Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 15. hétfő Valér
Érdeklődők a Közlekedési Múzeum új épületére kiírt nemzetközi építészeti tervpályázatra készült látványtervekből nyílt kiállításon Budapesten, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben a megnyitó napján, 2019. augusztus 7-én. A szeptember közepéig látható tárlaton a 13 döntős pályamű mellett az új épületnek otthont adó Északi Járműjavító és a múzeum történetével is megismerkedhetnek az érdeklődők.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

Kormányrendeletben szabályozzák a Közlekedési Múzeum költözését

A kormány döntése értelmében folytatódik az új Közlekedési Múzeum tervezése a kőbányai egykori Északi járműjavító területén; az épületegyüttes terveit a világhírű New York-i Diller Scofidio+Renfro építésziroda és magyar partnerként az M-Teampannon készíti.

A szerdán megjelent kormányrendelet a múzeum új helyszínének megvalósítását célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé, míg

a beruházást kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánította.

A kormány határozatot hozott továbbá a kiállítóhely előkészítésének további támogatásáról, valamint az intézmény átmeneti működéséhez szükséges többletforrás biztosításáról is. A határozat a vázlatterv, az engedélyezési terv, valamint a kivitelezési terv elkészítésére a 2021-2023. évben összesen 5,7 milliárd forintot biztosít. Az előkészítési fázisokat legkésőbb 2023. december 31-ig kell megvalósítani.

A Közlekedési Múzeum csütörtöki közleményében hangsúlyozta: a döntés fontos mérföldkő az intézmény számára, és megerősítette a kormány elkötelezettségét Budapest fejlesztése, az új Közlekedési Múzeum létrehozása és a rozsdaövezetek megújítása iránt. A mostani döntés eredményeként megindulhat a teljes körű generáltervezés, a kapcsolódó parkkal, közlekedési kapcsolatokkal, az új állandó és szabadtéri kiállítások tervezésével.

Új állandó kiállítás lesz

Mint a közlemény emlékeztet, az épületegyüttes terveinek elkészítésére tavaly nemzetközi tervpályázaton választották ki a Diller Scofidio+Renfrót és magyar partnerét, a Noll Tamás vezette M-Teampannont.

A győztes koncepció nyomán azonnal megkezdődött a tartalmi munka, amely most újabb fázisába jutott, miután a múzeum megkapta a kormánytól a szükséges támogatást minden, a kivitelezés megkezdéséhez szükséges építészeti terv, előkészítő munka elvégzésére, beleértve a terület közlekedési kapcsolatai és az új állandó kiállítás tervezését is - áll a közleményben.

"A mostani döntésnek köszönhetően óriási lépést teszünk az új Közlekedési Múzeum megvalósulása felé (...) Ez a beruházás nemcsak múzeumépítés, hanem átfogó városfejlesztés is, új zöldterületekkel, gyalogos kapcsolatokkal, tömegközlekedési fejlesztésekkel, melyek eredményeként óriási barnamezős területen teljesen új kulturális központ alakul majd ki Kőbányán, csatlakozva az Opera már elkészült, gyönyörű, új műhelyházához. A tervezési munka nem csak a múzeumépületre, hanem a környező parkra, szabadtéri és állandó kiállításra, vasúti megállóra, közúti kapcsolatokra,

új nosztalgiavillamosok számára készülő végállomásra

és a környező kisebb épületek felújítására is kiterjed" - idézi a közlemény Vitézy Dávidot, a múzeum főigazgatóját.

Kétszer nagyobb lesz az állandó kiállítás területe

Charles Renfro, a Diller Scofidio+Renfro építésziroda egyik vezetője azt hangsúlyozta, hogy a projekt célja a gyönyörű vasúti történelmi építmények megőrzése és a környék felélesztése egy világszínvonalú múzeum segítségével.

Mint a közlemény felidézi, a területen 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa működött; a megüresedett egykori üzemet a kormány 2017 decemberében jelölte ki az új Közlekedési Múzeum helyszínéül.

Az új múzeum a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással, a barnamezős terület vasúti megállóhely-fejlesztést is magába foglaló rehabilitációjával, közösségi tereivel és új, minőségi zöldfelületeivel az egész városrész megújulásának katalizátora lehet.

Az új kiállításba mintegy 3000 műtárgy kerül be, és összesen 619 jármű lesz megtekinthető.

A komplexum az állandó, időszaki és szabadtéri kiállítások mellett több ezer műtárgynak biztosít majd helyet részben látogatható műtárgyraktárakban, és itt épül fel az Európa legnagyobbjai közé tartozó, mintegy negyedmillió kötetes közlekedési-műszaki szakkönyvtár is a magyar tudósok hagyatékát és a magyar gyárak iratanyagát őrző archívummal, kutatószobákkal, konferenciatermekkel.

A múzeum ezen felül új restaurátorműhelyeket és országos kompetenciaközpontot is létesít a műszaki és közlekedési tárgyak, járművek felújítási, állományvédelmi munkájának háttérbázisaként - áll a Közlekedési Múzeum közleményében.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Sós Csaba kapitány az úszóévről: olyan nincs, hogy a tehetség kiszáll valakiből

Milák Kristófot nagyon hiányolja, mert „akkora úszó, mint amekkorát a Föld nem látott”, de van, ami a sikereknél is meghatározóbb, ez pedig az Úszó nemzet program és az Edzői mentorprogram, ami iránt szerte a nagyvilágban érdeklődnek, nem is akárkik. Az úszóprogram pedig vagy tíz sportágat el tud látni versenyzőkkel, akár hosszú távon is, hisz ki tudja, ki vezeti majd a sportágakat 10-15 év múlva. Sós Csaba, a magyar úszóválogatott szövetségi kapitánya értékelte az évet.

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×