Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária
Nyitókép: Unsplash.com

Lelepleződött az igazság a D-vitamin és a koronavírus viszonyában

Több mint 18 ezer ember vizsgálatából szűrték le, hogy számít-e a megfertőződés szempontjából a D-vitamin szintje.

A D-vitamin alacsony szintje nem növeli a koronavírussal való fertőződés kockázatát egy amerikai kutatás szerint.

Ha kizárólag az adatokat vesszük figyelembe, észlelhető ilyen kapcsolat, de különböző tényezők, például a kor, nem, etnikum, testtömegindex, vérnyomás, dohányzás és lakóhely bevonása esetén nem figyelhető meg az összefüggés – írták a szakemberek a Jama Open Network című tudományos folyóiratban.

A viszonylag alacsony D-vitamin szinttel rendelkezők tehát nem fertőződnek meg nagyobb eséllyel Sars-CoV-2 vírussal, mint az optimális vitaminszintű emberek.

A kaliforniai San Juan Capistranóban lévő Quest Diagnostics laboratórium munkatársai Yonghong Li vezetésével 2019-es és 2020-as adatokat elemeztek, amelyek az éves dolgozói egészségügyi vizsgálatokból származtak. Összesen 18 148 – 37 és 56 év közötti – ember vett részt a vizsgálatban, mintegy kétharmaduk nő.

A járvány kezdete előtt a vizsgáltak 60 százalékánál a vér D-vitamin koncentrációja milliliterenként kevesebb, mint 30 nanogramm volt, további 25 százaléknak pedig 20 nanogrammnál is alacsonyabb.

Szignifikáns összefüggés azonban nem mutatkozott a vitaminszint és a fertőződés kockázata között.

Korábbi, kisebb tanulmányok, amelyek találtak összefüggést, általában nem vették figyelembe a koronavírussal fertőződés kockázatát növelő egyéb tényezőket. Gyakran a vitaminszintet jóval a megbetegedés előtt vagy a betegség alatt mérték, ezért nem megállapítható, hogy a hiány nem a fertőződés következtében keletkezett-e.

A D-vitamin zsírban oldódó vitaminok egy csoportjának elnevezése. Más vitaminokkal ellentétben a test képes az előállítására napfény segítségével, pontosabban bizonyos hullámhosszú UV-B sugárzás hatására.

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatban elterjedt az a nézet, amely szerint D-vitamin fokozott bevételével elkerülhető a vírussal való fertőződés.

Erre egyelőre nincs tudományos bizonyíték és a hatóságok a túl magas dózisú készítmények rendszeres bevételének egészségügyi kockázatára figyelmeztetnek. Káros következménye lehet a testben kialakuló túl magas D-vitamin szintnek, például a vesekövek kialakulása vagy a vese elmeszesedése.

A megfelelő D-vitamin szint a legjobban a bőr önszintézise útján érhető el – közölte az állampolgárok mint fogyasztók egészségét fenyegető veszélyek kutatására szakosodott német szövetségi kockázatértékelési intézet (Bundesinstitut für Risikobewertung - BfR). Ezen felül ajánlatos hetente 1-2 alkalommal zsíros tengeri halak, például hering vagy lazac fogyasztása. A napi akár 20 mikrogramm D-vitamin napi bevételét általában csak az olyan, például idősek otthonában, gondozó intézményekben élőknek javasolják, akik alig mozognak a szabadban.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Nem az a baj, hogy kevés a fa – csapdába sétál Budapest a Főkert szerint

Nem az a baj, hogy kevés a fa – csapdába sétál Budapest a Főkert szerint

A budapesti fák akár harmadát is komolyan veszélyeztetheti a klímaváltozás a következő 15 évben – derül ki egy friss elemzésből. A forróbb, szárazabb nyarak, a vízhiány és a városi környezet egyre nagyobb terhet jelent a növényzetnek – erről beszélt az InfoRádióban Dezsényi Péter, a BKM Főkert Kertészeti Divízió igazgatója.

Süllyednek – három évtizede nem látott nehézségű munka kezdődött Paksnál, Magyar Péter tájékoztatott

Szombat megkezdődött a két nyolcvanméteres bárka – amelyeket egy-egy 5 tonnás horgonnyal rögzítettek – elsüllyesztése Paksnál a dunai vízszint emelése érdekében. Közben honvédségi helikpoterek betonkockákat emelnek a vízbe. Magyar Péter miniszterelnök, Gacsályi József, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese és Kádár Pál, a Védelmi Igazgatási Hivatal főigazgatója a helyszínen adott tájékoztatást a művelet részleteiről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Látszatintézkedéssel takargatják a bajt? Rákkeltő anyagok szivárognak a Dunába Budapesten

Látszatintézkedéssel takargatják a bajt? Rákkeltő anyagok szivárognak a Dunába Budapesten

A Duna augusztusi rekordalacsony vízállása miatt ismét a felszínre kerültek a volt Óbudai Gázgyár területén elásott rákkeltő, mérgező anyagok. Bár a terület tulajdonosa, az MVM megkezdte a kárelhárítást, a szakértők szerint ez csupán tüneti kezelés, amely nem akadályozza meg a folyó folyamatos szennyezését. A mintegy 200 ezer tonnányi szennyezett talaj végleges kármentesítése továbbra is várat magára, miközben az érintett szereplők a legmegfelelőbb technológiáról és a felelősségvállalásról vitatkoznak - jelentette a Telex.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×