eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Jégcsapok lógnak egy járművön az Oregon állambeli Tigardban 2024. január 17-én.
Nyitókép: MTI/AP/Jenny Kane

Savanyú uborka levét önti a németek a jeges, csúszós utakra

Amerikában szőlőhéjjal, almával és cukorrépával is próbálkoznak.

Télen a szilárd burkolatú utak síkosságának mentesítésére több módszer is kínálkozik, a legáltalánosabb ezek közül a sózás. A legolcsóbb, ámde kevésbé környezetbarát megoldás, ha nátrium-kloridot szórnak az utakra, Ausztriában a több komponensből álló keveréket, az úgynevezett „Mischung”-ot használják, míg Skandináviában főleg homokos, illetve rendkívül apróra zúzott, ezáltal a gépjárműben keletkezett károk okozását lényegében kizáró kavicsos törmeléket terítik szét a munkagépek − írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Napjainkban a szemcsés só használata helyett egyre több helyen – így Budapesten is – folyékony kalcium klorid oldatot permeteznek az utakra, amely megtapad a burkolaton, és intenzívebben, valamint hosszabb ideig fejti ki hatását. Ez a módszer azt eredményezi, hogy a biztonsági szint megőrzése mellett kevesebb só felhasználására kerül sor.

A klasszikus sózás rendkívül megterhelő a környezet, különösen a növény- és állatvilág számára, károsítja az útburkolatot és az út környezetét, de a gépjárművek gumiabroncsai és fém alkatrészei, továbbá a vadon élő állatok mancsai is jól elvannak a maró hatású só nélkül. Megdöbbentő adat, de csak az Egyesült Államokban évente kb. 27 millió tonna sót használnak el a téli utak járhatóbbá tétele érdekében. A Washington State University kutatói olyan megoldásokat keresnek, amelyek hatékonyabbak és környezettudatosabbak, mint a hagyományos sózás. Tekintettel arra, hogy az államban a bazsarózsa termesztésének jelentős hagyományai vannak, így először a savanyított rózsaszirommal próbálkoztak, és a kísérlet sikeresnek is bizonyult.

Ennek mintájára még behatóbban tanulmányozták a biológiai lehetőségeket, és arra a következtetésre jutottak, hogy a cukorrépa és almahulladékok, valamint a kipréselt savanyított szőlőhéjak is megoldást jelenthetnek a csúszós utak problematikájára, legalábbis részben, az időjárási körülményeknek és a növényi kapacitásoknak megfelelően.

Németországban a kísérletezéseknél már jóval előrébb tartanak, bár a németek egészen más alapanyag felé fordultak. Alsó-Bajorországban immár több mint négy éve a folyékony sóoldat mellett egy környezetbarát módszert is alkalmaznak a téli utak hó- és jégmentesítésére. Ennek hátterében egy egészen különös együttműködés áll, mely a Develey Senf & Feinkost GmbH és a Bajor Szabadállam Lakásügyi, Építésügyi és Közlekedési Minisztérium között valósul meg. A napjainkban is érvényes szállítási szerződés értelmében az uborkagyártásból visszamaradt sós vizet a használják fel téli szolgálatra. A sós víz a sózott uborka előállítása során keletkezik, amelyet 2019-ig többnyire szennyvíztisztító telepeken semlegesítettek. Ahelyett, hogy a gyártás során feleslegessé váló folyadékot kiöntötték volna, 2019/2020 telétől kezdve az uborkás vizet útszóró só helyett kezdték el használni Dingolfing kisváros körzetében. A felhasználhatóságot elősegítve a cég előzetesen megszűri az élelmiszeripari mellékterméket, és valamivel több sót ad hozzá az optimális eredmény elérése érdekében.

A kísérleti projekt nagyon sikeresen indult, és számos pozitív visszajelzést kapott. Alsó-Bajorországban jelentősen csökkent a só környezetkárosító hatása a felhasználási helyeken. A kezdeti vizsgálati eredmények, valamint a kémiai elemzések alapján az erjesztett, sózott és szűrt uborkalé hatékony helyettesítője a folyékony sóoldatnak, emellett a környezet fokozottabb védelmét is ellátó szer használata a vonatkozó gyártási és környezetvédelmi jogszabályi előírásoknak egyaránt megfelel.

Az alkalmazás a következő években tovább folytatódott. „A projekt teljes mértékben sikeres” – jelentette ki sajtóközleményében Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter, majd hozzátette: „Ezért folytatjuk együttműködésünket a Develey céggel, és évente legalább 100 tonna sót és 800 000 liter vizet takarítunk meg a Dingolfing környéki útkarbantartó telepeken.”.

Napjainkban már nem csak Dingolfing-Landau, hanem Kelheim és Landshut járásokban is a savanyú uborka gyártása során keletkező folyadékot használják az utak jégmentesítésére. Az előállító cég azon dolgozik, hogy az uborkaerjesztés folyamatának sóoldatát a hatékonyabb felhasználhatóság érdekében tovább optimalizálja.

Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 23. 15:47
×
×
×
×