eur:
411.25
usd:
392.45
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (j) vezeti a mezőnyt Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője (b) előtt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság brazil Nagydíjának rajtja után a Sao Pauló-i Interlagos pályán 2021. november 14-én.
Nyitókép: MTI/EPA/EFE/Sebastiao Moreira

Összemennek az F1-es autók 2026-ra

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette azokat a szabályváltozásokat, amelyeknek meg kell majd felelniük a 2026-os szezontól kezdődően a Forma-1-es világbajnoki sorozat autóinak.

Az FIA csütörtökön jelentette be a kasztnit érintő legfontosabb változásokat, az ugyanis már korábban tudott volt, hogy két év múlva a motorszabályok is jelentősen átalakulnak.

A két év múlva induló autók a jelenleginél 30 kilogrammal könnyebbek, 200 milliméterrel rövidebbek és 100 milliméterrel keskenyebbek lesznek, és a motorok teljesítményének csökkenésének ellensúlyozására bevezetik az aktív aerodinamikát.

Az erőforrások esetében változik a teljesítmény és annak leadási módja, és bár az elektromotor kapacitása csaknem háromszorosára nő, a légellenállás-csökkentő rendszer (DRS) mellé így is érkeznek további előzéssegítő eszközök: a motorokból például bizonyos, előre meghatározott helyzetekben extra teljesítményt lehet majd menet közben "előhívni".

A biztonság javítására is törekednek majd az FIA-nál, a kötelező tesztek emiatt szigorúbbak lesznek a mostaninál.

"Az FIA kijelölte a motorsport csúcsának izgalmas jövőjét a 2026-os Forma-1-es világbajnokság új szabályrendszerének bemutatásával" - fogalmazott Mohammed ben Szulajem, az FIA elnöke. A dubaji sportvezető kiemelte, igyekeztek úgy újraalkotni a karosszériára vonatkozó előírásokat, hogy "az megfeleljen az erőforrások energiakövetelményeinek".

"Forma-1-es partnereinkkel együttműködve, a tíz F1-es csapat és a résztvevők közreműködésével gondoskodtunk arról, hogy a bajnokság még relevánsabb legyen a világban zajló történések szempontjából" - jelentette ki ben Szulajem, aki szerint az új szabályoknak köszönhetően a versenyautók könnyebbek és jobban kezelhetők lesznek, és amelyek nemcsak a versenyzés javítását szolgálják, hanem azt is, hogy a sorozat vonzóbb legyen a motorgyártók és gyárak számára.

Stefano Domenicali, az F1 ügyvezetője arról beszélt, kiemelten fontos számukra, hogy izgalmas versenyekkel szolgálják ki a szurkolókat, de emellett technológiailag is meg tudjanak újulni.

"Az új, fenntartható üzemanyaggal működtetett hibrid erőforrás óriási lehetőség a világ autóiparának, Az újrahasznosított üzemanyagban komoly potenciál rejlik a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentésére. Ez volt az egyik kulcsszempont amögött, hogy rekord számú motorgyártó csatlakozott a Forma-1-hez 2026-ra" - mondta a sportvezető.

A két év múlva bemutatkozó autók maximális tengelytávolsága 3400 milliméter lesz, a fesztávjuk 1900 milliméterre csökken, a padlólemez szélességét 150 milliméterrel redukálták. Az autók minimális tömege 768 kilogramm lesz, a hibrid motorok bevezetése óta ez lesz az első alkalom, hogy a járművek súlya nem nő, hanem csökken. A változásoknak köszönhetően az autók várhatóan az eddiginél nagyjából harminc százalékkal kevesebb leszorítóerőt fognak termelni, de mivel 55 százalékkal csökken a légellenállásuk, a köridők nem fognak jelentősen romlani. A gumik átmérőjének módosítását ugyanakkor elvetette az FIA, szélességük azonban elöl 25, hátul 30 milliméterrel csökkenni fog.

A Forma-1 célja, hogy 2030-ig zéró karbonkibocsátást érjen el az új erőforrások és a környezetsemleges üzemanyagok bevezetésével, továbbá, hogy bevonja a nagy autógyártókat a sorozatba.

Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Tovább nő a feszültség Ukrajna és Oroszország között - Mutatjuk a piaci hatásokat

Tovább nő a feszültség Ukrajna és Oroszország között - Mutatjuk a piaci hatásokat

Alapvetően bizonytalan mozgásokat láthattunk és láthatunk ma a világ tőzsdéin, jelentősebb elmozdulások az ázsiai és az európai piacokra sem voltak jellemzőek, ebbe a miliőbe a magyar tőzsde is beilleszkedett. A befektetők a világ legnagyobb piaci értékű cégének, az Nvidiának a felemásra sikerült gyorsjelentését emésztik, a chipgyártó bár a vártnál jobb negyedéves számokat közölt, de a kilátások már inkább a növekedés lassulásáról szólnak. Ezen felül az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos hírek is mozgatják a piacokat, és a befektetők a további vállalati gyorsjelentésekre is figyelnek, illetve a bitcoinban van még nagy sztori, a legjelentősebb kriptodeviza árfolyama ma is új történelmi csúcsot döntött és karnyújtásnyira került a 100 ezer dolláros álomhatár.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 15:15
×
×
×
×