Infostart.hu
eur:
386.67
usd:
328.46
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Szenzációs csontdarab porosodott egy múzeumban

Múzeumi raktárban porosodott évekig egy 115 millió éves csontdarab, amelyről most megállapították, hogy az egyetlen ismert maradványa a fogatlan repülő óriásgyíkok eddigi legnagyobb és mostanáig ismeretlen fajának. A karlsruhei természettudományi múzeum gyűjteményében található koponyacsont Brazíliából származik.

Mindig tudtuk, hogy felfedezésre váró kincset őrzünk" - mondta Eberhard Frey, a múzeum igazgatója. A leletet Mark Witton, a Portsmouth Egyetem őslénytantudósa dolgozta fel.

Vizsgálatai szerint a csont egy korábban nem ismert ősállatfaj maradványa a fogatlan pteroszauruszok (repülő őshüllők) családjából. Witton a Lacusovagus, vagyis vízi vándor nevet adta a fajnak a lelőhely után, amelyet a maradvány keletkezésének idején, 115 millió éve víz borított. A szárnyas vállmagassága nagyjából egy méter, szárnyfesztávolsága öt méter lehetett, ami a fogatlan repülő ősgyíkok körében rekordnak számít.

Az ősszörnyeteg tehát hatalmas volt, a fogsorral is rendelkező ősgyíkok mellett viszont eltörpült. A 10-12 méter szárnyfesztávolságú Quetzalcoatlus például akkora volt, mint egy mai vadászrepülőgép.

A repülő életmódot folytató ősi gerincesek kövületei igen ritkák, fogatlan ősgyíkok maradványai pedig mostanáig csak Kína területén kerültek elő. Így tudományos szenzációnak számít maga a tény is, hogy a Lacusovagus lelőhelye a legközelebbi rokonaiétól távoli Brazíliában fekszik.

"Ez is mutatja, hogy milyen keveset tudunk ezekről a lenyűgöző állatokról" - mondta Mark Witton.

A pteroszauruszok 135 millió évvel ezelőtt uralták az eget, és 65 millió évvel ezelőtt pusztultak ki a dinoszauruszokkal együtt. Õk voltak a legnagyobb repülő állatok, de nincsenek rokonságban a madarakkal, amelyek később jelentek meg. Legalább 90 alfajuk ismert.

zárnyuk egy membránból állt, amely testük oldalához tapadt. Kiterjesztett állapotukban a karjuk tartotta, különösen a negyedik ujjuk, amely nagyon hosszú és erős volt. A maradványok ritkaságának oka, hogy csontjaik vékonyak és üregesek voltak, emiatt hamar szétporladtak. Tudtak aktívan repülni is, de főleg a légáramlatokat használták ki, mint a mai vitorlázógépek és a sárkányrepülők.

A paleontológusok szerint a szárnyaik kiterjesztése probléma lehetett, ezért magas szikláról indultak, tavak, lagúnák közelében, ahol bukórepüléssel halásztak. Egyesek szerint a földön négy lábon jártak, mások két lábon közlekedőnek képzelik őket. Abban viszont minden kutató egyetért, hogy a járásnál a repülés könnyebb volt a számukra. Sziklákon fészkeltek, ahová csak sötétedéskor tértek vissza.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×