Harmincéves fennállását ünnepelte a Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete. Prószéky Gábor elnök, programtervező matematikus, nyelvész az InfoRádiónak a többi között arról beszélt, hogy a gépi tanulórendszerek használatával mérhetővé vált a korábban csak feltételezett, szövegekben megjelenő tudás a világról.
"Az írott szövegekben olyanfajta tudás jelenik meg a világról az elmúlt tíz évben, amelyet intuitíve mindenki sejtett, de nem tudta kimutatni, csak metaforákat használtunk az egyes helyzetekre, hogy mi mire hasonlít. Most mérhetővé tesszük ezt a tudást azzal, hogy a nagy hatékonyságú gépi tanulórendszerek elsajátítanak hatalmas szövegekből olyan ismereteket, amelyeknek a segítségével elkezdenek olyan reakciókat adni, mint az ember" – részletezte Prószéky Gábor.
Ugyanakkor amíg
ezek a mesterséges intelligenciák bizonyos helyzetekben jól használhatók, másokra egyáltalán nem.
"Arra vannak kihegyezve, hogy segítsenek: például fordításban, mégpedig úgy, hogy sok fordítást egyszerre képesek elemezni, és abból készítik a sajátjukat. De a fordítórendszerek nem tudnak máshol megjelenni, mert azokhoz más rendszerekre van szükség" – mondta.
Vagyis az intelligencia egy-egy aspektusát tudják megfogni, úgy tűnik, nagyon hatékonyan, Prószéky Gábor szerint akár azt is ki kell mondani, hogy teljesen "nem értjük, hogy működik a gép", mégis elvégzi a feladatát, "ami nagyon érdekes üzenete a XXI. század második évtizedének".
Ezt úgy kell szerinte elképzelni, hogy ha az ember szeretne kevesebb ismérvvel leírni valamit, akkor a saját logikája szerint gondolkodik.
"Ha van néhány szavam a kis világomról, férfi, nő, fiú, lány, király, királynő, királyfi, királykisasszony, akkor ez nyolc szó, de valójában azt mondtam, egy ismérv a férfi-nő elkülönítés, hogy királyi sarj-e vagy nem, az egy másik, hogy fiatal-e vagy öreg, az pedig egy harmadik. Vagyis három dologgal tudom leírni ezt a nyolc dolgot - így gondolkodtunk eddig. Amikor ilyen szempontokat keresünk, akkor
megpróbáljuk a világot leegyszerűsíteni alapszempontokra, mint a barkochba játéknál: ebből tudunk mi néhány tizet, miközben a gépek több százat.
A gép akár 300 különböző ismérv szerint is tudja osztályozni a nyelv szavait. Mi emberek nem tudnánk ezt megcsinálni, mert nincs a fejünkben 300 ismérv" – indokolta a gépek adta lehetőségek hasznosságát a nyelvész-matematikus.