2024. április 20. szombat Tivadar

Fontos felfedezés az emlékezetről

Hol születik az emlékezet? - erre a kérdésre találták meg mintegy véletlenül a választ a Magyar Tudományos Akadémia és a Szegedi Tudományegyetem Lendület Oszcillatorikus Neuronhálózatok Kutatócsoportjának munkatársai. Berényi Antal agykutató szerint érdekes azon elgondolkodni, mi történne, ha az emléknyomok áttöltésének hatékonyságát növelni tudnák.

A felfedezés szinte véletlen, mert a kutatócsoport fő profilja az epilepsziakutatás. Ennek keretében olyan agyterületeket próbálunk azonosítani és olyan sejtcsoportokat megtalálni, amelyek különösen ingerlékenyek, mert azt feltételezzük, ezek a leginkább hajlamosak epilepsziás roham kialakítására – mondta Berényi Antal agykutató.

Találtak egy olyan sejtcsoportot a hippokampuszban, amelyet eddig alig vizsgáltak a kutatók. Ez a sejtcsoport az emléknyomokat a rövidtávú memóriából a hosszútávú memóriába "áttöltő" hullámritmusok keletkezéséét felelős – közölte.

A kutatócsoport vezetője kiemelte: azt továbbra sem tudni, hogy miért indulnak ki ezek a ritmusokat, de azt megállapították, hogy mely sejtcsoportok lépnek működésbe legelőször.

A felfedezés révén most már célzottan lehet kísérleteket végezni annak érdekében, hogy ezeket a sejttípusokat befolyásolják, és meg lehet próbálni megfejteni, mi szükséges ahhoz, hogy ezek a sejtek bekapcsoljanak – vélekedett Berényi Antal.

Elismerte, hogy etikai kérdést is felvet, ha az emlékezés pontosságát befolyásolni lehetne. Egyelőre érdekes játék a gondolatokkal az, hogy mi történne, ha az emléknyomok áttöltésének hatásfokát növelni lehetne – fejtette ki.

Az agykutató emlékeztetett arra is, hogy az alvás során szelektál az agy a nap közben megszerzett információk között. Ha minden emlékképet megpróbálnák eltárolni, gyorsan túlterhelnénk az agy kapacitását, így nem feltétlenül célszerű ezt a tökéletességig növelni – tette hozzá.