eur:
387.1
usd:
356.21
bux:
68533.23
2024. május 17. péntek Paszkál

Meghiúsul a török történelem második legnagyobb privatizációja

Tőzsdére vihetik a leggyakrabban használt török autópályákat és hidakat, azt követően, hogy a török kormány a hétvége előtt leállította azok közel 6 milliárd dolláros eladását. Mindez bizonytalanságot kelthet az állami tenderekre jelentkező befektetők körében.

Egészen péntekig úgy volt, hogy magánkézbe kerül a legtöbbet használt török autópályák és hidak üzemeltetése. Az erről szóló 5,7 milliárd dolláros tendert a legnagyobb török vállalat, a Koc Holding egy helyi partnere és a maláj UEM Group Berhad befektetési alap nyerte el.

Ezek a cégek 25 éves koncessziót kaptak volna 2 híd és több fizetős autópálya, így az Ázsiát Európával összekötő Fatih Mehmet Szultán és a Boszporusz híd, valamint az Edirne-Isztambul-Ankara autópálya működtetésére.

A Török Legfelsőbb Privatizációs Tanács azonban - élén Recep Tayyip Erdogan miniszterelnökkel - úgy döntött, hogy leállítja az eladást, mert túl alacsonynak találta az 5,7 milliárd dolláros vételárat az éves bevételhez képest.

A török-maláj konzorcium még decemberben nyerte meg a tendert, de Erdogan már értésre adta nemtetszését. "Sokkal több pénzre számítottunk" - mondta szombaton.

Ez lett volna a török történelem második legnagyobb privatizációja a Türk Telecom 2005-ös részleges privatizációja óta. Akkor több mint 6,5 milliárd dollárért adták el a távközlési cég 55 százalékát.

Erdogan a mostani tender törléséről azt mondta, hogy külön csomagokra bonthatják az eddig együtt kínált autópályákat, illetve hidakat, és inkább tőzsdére vihetik azokat, hogy a polgárok is részt szerezhessenek belőlük. Az ügylet leállításával közel 7 milliárd dolláros várt bevételtől esett el a török államkassza.

A Financial Times megjegyzi: egyes befektetők ezek után meggondolhatják, hogy induljanak-e török állami tendereken.

"A hír bizonyosan negatív jelzés a török privatizációs program kiszámíthatóságáról és a jogi környezet biztonságáról" - mondta az újságnak Sinan Ulgen, a Carnegie Europe kutatóintézet képviselője.

A bejelentés érzékeny pillanatban történt - teszi hozzá a gazdasági lap -, mert a török kormány azt tervezi, hogy májusban tendert ír ki a világ egyik legnagyobb repülőterének építésére, valamint több más nagy infrastrukturális projektre is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: az erőszak a mindennapok részévé vált

Orbán Viktor: az erőszak a mindennapok részévé vált

A pártelnök-miniszterelnök terjedelmes interjút adott péntek reggel a Kossuth rádióban. Elmondta, az élet és halál között lévő Robert Ficóért "imádkozunk". Szerinte rosszkor esett ki a munkából Szlovákia miniszterelnöke, az EP-választás és az amerikai elnökválasztás dönthet ugyanis "háború vagy béke ügyében".

Politológus a Fico-merényletről: elkezdhetünk hozzászokni az ilyesmihez

A szlovákiai társadalom hosszú ideje nagyon feszült, és a politikusok a merénylet után is inkább hergelnek, mintsem nyugtatnak – mondta az InfoRádióban a szlovákiai Fórum Intézet elnöke. Öllös László politológus, filozófus szerint a kampány hátralévő része a Robert Fico elleni támadásról szól majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.17. péntek, 18:00
Sándor Ildikó
néprajzkutató, a Hagyományok Háza Közművelődési és tudományos szakcsoport vezetője
Győztek a civilek Győrben, nem épülhet akkumulátorgyár a kertvárosban

Győztek a civilek Győrben, nem épülhet akkumulátorgyár a kertvárosban

Több helyi civil szervezet két éve tartó tiltakozása után Dézsi Csaba András, Győr polgármestere bejelentette, hogy a Győrszentiván melletti ipari park (GIPZ) besorolása megváltozik. Ez azt jelenti, hogy a lakók szerint veszélyes, hangos ipari park helyett egy normál besorolású gazdasági terület épülhet csak mellettük a szomszédban. Pintér Bence, a Tiszta Szívvel a Városért Egyesület polgármesterjelöltje szerint ez óriási siker a szentiváni civileknek, akik két éve tiltakoznak a GIPZ besorolás ellen.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×