eur:
392.88
usd:
366.07
bux:
66129.26
2024. április 25. csütörtök Márk

Egyre több külföldi dolgozik a szlovák autógyárakban

Szlovákiában a 10 százalékot megközelítő munkanélküliség ellenére jelentős a munkaerőhiány az autóiparban. A cégvezetők ezért egyre gyakrabban alkalmaznak külföldi dolgozókat. A szakszervezet szerint azonban külföldön sok jól képzett szlovákiai polgár dolgozik, akiket jobb munkakörülményekkel vissza lehetne csábítani az országba.

Szlovákiában megközelítőleg 130 ezer ember dolgozik az autóiparban, de ez továbbra sem elegendő. Az autógyártó cégek számításai szerint az elkövetkező három évben újabb 14 ezer szakképzett alkalmazottra lesz szükség. Jelenleg azonban jelentős a munkaerőhiány ezen a téren, a vállalatok ezért egyre gyakrabban külföldről hoznak embereket.

„A mi cégünkben körülbelül 550 embert alkalmazunk a magyarországi Győrből, akik ideiglenesen maradnak nálunk 2018-ig” – magyarázta Lucia Kovarovič Makayová, a Volkswagen autógyártó cég szóvivője.

A szakszervezetek ellenzik a külföldiek alkalmazását

Azzal érvelnek, hogy a munkaügyi minisztérium adatai szerint több mint 160 ezer szlovákiai dolgozik külföldön, abból 20 ezren a gépiparban. Emil Machyna, a KOVO vasas szakszervezet vezetője úgy véli, jelenleg az emberek már nemcsak a magasabb bérek miatt mennek külföldre dolgozni, hanem azért is, mert elégedetlenek a szlovákiai munkakörülményekkel.

„Az alkalmazottak 23 százaléka szombaton és vasárnap is dolgozik, megszakítás nélkül, és az Európai Unión belül nálunk jegyzik a legtöbb túlórát. Ezért a szakszervezeten belül igyekszünk stabilizálni a helyzetet, elsősorban itteni munkaerőt alkalmazni, és jobb munkakörülményeket kínálni számukra” – mondta Machyna.

Nem tudják tartani a lépést

Az autógyártó cégek elsősorban a szlovákiai oktatási rendszert hibáztatják a munkaerőhiány miatt, amely átképzési tanfolyamokkal együtt sem képes reagálni a gyakorlatra. „A külföldi munkaerő behozatalát nem tartjuk rendszerszintű intézkedésnek. Ez csak azoknak segít fellélegezni, akiknek sürgősen szükségük van a munkaerőre. Hosszú távú intézkedésnek a duális képzés és az egész képzési rendszer módosítása felelne meg, a közép- és a főiskolákon is” – vélte Jaroslav Holeček, az Autóipari Szövetség alelnöke.

Az autógyártó vállalatok ezért ebben az évben is folytatni akarják az együttműködést az állammal az oktatás terén. Emellett azonban szeretnék egyszerűsíteni a harmadik országokból származó munkaerő behozatalát is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×