2024. szeptember 27. péntek Adalbert
Child with runny nose. Mother helping to blow kids nose with paper tissue. Seasonal sickness.
Nyitókép: Kyryl Gorlov/Getty Images

A hideg orr a felelős a téli betegségekért

Azok a kórokozók, amelyek télen emberek tömegét betegítik meg, egész évben ott vannak velünk, így a kutatók régóta kíváncsiak voltak arra, vajon miért van egyszerűbb dolguk télen.

Egy, a szakemberek szerint áttörést jelentő kutatás arra jutott, hogy az orrban jelentkező immunválaszt gyengíti le a hideg időjárás, tehát a téli betegségeknek igencsak konkrét, biológiai gyökerekkel rendelkező oka van.

"Ez az első alkalom, hogy biológiai, molekuláris magyarázattal rendelkezünk a veleszületett immunválaszunk egyik tényezőjéről, amelyet a hidegebb hőmérséklet korlátoz" – mondta Zara Patel, a kaliforniai Stanford Egyetem Orvosi Karának fül-orr-gégész és fej-nyaksebész professzora, aki nem vett részt a kutatásban – írja a CNN.

A kutatócsoport tagjai megvizsgálták, mi történik, amikor valakinek a szervezetébe bekerül egy kórokozó. A légúti vírus vagy baktérium az orron keresztül hatol be, melynek elülső része azonnal érzékeli a baktériumot, jóval azelőtt, hogy az orr hátsó része tudomást szerezne róla – állapította meg a kutatócsoport.

Ekkor az orrot bélelő sejtek azonnal elkezdik létrehozni önmaguk milliárdnyi egyszerű másolatát, úgynevezett extracelluláris vezikulákat, egyszerűbben EV-ket.

"Az EV-k nem tudnak osztódni, mint a sejtek, de olyanok, mint a sejtek apró változatai, amelyeket kifejezetten arra terveztek, hogy elpusztítsák a vírusokat. Az EV-k csalétekként működnek, így, ha belélegzünk egy vírust, az ezekhez tapad a sejtek helyett" – magyarázta Benjamin Bleier, a kutatás egyik vezetője.

Az EV-k aztán az orrváladékba kerülnek, ahol a betolakodókat az előtt fékezik meg tevékenységükben, hogy el tudnának szaporodni.

"Ez az immunrendszer egyik, ha nem az egyetlen része, amely később elhagyja a testet, hogy harcba szálljon a baktériumokkal és vírusokkal, mielőtt azok ténylegesen bejutnának a szervezetbe" – mondta Bleier.

A tanulmány szerint valamilyen kórokozónak a szervezetbe jutása esetén az orr

160 százalékkal növeli az extracelluláris vezikulák termelését,

melyek felszínén rengeteg receptor van, több, mint az eredeti sejtekén: úgyszólván kapkodnak a patogének után. Mindezen felül egy vírusölő hatású anyagból 13-szor annyit tartalmaznak ezek az EV-k, mint a normál sejtek.

A maszk melegen is tartja az orrot

A kérdés az volt, mi történik ezzel a szupererővel, ha betör a hideg. Bleier és csapata négy alanyt 15 percig 4,4 Celsius-fokos hőmérsékletnek tett ki, majd megmérték az orrüregükben uralkodó állapotokat.

"Azt találtuk, hogy amikor hideg levegőnek vagyunk kitéve, az orrunk belső hőmérséklete akár 5 fokkal is csökkenhet. Ez pedig elég ahhoz, hogy lényegében kiiktassa mindhárom immunrendszeri előnyt, amellyel az orr rendelkezik" – mondta Bleier, hozzátéve: már attól, ha az orrunk hegye hideg, 42 százalékkal csökken az EV-k száma, fele annyi vírusölő mikro-RNS van bennük és a receptorok száma is 71 százalékkal esik vissza, így kevésbé hatékonyan veszik fel a harcit a betolakodókkal szembe.

Bleier szerint így a hideg felére csökkenti védekezőképességünket a megfázással, az influenzával és koronavírussal szemben.

A szakértő rámutat arra is: a maszkviselés azzal is védelmet nyújt a fertőzések ellen, hogy melegen tartja orrunkat.

A felfedezés kapcsán Belier a jövőben arra számít, hogy speciális orrspray-ket fejlesztenek ki, melyek azt hitetik el az orral, hogy épp vírus jutott be területére – az expozíció hatására a védelem erősebbé válhat.

Kormányválság alakult ki Csehországban, koalíciós tárgyalások jönnek

Azután, hogy Petr Fiala miniszterelnök kedden bejelentette, meneszteni kívánja a kabinetből Ivan Bartos kalózpárti kormányfőhelyettest és regionális fejlesztési minisztert, mert nem elégedett a munkájával, a Kalózpártnál "robbant a bomba". Bartos szerint Fiala megszegte a koalíciós szerződést.
2024.09.27. péntek, 18:00
Steinbach József
a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke
Megváltoztatja nukleáris doktrínáját Oroszország, Vuhledárban folynak a harcok – Háborús híreink csütörtökön

Vlagyimir Putyin orosz elnök szerdán bejelentette, megváltoztatja Oroszország nukleáris doktrínáját, kifejezetten azzal a céllal, hogy szükség esetén atomcsapást tudjon mérni Ukrajnára. Eszerint nukleáris csapással lenne sújtható egy olyan agresszor állam is, amely nem rendelkezik nukleáris fegyverrel, de egy másik, atomfegyverekkel rendelkező ország támogatását élvezi. Utóbbi az Egyesült Államokra és Ukrajnára vonatkozhat. Orosz jelentések szerint újabb két települést foglaltak el Donyeck megyében, és már az egykor 14 ezres város, Vuhledár belterületén folynak a harcok.