Ukrajna korlátozta a Lukoil hozzáférését az ukrán infrastruktúrához, ezzel együtt az olajtranzithoz, ami Magyarország és Szlovákia esetében is 2-2 millió tonna éves nyersolajszállítmányt jelent. Ez a pozsonyi finomítóba érkező nyersolaj 40 százaléka, a százhalombattai finomító esetében pedig 30-35 százaléknak megfelelő mennyiség, tehát számottevő volumenről van szó.
"Ami miatt meglepő a lépés, hogy ahogyan arra az elmúlt napokban Robert Fico is rámutatott, Ukrajna is jelentős mennyiségű üzemanyaghoz jut a régió finomítóiban előállított termékekből, tehát azon felül, hogy a tranzit kiesésével Ukrajna kevesebb árbevételhez jut, még az energiapiaci mozgástere is szűkülhet" – mondta az InfoRádió Energiavilág című magazinműsorában Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője.
Azt fontos tisztázni, hogy az útvonal nem zárult le, a Lukoillal szemben támasztottak egy jogi, adminisztratív, szankciós korlátot. Az ukrán intézkedés június végén lépett hatályba. A sajtóhírek arról szólnak, hogy múlt kedden kezdhetett el megcsappanni a régióba érkező nyersolaj mennyisége.
A megoldási lehetőségek közül a legkedvezőbb forgatókönyv Magyarország, Szlovákia és Csehország számára az lenne, hogy ha a politikai nézeteltérést a lehető leghamarabb kezelni lehetne, és a meglévő szerződéses viszonyokon belül újra megindulhatna a szállítás. Ha erre nem kerül sor, akkor elképzelhető az is, hogy a Lukoil helyett valamilyen más piaci szereplőn keresztül juthatnak a jelenlegi útvonalon keresztül nyersolajhoz a magyar és szlovák partnerek Hortay Olivér szerint.
"Ha erre sem kerülhet sor, akkor következnek az alternatív útvonallal kapcsolatos lehetőségek. Az elsődleges opciót az Adria-olajvezeték jelentheti, de adódik több kihívás, amelyet kezelni kell. Az egyik, hogy a finomítók bekeverési arányát tartani kell ahhoz, hogy a kihozatal optimális legyen, tehát az Adria-vezetéken keresztüli nyersolajszállítmányokat, illetve a beszerzéseket ennek megfelelően kell intézni. A második, és talán még súlyosabb probléma, hogy
az Adria-vezeték teljes kapacitása nem teszi lehetővé a pozsonyi és a százhalombattai finomító teljes körű ellátását.
És további probléma, hogy az Adria tranzitdíja körül az elmúlt időszakban eléggé feszült volt a helyzet. Ha a Barátság 2 vezeték kiesne, akkor Horvátország piaci ereje, illetve a régiónk kiszolgáltatottsága tovább növekedne, és ez alighanem további tranzitdíj-növekedést jelenthetne" – fogalmazott a szakértő.
Hozzátette: a stratégiai készletek részbeni felszabadítása mint rövid távú lépés csak akkor vetődik fel, ha a politikai, jogi vita rendezésére nem kerül sor.