Példátlan informatikai probléma sújtotta a világ több országát péntek délelőtt, bár illetékesek azt állították, hogy délutántól kezdett helyreállni a normális munkarend. A CrowdStrike kiberbiztonsági cég szoftverfrissítése nyomán a Windows operációs rendszert használó gépek fagytak le.
„Borzasztóan rosszul sült el a vélhetően kötelező frissítés” – jelentette Londonból az al-Dzsazíra angol nyelvű csatornájának tudósítója. Valóban: a szigetország repterein eluralkodott a káosz. Edinburghban dupla sorok kígyóztak a terminál előtt a szabad ég alatt, miközben a légi cégek már kézzel írták a jegyeket.
A CrowdStrike közlése szerint a Falcon Sensor nevű termékével volt gond; a cég mérnökei „tartalom publikálási problémaként” jellemezték az incidenst.
Az eset rávilágított arra, mennyire sebezhetővé vált az emberiség a határokon átívelő informatikai rendszerek láncreakció-szerű leállásával.
„Ha egy Windows-terminál előtt ülsz, akkor megjelenik a kék halál képernyő és nem tudsz belépni a rendszerbe” – mondta Johan Hull tudósító.
A britek számára különösen nagy csapás volt a káosz, amely az év legforróbb napján ütött be, amikor a hőmérséklet elérte a 30 Celsius-fokot és sokan indultak útnak.
A CrowdStrike vezetése közölte: „dolgoznak az érintett ügyfelekkel”, valamint hogy a helyzetet nem kibertámadás vagy biztonsági incidens idézte elő.
Közben a Microsoft bejelentette, hogy „elhárította az alapproblémát”, de a gond egy ideig érinteni fogja az Office 365 applikációkat és szolgáltatásokat.
Nagy-Britanniában a Sky News hírmédium is megérezte a dolgot, mert egy órán át szünetelt a műsora. A briteknél figyelmeztették a lakosságot, hogy csak vészhelyzetben keressék a háziorvosukat – akik már a választások előtt arra panaszkodtak, hogy olyan elavult informatikával dolgoznak, hogy néha egy órát vesz igénybe a rendszer elindítása.
Az Egyesült Államokban a vezető légi cégek, a Delta, a United és az American Airlines gépei a földön vesztegeltek péntek reggel az előállt kommunikációs problémák miatt.
Ausztráliában eltűnt minden információ a Sydney-reptér kijelzőiről, bár a gépek mozgását nem állították le. Német, indiai, malajziai és Fülöp-szigeteki repterek is fennakadásokat jelentettek. Az egyik legnagyobb európai csomóponton, az amszterdami Schipol reptéren és a spanyol reptereken is gondok voltak.
Több bank ügyfelei nem tudtak átutalásokat végezni, a londoni tőzsde pedig nem tudott időben kinyitni és megkezdeni a kereskedést.
Nagy-Britanniában nem egészen egy éve bénította meg egy időre a légi járatokat az irányítórendszer biztonsági szoftvere.