Elveszett, megtalált és a melegben bűzt árasztó böröndök – ez csak a kisebbik baj, ami érte a londoni Heathrow reptér utasait az elmúlt hónapban. Azok számára, akik a British Airwaysszel utaznak, további bosszússág jöhet: a tömeges járattörlések.
Nizza, Dublin, Amsterdam, Edinburgh és Milánó – főként ezeken az útvonalakon számíthatnak a British Airways utasai arra, hogy nem tudnak a tervezett időpontban elrepülni.
Az, ami a cég körül történik, példátlan: a légivállalat 17 600 járatot törölt az októberig tartó főszezonban, ami az ágazatban használt sajátos számítási mód szerint 2,8 millió ülőhelyet jelent.
Egyszerűbben összegezve: eddig kilencből egy tervezet út hiúsult meg, és az utasokat igyekeznek hetekkel korábban értesíteni – említette meg az Independent című lap.
A brit kormány péntekig adott határidőt a légicégeknek
– eddig tudják büntetlenül törölni nyári járataikat úgy, hogy nem kell feladniuk az úgynevezett slotokat, azaz fel- vagy leszállási résidőket. Heathrow-n a legtöbb slot a British Airwaysé, és normál esetben az a szabály, hogy „ha nem használtad fel, elveszíted”.
Mint az Independent megjegyzi: elméletben lehetséges, hogy más légicégek használnák fel a slotokat, de az kevéssé valószínű, hogy épp a nyáron indítsanak új járatokat. Többezer ülőhely egyik napról a másikra beinduló reklámozása olyan forrásokat követel meg, amelyek most, a pandémia után nincsenek meg.
Ehelyett arra lehet számítani, hogy tovább mennek fel a jegyárak, miközben egyre nehezebb lesz jegyet venni.
Nincs már jegy Londonból induló British Airways-járatra a spanyolországi Alicantébe most péntektől jövő keddig.
Nizzába reggel csak egy jegy volt az időszakra, csütörtökön és jó ezért jó mélyen a pénztárcába kellett nyúlni. Az ár közel 1200 font, azaz 584 ezer forint volt.
Az európai utasok jogait érintő szabályok szerint: ha valakinek törlik a járatát, akkor a légitársaságnak egy ugyanaznap elérhető járatra át kell iratnia a jegyet, még akkor is, ha az egy versenytárs járatára szól.
Több British Airways-utas is azt mondta azonban az Independentnek, hogy a cég nem volt hajlandó átfoglalást biztosítani nekik Ryanair- vagy Easyjet-járatokra.
A BA egy sor járatot törölt a szintén londoni Gatwick reptéren, ahol ugyanez történik az Easyjettel is.
Közben a cég átcsábította a KLM jelenlegi üzemeltetési igazgatóját. Rene de Groot pilótaként kezdte és még mindig vezeti a holland légicég gépeit. A vállalat szerint segíthet a cég „újjáépítésében”.