eur:
408.01
usd:
386.26
bux:
77123.76
2024. november 14. csütörtök Aliz
traffic jam in Hamburg
Nyitókép: Canetti/Getty Images

Újabb német koalíciós viszály, most a belvárosi autózás jövője a tét

A hónapok óta tartó költségvetési vita súlyos károkat okoz a hárompárti német kormánykoalíció tekintélyének. Miközben a szociáldemokrata Olaf Scholz kancellárnak egyelőre hatalmi szóval sem sikerült megbékítenie a szigorú takarékossághoz ragaszkodó, a szabad demokrata pénzügyminiszter vezette FDP-t, és a "bőkezűbb" Zöldek Pártját, a két kisebbik koalíciós szövetséges között újabb viszály érlelődik. A tét a belvárosi autózás engedélyezése.

Szinte derült égből villámcsapásként érkezett a hír, hogy a liberális párt a hét elején "autópárti programot" fogadott el. Az FDP eszerint lehetővé kívánja tenni, hogy a gépkocsik, illetve vezetőik számára a városközpontok ismét vonzóvá váljanak. A párt az autósok számára ingyenessé kívánja tenni a parkolást a belvárosokban. Ennek alternatívájaként indítványozta, hogy vezessék be a parkolási átalánydíjat.

"Nincs szükség autóellenes politikára" - idézték a német hírportálok a párt főtitkárát. Az FDP szerint ez "a jövő menetrendje", egyben - mint fogalmaz - az autózás támogatásának politikája. A program arra szólítja fel az önkormányzatokat, hogy

a parkolás ingyenessé tételével minél több autót vonzzanak a belvárosokba.

Ennek alternatívájaként az FDP - amelynek élharcosa a közlekedési miniszter, Volker Wissing is - a tömegközlekedési eszközök használatára érvényes 49 eurós havi bérlet mintájára kedvezményes havi parkolási átalányt javasolt. A párt kiállt továbbá amellett is, hogy a jövőben kevesebb kerékpársávot, illetve kevesebb, kizárólag a gyalogosok által használható övezetet létesítsenek. Ha pedig egy ilyet mégis tervbe vennének, a kialakítása csakis az állampolgárok közvetlen beleegyezésével történhet - hangsúlyozták a párt különleges programjában.

A dokumentum kitért arra is, hogy - élve a digitalizáció biztosította lehetőségekkel - zöldhullámokkal kell gördülékennyé tenni a belvárosi autóforgalmat.

Több német portál emlékeztetett arra, hogy a Zöldek Pártja hosszú idő óta szorgalmazza a kerékpársávok létesítését, és ellenzi a városközpontokban való gépkocsihasználatot. A párt célja ezzel a szennyezőanyag-kibocsátás minimalizálása, a forgalmi dugók kialakulásának megakadályozása, valamint a balesetek számának csökkentése.

Egyes értékelések szerint a szabad demokrata kezdeményezés "szándékos ellenjavaslat" a Zöldek álláspontjával szemben. Ezt erősíti, hogy a főtitkár, Bijan Djir-Sarai hangsúlyozta, hogy pártja ellenzi "a paternalizmus zöld politikáját". A környezetvédők szerint az FDP-nek - a pénzügyminiszterrel és a közlekedési miniszterrel az élen - olyan programot kellene bemutatnia, amelynek "van tartalma". A párt szerint a német emberek gyalog, kerékpárral, autóbusszal és vonattal is "könnyen és biztonságosan" kell hogy mozogni tudjanak.

Címlapról ajánljuk
Az NNGYK az allergének menzai kitiltásáról: ez nem csak a gyerekeket érinti

Az NNGYK az allergének menzai kitiltásáról: ez nem csak a gyerekeket érinti

A dió, a földimogyoró és a szezámmag is az anafilaxiás allergia fellépésének kiindulópontja lehet, ezért tűnnek el ezek az alapanyagok februártól a menzákról – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ Táplálkozástudományi Főosztályának vezetője. Zentai Andrea hozzátette: a módosított jogszabály nemcsak a gyermekeket érinti, hanem mindenkit, akire vonatkozik a közétkeztetési rendelet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.14. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×