eur:
396.5
usd:
370.94
bux:
71492.81
2024. június 28. péntek Irén, Levente
Nyitókép: NASA/SpaceX

Késik a Boeing űrhajó-programja, tehetetlenül várnak az asztronauták

A vállalat Starliner űrtaxija második nekifutásra sem tudott elindulni az űrbe űrhajósokkal a fedélzetén, a következő kilövést június 5-ére tervezik.

A Boeing lehet a SpaceX után a következő cég, ami űrtaxit üzemeltethet a Nemzetközi Űrállomásra tartó asztronauták szállítására, de a vállalat jelentős késésben van az eredeti tervekhez képest a Starliner üzembe állításával és az elmúlt egy hónap történései sem hozták közelebb a várt időpontot, amikor a szolgáltatás elindulhat - írja a Rakéta.hu.

Ezúttal nem csak a Boeing miatt voltak problémák, gonok akadtak a Starliner kapszulát az űrbe feljuttató Atlas V rakétával, emiatt csúszik az első emberes indítás.

A CST-100 Starliner a NASA számára fontos szerepet játszik a jövőben, a Boeing űrhajójával ugyanis már két amerikai szállítóeszköz is az űrügynökség rendelkezésére áll majd, ezáltal kevésbé függenek majd az orosz Szojuz űrhajóktól, amelyek jelenleg a SpaceX Crew Dragonja mellett ellátják az ISS legénységének fuvarozását. A magáncégek bevonása az űrprogramokba elősegíti a költséghatékonyságot.

2010-ben kezdődött a Starliner fejlesztése, a NASA 2014-ben választotta ki a Space X mellett a Commercial Crew programban arra, hogy kivitelezzék az űrsiklók nyugdíjazása utáni terveket és új űreszközökkel utazhassanak az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra.

Charlie Bolden, a NASA akkori vezetője a döntés kihirdetése idején kijelentette: "Az Obama adminisztráció a legelső naptól kezdve világossá tette, hogy a legnagyobb nemzet a Földön nem függhet más nemzetektől, hogy kijusson az űrbe. [...] Ma egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy amerikai földről amerikai űreszközzel indítsuk az űrhajósainkat, 2017-re véget vetve a nemzet Oroszországtól való kizárólagos függésének."

2017 óta azonban hét év telt el, és a Boeing még mindig nem tesztelte a Starlinert legénységgel a fedélzetén, hogy kiderülhessen, hogyan tudja a Nemzetközi Űrállomást elérni, majd hazatérni az asztronautákkal

- írják. Ugyan a Space X segítségével az Oroszországtól való függés valamelyest megoldódott, de az űrügynökségnek szüksége van a másik kereskedelmi partnerére is, ezért komoly várakozás előzte meg a Starliner első emberes repülését, amit május 6-ra terveztek.

Azonban az űrhajó tesztelései során korábban merültek már fel problémák: a 2019-es legénység nélküli repülésén az ISS-re nem sikerült elérnie az űrállomást és vissza kellett térnie az új-mexikói White Sandsbe, majd három évvel később, 2022-es második legénység nélküli próbaútján hajtóművel kapcsolatos hiba okozott fennakadást, amit végül gyorsan orvosoltak.

Május 6-án az indítás a United Launch Alliance (ULA) Atlas V rakétájának Centaur fokozatán található oxigénszelep meghibásodása miatt maradt el, így az utat elhalasztották és az elhúzódó vizsgálatok és felkészülés után június 1-jére helyezték át az indítást.

A június eleji napon a két veterán űrhajós, Sunita Williams és Barry E. Wilmore hiába foglalta el a helyét a kabinban, az indítás elmaradt, egy számítógépes hiba miatt automatikusal leállt a visszaszámlálás. A NASA leírása szerint a későbbi vizsgálatok alatt kiderült, hogy egy egység energiaellátása nem működött megfelelően, ami a Centaur fokozat működésében játszik szerepet.

A ULA kicserélte a hibás berendezést, elvégezte az ellenőrzéseket, és biztonságosnak ítélte a rendszer. Ám eközben a Starliner utasai nem hagyhatják el a karantént, ami az űrállomásra való indulás előtt kötelező.

Következő indítási időpontnak június 5-én jelölték ki, magyar idő szerint 16:52-kor startol a rakéta és az űrkapszula, majd siker esetén az ISS-en parkolva tölt néhány napot, mielőtt visszahozza az asztronautákat az összesen körülbelül 10 napos misszió során.

Később több űrhajós szállítására is alkalmas lesz a kapszula, ám a jelenlegi két utas mellett 344 kilogrammnyi rakományt is szállít az ISS-re, például élelmiszert, ruhákat, orvosi ellátmányt, és gyerekrajzokat is.

Címlapról ajánljuk
Testvérnép a cseh és a szlovák, a kormányok között még sincs béke

Testvérnép a cseh és a szlovák, a kormányok között még sincs béke

„El kell telnie még egy kis időnek a kormányközi tárgyalások újraindításához” – jelentette ki Peter Pellegrini szlovák államfő, miután Prágában fogadta őt Petr Pavel cseh köztársasági elnök. Egyetértettek abban, hogy az eltérő vélemények egyes konkrét ügyekben nem ronthatják magát a cseh-szlovák viszonyt. Peter Pellegrini megjegyezte, hogy Szlovákia növelte lőszergyártási kapacitásait, és ezzel hozzájárul a lőszerszállítással kapcsolatos cseh kezdeményezés sikeréhez.

Orbán Viktor: ez egy pimaszság az európai választókkal szemben

A versenyképesség lesz a magyar EU-elnökség egyik prioritása, a programtervezetet pedig szinte minden ország támogatja. A magyar kormány nem támogatja Ursula von der Leyen újraválasztását az Európai Bizottság élén – többek között ezekről beszélt a miniszterelnök az EU-csúcson tartott sajtótájékoztatóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.28. péntek, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Konszenzus nélkül, de megválasztották az EU új vezetőit

Konszenzus nélkül, de megválasztották az EU új vezetőit

Csütörtök este az uniós vezetők megállapodtak a blokk következő öt évre szóló politikai vezetéséről. Ursula von der Leyent újra megválasztották az Európai Bizottság elnökének egy második ciklusra, António Costát az Európai Tanács elnökének, Kaja Kallast pedig a külügyi és biztonságpolitikai főképviselői tisztségre. A vezetők jóváhagyták a stratégiai menetrendet is, amely a kinevezettek jövőbeli munkáját körvonalazza. Orbán Viktor magyar és Giorgia Meloni olasz miniszterelnökök voltak csak különutasok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×