A Magyar Művészeti Akadémia felismerte, hogy a világban mindenütt már évszázadok óta állami feladatként vannak olyan közgyűjtemények, amelyek a legkiemelkedőbb hagyatékokkal foglalkoznak. A gyűjteményüket gyarapítják vagy digitalizálják, és a világhálón elérhetővé teszik – mondta az InfoRádiónak Richly Gábor, az MMA főtitkára.
Mint mondta, ez a kulturális kánonnak csak egy nagyon szűk szelete, ami a legkiemelkedőbb értékekre irányul, vagy sokszor a szerencsén múlik, hogy mi kerül egy intézmény figyelmébe. Ezen túl azonban rengeteg értékes hagyaték van, amiken szintén segíteni kell. Az MMA ezért hirdette meg néhány héttel ezelőtt a Hagyatékból örökség elnevezésű programot.
A program keretében
létrehozták a Digitalizációs Központ és Szakkönyvtár nevű szervezeti egységet,
hogy ezen hagyatékok megőrzését, feldolgozását, közkinccsé tételét támogassák. Az akadémia ennek érdekében anyagi támogatást ad, ösztöndíjakat oszt azoknak a szakembereknek, akik a hagyatékokkal foglalkoznak. Az örökösöket és az alapítványokat úgy támogatják, hogy kiadványokban, CD-lemezeken, könyvekben vagy honlapokon közkinccsé tudják tenni az értékeket. Emellett házi konferenciákat és nyilvános konferenciákat is szerveznek.
A hagyatékok határon túli magyar művészeti, művészetelméleti értékek, amihez Magyarországon máshogyan, talán romantikusan viszonyulunk. "Ha a feladatot nézzük, akkor ez a megkülönböztetés igazából pusztán praktikus, hiszen
ugyanolyan módon kell őrizni a művészeti és kulturális hagyatékot az országhatárokon innen, mint az országhatárokon túl"
– jelentette ki.
Megjegyezte: technikai oka van annak, hogy a hazai hagyatékoknak külön konferenciát rendeztek, és most a határon túli a hagyatékokból is megvizsgálnak néhányat, hogy lássák, mit próbálnak kezdeni ezekkel a feladatokkal.
A népzene és a különböző népművészeti termékek olyan értékek, amiket ha nem kezelnek, az utókor számára megismerhetetlenné válnak. "Ez a legnagyobb probléma, hiszen sürget minket az idő, és azonnal ellátandó feladatokról van szó" – mondta a főtitkár.
Richly Gábor azt mondta: amikor egy művész, egy kiemelkedő egyéniség eltávozik, akkor önmagában nagy űrt hagy maga után. Emiatt arra kell törekedni, hogy a távozással ne menjen veszendőbe az életmű.
"Mindig lehet mondani, hogy az utolsó utáni pillanatban vagyunk, amikor valaki távozik. Abban a pillanatban el kell dönteni, miként lehet megőrizni azt, amit a művész maga után hagyott" – mondta Richly Gábor, az MMA főtitkára.