A múlt héten a mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL által vezényelt többnapos sztrájk a legtöbb tartományban súlyos fennakadásokat okozott mind a regionális, mind az országos közlekedésben. Bár a szakszervezet és a munkáltató német állami vasút, a Deutsche Bahn (DB) közötti tárgyalások csaknem megszakítás nélkül zajlottak, a felek nem jutottak megegyezésre. A GDL a heti munkaidő 35 órára történő csökkentését követeli, mindezt ugyanakkor hasonló munkabér mellett képzeli el. A vasúttársaság ugyanakkor a jelenleg 38 órás munkaidő fokozatos csökkentésére hajlandó.
A szakszervezet ennek nyomán hirdette meg a sztrájk egyelőre 24 órás folytatását, az áruszállítás esetében délutántól, míg a személyszállást illetően kedd hajnaltól. Ráadásul a szakszervezet tartotta magát ahhoz a fenyegetéséhez, és – megfelelő ajánlat híján – immár nem volt hajlandó a tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 48 órával korábbi bejelentéséhez. Így a mostani sztrájkról előző este tájékoztatott, ami megnehezíti nem csupán a munkáltató, de legfőképp az utasok dolgát.
Élesen bírálta a szakszervezetet a közlekedési miniszter, Volker Wissing, mert szerinte a GDL nem hajlandó semmifajta kompromisszumra.
Nincsenek könnyű helyzetben azok sem, akik a vasúti járatok mintegy 60 százalékos leállása miatt repülőgépre váltanának, legalábbis a Lufthansa légitársaság esetében. A légiutas-kísérők szakszervezete, az UFO a mintegy 19 ezer utaskísérőt keddtől 48 órás sztrájkra szólította fel. A szakszervezet szerint a sztrájk a kedden hajnali 4 órától 23 óráig a Frankfurtból, szerdán pedig ugyanebben az időszakban a Münchenből induló járatokat érinti.
A Lufthansa vezetősége bírálta a szakszervezetet, amiért a bértárgyalásokkal kapcsolatos nézeteltéréseket az utasokra terheli.
Az UFO által meghirdetett sztrájk előreláthatólag mintegy 100 ezer utast érint.
A szakszervezet ugyanakkor a Lufthansa illetékeseinek magatartását bírálta. Az UFO szerint a légitársaság továbbra sem hajlandó arra, hogy kielégítő módon reagáljon szakszervezet követeléseire. A szakszervezet elnöke ezzel összefüggésben utalt arra, hogy konszern nettó nyeresége az elmúlt évben 112 százalékkal 1,67 millió euróra emelkedett
A Watson médiaportál jelentése szerint a légi utaskísérők 96 százaléka 15 százalékos béremelést, továbbá legkevesebb 3000 eurós inflációs kompenzációt követelnek. Értesülések szerint a légiutas-kísérők jóval kevesebb fizetést kapnak, mint például a pilótafülkében dolgozó kollégáik.
A múlt héten a ver.di szakszervezet felhívására a Lufthansa földi személyzete tartott figyelmeztető sztrájkot. A mintegy 25 ezer fős földi kiszolgáló személyzet csütörtökön és pénteken szüntette be a munkát, és emiatt mintegy ezer járatot kellett törölni. A szakszervezet 12,5 százalékos béremelést követel a földi személyzet számára tizenkét hónapon belül, valamint 3000 eurós egyszeri inflációkiegyenlítő bónuszt.
Bár a közlekedéshez nincs köze, az Orvosok Szakszervezete, a Marburger Bund hétfőre sztrájkot hirdetett 23 németországi egyetemi kórházban. Az egynapos munkabeszüntetés a többi között a heidelbergi, a jénai, a kölni, a göttingeni és a düsseldorfi, kutatásokkal is foglalkozó kórházakat érinti.
Az orvosok már januárban sztrájkoltak, 12,5 százalékos béremelést, illetve a rendszeres éjszakai, hétvégi és ünnepnapi munkáért megfelelő pótlékot követelve. A tárgyalások eddig nem hoztak eredményt.