Infostart.hu
eur:
385.51
usd:
327.95
bux:
109761.83
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (j) vezeti a mezőnyt Valtteri Bottas, a Mercedes finn versenyzője (b) előtt a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság brazil Nagydíjának rajtja után a Sao Pauló-i Interlagos pályán 2021. november 14-én.
Nyitókép: MTI/EPA/EFE/Sebastiao Moreira

Összemennek az F1-es autók 2026-ra

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette azokat a szabályváltozásokat, amelyeknek meg kell majd felelniük a 2026-os szezontól kezdődően a Forma-1-es világbajnoki sorozat autóinak.

Az FIA csütörtökön jelentette be a kasztnit érintő legfontosabb változásokat, az ugyanis már korábban tudott volt, hogy két év múlva a motorszabályok is jelentősen átalakulnak.

A két év múlva induló autók a jelenleginél 30 kilogrammal könnyebbek, 200 milliméterrel rövidebbek és 100 milliméterrel keskenyebbek lesznek, és a motorok teljesítményének csökkenésének ellensúlyozására bevezetik az aktív aerodinamikát.

Az erőforrások esetében változik a teljesítmény és annak leadási módja, és bár az elektromotor kapacitása csaknem háromszorosára nő, a légellenállás-csökkentő rendszer (DRS) mellé így is érkeznek további előzéssegítő eszközök: a motorokból például bizonyos, előre meghatározott helyzetekben extra teljesítményt lehet majd menet közben "előhívni".

A biztonság javítására is törekednek majd az FIA-nál, a kötelező tesztek emiatt szigorúbbak lesznek a mostaninál.

"Az FIA kijelölte a motorsport csúcsának izgalmas jövőjét a 2026-os Forma-1-es világbajnokság új szabályrendszerének bemutatásával" - fogalmazott Mohammed ben Szulajem, az FIA elnöke. A dubaji sportvezető kiemelte, igyekeztek úgy újraalkotni a karosszériára vonatkozó előírásokat, hogy "az megfeleljen az erőforrások energiakövetelményeinek".

"Forma-1-es partnereinkkel együttműködve, a tíz F1-es csapat és a résztvevők közreműködésével gondoskodtunk arról, hogy a bajnokság még relevánsabb legyen a világban zajló történések szempontjából" - jelentette ki ben Szulajem, aki szerint az új szabályoknak köszönhetően a versenyautók könnyebbek és jobban kezelhetők lesznek, és amelyek nemcsak a versenyzés javítását szolgálják, hanem azt is, hogy a sorozat vonzóbb legyen a motorgyártók és gyárak számára.

Stefano Domenicali, az F1 ügyvezetője arról beszélt, kiemelten fontos számukra, hogy izgalmas versenyekkel szolgálják ki a szurkolókat, de emellett technológiailag is meg tudjanak újulni.

"Az új, fenntartható üzemanyaggal működtetett hibrid erőforrás óriási lehetőség a világ autóiparának, Az újrahasznosított üzemanyagban komoly potenciál rejlik a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentésére. Ez volt az egyik kulcsszempont amögött, hogy rekord számú motorgyártó csatlakozott a Forma-1-hez 2026-ra" - mondta a sportvezető.

A két év múlva bemutatkozó autók maximális tengelytávolsága 3400 milliméter lesz, a fesztávjuk 1900 milliméterre csökken, a padlólemez szélességét 150 milliméterrel redukálták. Az autók minimális tömege 768 kilogramm lesz, a hibrid motorok bevezetése óta ez lesz az első alkalom, hogy a járművek súlya nem nő, hanem csökken. A változásoknak köszönhetően az autók várhatóan az eddiginél nagyjából harminc százalékkal kevesebb leszorítóerőt fognak termelni, de mivel 55 százalékkal csökken a légellenállásuk, a köridők nem fognak jelentősen romlani. A gumik átmérőjének módosítását ugyanakkor elvetette az FIA, szélességük azonban elöl 25, hátul 30 milliméterrel csökkenni fog.

A Forma-1 célja, hogy 2030-ig zéró karbonkibocsátást érjen el az új erőforrások és a környezetsemleges üzemanyagok bevezetésével, továbbá, hogy bevonja a nagy autógyártókat a sorozatba.

Címlapról ajánljuk
Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.

Döntött az EU: kiderült, mi lesz a benzines és dízel autókkal 2035 után

Stéphane Séjourné iparpolitikáért felelős uniós biztos hangsúlyozta: az EU klímacéljai változatlanok maradnak. Mint mondta, az Európai Bizottság „pragmatikus, mégis a klímacélokkal összhangban álló megközelítést” választott, amely egyúttal „életmentő” lehet az európai autóipar számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Eldőlt az irány Amerikában

Eldőlt az irány Amerikában

Ázsiában nagy esést láthattunk ma a tőzsdéken, Európában is bizonytalan hangulatban zajlik a kereskedés: elsősorban a védelmi részvényeket ütik a befektetők, miután tegnap lezárult a berlini békecsúcs, mely során Ukrajna, Európa és az Egyesült Államok vezetői, diplomatái tárgyaltak arról, milyen módon lehetne lezárni a 2014 óta tomboló orosz-ukrán háborút. Erre reagálva nagy esésben van A Brent olaj ára, már 2021 eleje óta nem látott szitnen van a jegyzés. Eközben a magyar tőzsde felülteljesít, ráadásul izgalmakból sincs hiány, hiszen nagyot ralizik a 4iG árfolyama miután kiderült, hogy Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke. Amerikában kisebb esést jeleznek az indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×