Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Járművek várakoznak 2018. január 6-án az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépési pont közelében, ahol a megnövekedett forgalom miatt hat kilométeres torlódás alakult ki.
Nyitókép: Krizsán Csaba

Világszenzáció: magyarok is dolgoznak a közlekedési dugókat felszámoló rendszeren

A jövő közlekedési lámpái algoritmusok által dinamikusan irányított, a forgalom alakulását megjósolni képes, ahhoz előre alkalmazkodó okoseszközök lehetnek.

Magyar mérnökök, kutatók olyan forgalomirányítási rendszert tesztelnek, amely egyedülálló lehet a világon – írja a vezess.hu.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karának kutatói japán és török kollégáikkal azon dolgoznak, hogy a jövő lámpái mereven programozott robotok helyett algoritmusok által dinamikusan irányított, a forgalom alakulását megjósolni képes, ahhoz előre alkalmazkodó okoseszközök legyenek. A projekt a Multi-Input Deep Learning for Congestion Prediction and Traffic Light Control (TRALICO) nevet kapta, és másfél éve indult.

A tesztek helyszínének Isztambult választották, ahol köztudott, hogy sok dugó van, és elég jól ellátott forgalomszámlálási adatokkal. Aszfaltba ágyazott, radaros és bluetooth szenzorok küldik a számokat a város közlekedési szakembereinek, sőt mobilcellás adataik is vannak, amelyekre jól alkalmazható egy mesterségesintelligencia-alapú megoldás.

A török városban kameraképek és más jelek alapján valós időben belenyúlnak a lámpák működésébe. Helyette egy olyan predikciós modell fejlesztése a cél, amely

előre jelzi a forgalom alakulását, és időben, szinkronizáltan tud beavatkozni, vagyis nem kezeli a torlódást, hanem megakadályozza a kialakulását.

Simon Vilmos, a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékének docense, a projekt koordinátora a portálnak elmondta: úttörő jellegű kezdeményezésről van szó, és az új, még az időjárási adatokat is figyelembe vevő neurális hálóról, valamint a mögötte álló megoldásokról szóló tanulmány jelenleg elfogadás alatt van egy Q1-es folyóiratnál.

A teszteket egyelőre szimulátorokon végzik. A gyakorlatban egy interfészen lesznek majd a fázistervek, amelyekkel fél órára előre be lehet avatkozni. Simon Vilmos közölte: „pár másodperc változtatás is kilométeres dugókat tud okozni vagy megelőzni”. Ezzel magyarázta, hogy az éles bevetés óvatos finomhangolással kezdődik majd, a rendszert tökéletesíteni kell, hogy ne okozzanak káoszt.

A magyar kutatók egy őszi, nemzetközi konferencián prezentálják az eredményeiket, amelyen részt vesznek a török és japán partnerek mellett más egyetemek, kutatóintézetek képviselői is.

Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×