A nyári nagy filmbemutatók csúcsidőszakában sokáig az volt a kérdés, hogy melyik film győzi le a másikat.
Nos úgy tűnik, ez a verseny lefutottnak látszik, mert a Mattel-játékfigura feminista újraértelmezésének kikiáltott Barbie-film kétszer annyit söpört be, mint a világnak az atombombát leszállító, erkölcsi válságba került és meghurcolt tudós, Oppenheimer története.
A Margot Robbie által megformált Barbie világszerte 182 millió dollárt kaszált a bemutató hétvégéjén, míg Cilian Murphy Oppenheimer-alakítása 93 és félmilliót hozott a stúdió konyhájára, ami történelmi rekord.
Bár az „Oppie-t” rendező Christopher Nolan abban győzött, hogy a 70 mm-s film bemutatójára lefoglalta a legtöbb nagyképernyős IMAX-mozit és így a Barbie csak „hagyományosabb” multiplexben fut.
A Variety magazin szerint emberek még a hajnali IMAX-vetítésekre is felkeltek és órákon át tartó utazásra is hajlandók voltak.
Video: eredeti felvétel a Manhatten-projekt atombomba-tesztjéről
A két film olyan őrületet váltott ki, és annyira túllőtt a tervezett bevételi összegen, hogy máris elterjedt a nevek összeragasztásából képzett „Barbenheimer” – kifejezés.
Egy Danielle nevű Twitter – illetve bocsánat, az átnevezés után immár X-felhasználó – egy olyan hibrid ruhával fokozta a hangulatot a közösségi médiában, amely befordítva, feketén, az Oppenheimerhez, kifordítva, rózsaszínben, a Barbie-hoz illik.
Alternative cut: pic.twitter.com/zZiuVPYFmV
— Danielle (@hottoiletwater) July 23, 2023
Az elemzőket és a befektetőket közben az lepte meg, hogy együtt, mekkora teljesítményre voltak képesek egy olyan időszakban, amikor sokan inkább otthon néznek filmeket vagy sorozatokat a Netflixen vagy más platformon. Mi állhat a háttérben - tette fel a kérdést a Slashfilm nevű filmes portál?
1. Két minőségi film
Nos, a mostani kasszasiker első számú oka – a Slashfilm szerint – egyszerűen az, hogy mindkét film jó: a kritikusok és a nézők is 90% felettire értékelik őket.
2. A felfokozott várakozás
További ok: a nézők felfokozott izgalomban várták a filmeket – már hetekkel a premierek előtt. Sokan adták a fejüket arra, hogy egyből mindkettőt megnézzék, hogy utána a közösségi médián hirdethessék: „én ott voltam”.
3. A profi marketing kampány
Ha van marketing-Oscar, akkor azt a dupla bemutatót megelőző hírverés tervezőinek kell kiosztani. A Barbie például az összes létező reklámfelületen tudott hallatni magáról és emlékezetesek voltak a filmek poszterei és előzetesei.
4. A „párbaj”
Nem tudni, hogy összebeszélt-e a két stúdió, de bejött a párbaj-ötlet, hogy egyszerre mutatták be a két, kasszasikernek tervezett filmet és a két nagy stúdió emellett azzal csalta be a mozikba a nézőket, hogy válasszanak, melyik filmet tartják fontosabbnak. (Végül kiderült, hogy sokan voltak olyanok, akik mindkettőre befizettek).
5. Nem a "franchise-filmek" ki tudja, hanyadik része
A portál szerint a különleges bevételek ötödik oka az volt, hogy a különböző képregény-feldolgozásokkal, folytatásokkal és előzményfilmekkel szemben Christoper Nolan és Greta Gerwig filmjei „eredetibbet” nyújtottak – még akkor is, ha utóbbi egy ismert játékfigurára épült. A Barbie feminista üzenete elég vitát kavart ahhoz, hogy sokak kíváncsiságát felkeltse, míg az Oppenheimer az ismét aktuálissá vált atomfenyegetés - és Christopher Nolan rendező pedigréje - miatt is magára irányította a figyelmet.