Infostart.hu
eur:
363.36
usd:
315.08
bux:
150310.91
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly

Ha a tinédzser kap otthon alkoholt, könnyen rászokhat

A szüleik által alkohollal kínált kiskamaszok háromszor nagyobb valószínűséggel válnak erősebben ivó tinédzserekké 16 éves korukra, mint azok a kortársaik, akik nem kapnak otthon alkoholt - derült ki egy Ausztráliában megjelent nagyszabású tanulmányból.

A témában készített eddigi legnagyobb vizsgálat során az ausztrál Új-Dél-Walesi Egyetemen működő Nemzeti Drog- és Alkoholkutató Központ szakemberei mintegy kétezer családban követték nyomon a szülők és a gyerekek alkoholfogyasztási szokásait több mint négy éven át.

A tanulmány vezető kutatója, Richard Mattick szerint sok szülő úgy véli, hogy ha megismerteti gyermekét az alkohollal, azzal rávezetheti őt a későbbiekben való felelősségteljes alkoholfogyasztásra és minimálisra csökkentheti a sérülések, az erőszak, a mérgezés, a kockázatos szexuális együttlétek és a jövőbeli alkoholproblémák kockázatát. Az eredmények azonban azt mutatják, hogy a jó szándékú gyakorlat hatására a gyerekek nem mérsékelten isznak, hanem épp ellenkezőleg, több alkoholt fogyasztanak.

A szakember hangsúlyozta, nem azt akarják megmondani a szülőknek, hogy mit kellene, vagy nem kellene tenniük, csupán tudatosítani akarják bennük, hogy ha alkohollal kínálják a gyermeküket, akkor a későbbiekben háromszor nagyobb valószínűséggel lesz erősebben ivó gyermekük, mintha nem tennék. Mattick szerint a 18 éven aluliakat elsődlegesen a szüleik kínálják alkohollal. Mint hangsúlyozta, sok esetben ez a legjobb szándékkal történik, azért, hogy biztonságos és felügyelt környezetben ismertessék meg őket az itallal.

A mostani tanulmányba bevont gyerekek közül minden hatodikat kínáltak alkohollal a szülei 12, illetve 13 éves korban, míg a 15 és 16 éves kort elérve a fiatalok több mint egyharmada kapott alkoholt a szüleitől. Közülük 15 százalék teljes adagokat ivott, míg a fiatalabbak körében ugyanez az arány mindössze 1,5 százalék volt.

A tanulmány eredményeit hétfőn ismertették a Nemzeti Drog- és Alkoholkutató Központ éves tanácskozásán Sydneyben.

Címlapról ajánljuk
Aszódi Attila: tartós megoldás lehet Paksnál az épített fenékküszöb

Aszódi Attila: tartós megoldás lehet Paksnál az épített fenékküszöb

Az atomenergetikai szakértő, egyetemi tanár, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Karának dékánja az InfoRádióban csütörtök reggel azt is egyértelművé tette, Paks 2-nél már nyilván nem lesz ez elég. Rögzítette: lehet, hogy most akár 15-20 milliárd forinttal is magasabb az ország villanyszámlája a szükséges import miatt, de a későbbi problémák elkerüléséhez ezt most fel kell áldozni.

Románia megkezdte az atomerőműve teljes leállítását

Megkezdődött a cernavodai atomerőmű kettes blokkjának ellenőrzött leállítása csütörtökön a Duna vízszintjének folyamatos és jelentős csökkenése miatt - közölte az üzemeltető Nucleareletrica román állami vállalat.
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
"A gazdagokat nem az zavarja, hogy be kell fizetniük évente 10-20 millió forint vagyonadót"

"A gazdagokat nem az zavarja, hogy be kell fizetniük évente 10-20 millió forint vagyonadót"

A választások után látványosan javult Magyarország külső megítélése: estek a kötvényhozamok, erősödött a befektetői érdeklődés, és több magyar részvénynél is gyors átárazódás indult. Varga-Szilágyi Péter, a WOOD & Co. magyar irodájának managing partnere szerint a politikai és intézményi fordulat indokolta a kockázati prémium csökkenését, de a piac sok bizalmat megelőlegezett a gazdaságpolitikának – most eljött a teljesítés ideje. A közép-európai piacokról, a vagyonos ügyfelek befektetési stratégiájáról és az AI hatásairól beszélgettünk, miközben arra is fény derült, mi zavarja igazán a vagyonadó kapcsán a dúsgazdag magyarokat. Ezeket a témákat alaposan kitárgyaljuk a WOOD & Co. és a Portfolio szeptemberi konferenciáján is – érdemes regisztrálni a szakmai rendezvényre!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×