eur:
414.52
usd:
398.12
bux:
79272.03
2024. december 23. hétfő Viktória
80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

Nem is a színéről kapta a nevét az "acélhárfa", és másfél millió dollárral olcsóbban épült, mint amennyit szántak rá. Érdekességek és fotók.

Nyolcvan éve, 1937. május 27-én nyitották meg - először a gyalogosok számára - a Golden Gate hidat. Az Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja építészeti csoda és turistalátványosság, San Francisco jelképe.

Kompban is világelső volt

A híd a Csendes-óceánt a San Francisco-öböltől elválasztó Golden Gate-szoros két földnyelvét köti össze, a városból ez az egyetlen észak felé kivezető út, egyben a Kaliforniát keresztülszelő sztráda egyik fontos szakasza. A szorosban korábban hajók ingáztak, az 1920-as években már a világ legnagyobb kompvállalata működött itt.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A híd építésének ötlete időről időre felmerült, de a gigantikus költségekre és a kivitelezés nehézségeire való tekintettel el is vetették.

A szoros ugyanis több mint két kilométer széles, száz méter mély, tele örvényekkel és áramlatokkal, ráadásul állandóan fúj az erős szél.

A kaliforniai törvényhozás 1923-ban döntött a híd megépítéséről, amit az érintett megyék lakossága 1925-ben fogadott el. A munkálatok felügyeletére társaság alakult, a 35 millió dolláros anyagi fedezet

- ma ez több mint egymilliárd dollárnak felel meg -

előteremtésére 1930 novemberében kötvényeket bocsátottak ki. A nagy gazdasági válság közepén kevés érdeklődő akadt, a papírok csak akkor kezdtek el fogyni, amikor a Bank of America hatmillió dollárért jegyzett belőlük. A legtöbbet helybéliek vásárolták meg, az utolsót 1971-ben fizették vissza.

Elképesztő méretek

A tervezést és kivitelezést egy chicagói mérnök, Joseph Strauss irányította, aki csaknem egy évtizedet áldozott életéből a Golden Gate hídra. A két art deco stílusú torony és a vöröses szín Irving Morrow építész ötlete volt (a haditengerészet azt szerette volna, ha a jobb láthatóság érdekében fekete-sárga színűre festik), a tervezést Charles A. Ellis és Leon Moisseiff végezte.

Az ott élők kezdetben csúnyának találták a terveket, sokan a híd gondolatát is ellenezték,

a komp üzemeltetői üzleti, mások környezetvédelmi vagy esztétikai megfontolásokból.

#latergram

Maykel Loomans (@miekd) által megosztott bejegyzés,

Az építés 1933 januárjában kezdődött, és 1937-ben fejeződött be. Szokatlan módon az építési költségeket nem lépték túl, sőt, másfél millió dollárral kevesebbet költöttek. A munkálatok rendkívül nehéz körülmények között folytak. A készülő építményre különleges biztonsági hálót húztak fel, ami

19 munkás életét mentette meg

(ők alkották később a "Félúton a pokol felé" klubot), 11-en viszont életüket vesztették, amikor a mélybe zuhantak. Közülük 10-en egyszerre haltak meg, amikor egy állvány a hálót áttörve zuhant a vízbe.

  • A Golden Gate híd teljes hossza 2737 méter,
  • a két hídfő közti távolság 1280 méter,
  • szélessége 27 méter,
  • teljes súlya 811 ezer tonna,
  • két tornya 227 méterrel magasodik a vízszint fölé.
  • A szerkezetet tartó két főkábel átmérője csaknem egy méter, hosszuk 2332 méter,
  • a két kábel összesen 129 ezer kilométernyi acélsodronyból állt össze.
  • A híd építéséhez hozzávetőleg 300 ezer köbméter betont és 600 ezer szegecset használtak fel.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A Golden Gate megépítésekor és még utána évtizedekig a világ legnagyobb függőhídja volt. A büszke címet 1964-ben vesztette el, és ma csupán a tizedik a "ranglistán".

A felavatásakor "30 millió dolláros acélhárfának" nevezett híd elkészültét egy álló héten át ünnepelték. Először 1937. május 27-én a gyalogosok mehettek végig rajta - állítólag kétszázezren tették meg az utat -, őket a következő nap az autósok követték. F. D. Roosevelt elnök a hídavatásra ugyan nem utazott el, de Washingtonból személyesen tájékoztatta a világot az egyedülálló építmény átadásáról.

Nem a színe volt a névadó

A híd - a közhiedelemmel ellentétben - nevét nem aranyló színéről, hanem a földszorosról kapta, amelyet áthidal. Festeni sem festik minden évben, sőt első nagyobb újrafestésére csak 1965-ben került sor a korrózió veszélye miatt.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

A folyamatos karbantartásról, festésről mintegy harmincfőnyi munkásbrigád gondoskodik. Az elmúlt évtizedek alatt ötször kellett lezárni a hidat, háromszor heves szélvihar miatt, kétszer pedig politikusok (Roosevelt elnök, illetve Charles de Gaulle francia államfő) látogatása miatt.

Csak a város felé fizetős

A hatsávos hídon a délelőtti órákban négy sávon lehet a városközpont felé, kettőn kifelé közlekedni, a délutáni csúcsforgalomban viszont négy sávon lehet elhagyni a várost, és kettőn lehet befelé haladni.

Így mozgatja egy speciális gép a terelőelemeket:

A világ talán legtöbbet fotózott, legalább harminc klasszikus és számtalan egyéb filmben "szereplő" hídján mindkét oldalon közlekedhetnek gyalogosok, már aki vállalkozik a csaknem három kilométeres sétára. A statisztikák szerint a megnyitás óta kétmilliárd autó ment át a hídon, a tarifa napjainkban hét dollárt kóstál, de csak a városba igyekvőket terheli, 1970-ig a gyalogos átkelésért is fizetni kellett.

Kevesen élik túl

A hídnak szomorú nevezetessége is van: az öngyilkosok kedvenc célpontja. Évente tucatnyian vetik magukat a mélybe, és csak kevesen élik túl a 67 méteres zuhanást. Az öngyilkosságok megakadályozására olyan telefont helyeztek el a hídon, amely rögtön egy lelki segélyszolgálathoz kapcsol, és állandóan rendőrjárőrök figyelik a magányosan, cél nélkül ődöngő gyalogosokat.

Döntés született egy biztonsági korlát felszereléséről és a híd alatt hat méterrel acélháló kifeszítéséről is, felszerelésüket elsősorban az anyagiak hiánya gátolja.

80 éves a világ talán legismertebb hídja, ami ráadásul majdnem darázs lett

Címlapról ajánljuk
Irány Moszkva - a szerbek szerint Robert Fico Putyin elnökhöz repül gázügyben

Irány Moszkva - a szerbek szerint Robert Fico Putyin elnökhöz repül gázügyben

Aleksandar Vučić szerb elnök azt állítja, hogy Robert Fico szlovák miniszterelnök december 23-án, hétfőn Moszkvában tervez tárgyalni Vlagyimir Putyin orosz elnökkel. Minderre azt követően kerülhet sor, hogy Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elutasította az orosz gáz Ukrajnán keresztüli tranzitjának meghosszabbítását.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×