helyett rozsdamentes acélból készülnek a kocsik, amelyek így ugyan nehezebbek, de olcsóbbak is lesznek.

A megtérített kár és a megvont szó

A 2004. júniusi közgyűlési vitában Atkári János szabad demokrata főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy a hibák okozta egyéves csúszás miatt 2,5 milliárd forint kár éri a fővárost, ezt azonban a Siemens megtéríti. A közbeszerzési bizottság fideszes elnöke, Deák András ekkor felvetette, hogy a pályázati kiírásban kizáró okként szerepelt, ha a jelentkező nem tudja betartani a szállítási határidőt. Az ülést vezető szabad demokrata Szolnoki Andrea azonban időtúllépés miatt megvonta a szót az ellenzéki városatyától.

Demszky Gábor főpolgármester két éve júliusban jelentette be, hogy a negyven új nagykörúti villamos első szerelvényei 2006 tavaszától a tervezettnél négymilliárd forinttal olcsóbban, 136 millió euróért érkeznek Budapestre. A városvezető a BKV székházában tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta: megfelelő garanciákat kaptak arra, hogy az új, a főváros számára sokkal kedvezőbb ajánlat minden tekintetben megfelel a szerződéses előírásoknak.

Eközben a fővárosi ellenzék szakértői az újratárgyalt szerződéssel kapcsolatban többször is arra figyelmeztettek, hogy új pályázatot kellene kiírni a villamosokra, mert a Siemens korábban pont az alumíniumszerkezetnek köszönhető könnyebb súllyal nyert, és ez az előnye az acélszerkezetes járművekre áttéréssel már nem érvényes. Többször is hangsúlyozták a korábbi tenderrel kapcsolatos aggályaikat, melynek a lényege az volt, hogy Budapest a legdrágább Combino villamosokat választotta ki a pályázók ajánlatai közül.

Demszky és Aba Botond: közös bemutató

Idén márciusban aztán Demszky Gábor ünnepélyes keretek között bemutatta a Combinókat. A főpolgármester kijelentette: a világ legforgalmasabb vonalai közé számító 4-es és 6-os járaton közlekedik majd a világ leghosszabb, 54 méteres villamosa.


Káosz 1. májusban épül a körúti villamosvonal
(fotó: InfoRádió) (képgaléria)

Aba Botond, a BKV-vezérigazgatója arról beszélt: 2007. nyarára a 40 Siemens-szerelvény felváltja a jelenlegi Ganz-villamosokat. Elmondta, hogy a villamosok egyenként 820 millió forintba kerültek.

Áprilisban aztán megkezdődtek az - akkor még előre jelzett - problémák a Combinók körül. A hónap közepétől ugyanis hozzáfogtak a villamos működéséhez szükséges átalakításokhoz a Nagykörúton és a Budai körúton. Vajda Pál főpolgármester-helyettes közölte: a munkálatok 3,5 milliárd forintba kerülnek.

A felújítás alatt nem jártak a villamosok, amelyeket buszokkal pótoltak, és buszsávot jelöltek ki a Nagykörúton, így az autóforgalom mindössze egyszer egy sávon haladhatott. Több helyen megszüntették a parkolási lehetőséget is.

Hirdetés állami pénzből

Júniusban aztán az is kiderült, hogy a BKV állami pénzből hirdeti a Siemens-szerelvényeket. A közlekedési társaság szóvivője, Schimmer Erzsébet szerint erre azért volt szükség, hogy olyanok is utazzanak rajta, akik nem ezt a járatot használják.

"Azt gondoljuk, hogy ezt az örvendetes eseményt meg kell osztanunk azokkal, akik nap mint nap a budapesti legforgalmasabb villamosvonalon közlekednek. Mi ezt az örömet úgy szerettük volna mindenképpen megosztani az utasainkkal, hogy felhívjuk a figyelmet" - mondta az InfoRádióban a szóvivő.

Arra a kérdésre, hogy miért kell a BKV-nak plakátokon reklámoznia a járműveit, Schimmer Erzsébet azt mondta: "Mi azt gondoljuk, hogy a város életét ilyennel is szeretnénk színesíteni, és amíg villamosra vár valaki, miért ne a BKV-val kapcsolatos információkat kapja meg?"

A reklám egyébként mintegy 10 millió forintba került.

Felsővezetékek és tartóoszlopok: gond gond hátán

Az első két Combino villamos július elsején indult el a Nagykörúton, ám hamar kiderült, hogy valami nem stimmel velük. A hónap közepére több felsővezeték és tartóoszlop sem bírta el az új villamosok okozta terhelést.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézy Dávid azt mondta: az új szerelvények áramfelvétele nagyobb, a felsővezetékek súlya megháromszorozódott, és valószínű, hogy a régi oszlopok nem bírják a terhelést.

Demszky Gábor főpolgármester ekkor már felelőtlennek nevezte a BKV vezetését a Margit hídi villanyoszlopok kidőlése és a villamos felsővezetékek sorozatos meghibásodása miatt. A szabad demokrata politikus vizsgálatot rendelt el a közlekedési vállalatnál. A főpolgármester egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikor rendeződhet a helyzet a 4-es, 6-os villamosok vonalán.

Kánikulában légkondi és nyitható ablakok nélkül

Közben egyre több utas panaszkodott arra, hogy a fővárosi kánikulában hatalmas a hőség a villamosokon. Az eredetileg légkondicionálóval tervezett Combinókra azonban a városvezetés nem kért ilyen berendezést. Szakértői véleményekre hivatkozva azt mondták, hogy a gyakori megállók miatt nem lenne gyakorlati jelentősége a légkondicionálásnak.


Mindennapos problémák
(fotó: InfoRádió)

Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottságának SZDSZ-es elnöke az InfoRádióban ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: a jelenlegi hőség amúgy sem szokványos a fővárosban, ezért nem lehet mérvadó. Tudomása szerint a villamosokba légkondicionáló berendezés utólagos beszerelését nem tervezi a főváros.

Külön gondot okoz az utasoknak, hogy az új villamosok ablakai légkondicionált utastérhez vannak kialakítva, mivel a nagy üvegtáblák viszonylag kis felületét lehet kinyitni.

Minden napra egy leállás

A Combinókkal kapcsolatos problémák az elmúlt napokban tetőztek, amikor három alkalommal romlottak el a szerelvények.

Emiatt mind Demszky Gábor főpolgármester, mind a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakció arra kérte a BKV-t, hogy ideiglenesen vonja ki az elmúlt hetekben többször is forgalmi káoszt okozó Combino-villamosokat a budapesti forgalomból. A BKV hétfő délután közölte: a Siemens kedden visszahívja a villamosokat, de reményeik szerdán azok már újra járnak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mikor lesz végeredmény? Hány képviselőt küldhetünk Brüsszelbe? – minden, amit tudni kell az EP-választásról

Mikor lesz végeredmény? Hány képviselőt küldhetünk Brüsszelbe? – minden, amit tudni kell az EP-választásról

Olaszországban csak 23 órakor zárnak majd be szavazókörök a június 9-ei európai parlamenti választáson, ezért addig egyetlen országban – így Magyarországon – sem hozzák nyilvánosságra a voksolás hivatalos eredményét. Június 6. és 9. között összesen 370 millió európai választópolgár döntheti el, hogy kik legyenek az Európai Parlament tagjai a következő öt évben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×