eur:
407.13
usd:
386.61
bux:
77954.48
2024. november 14. csütörtök Aliz
Jégcsapok lógnak egy járművön az Oregon állambeli Tigardban 2024. január 17-én.
Nyitókép: MTI/AP/Jenny Kane

Savanyú uborka levét önti a németek a jeges, csúszós utakra

Amerikában szőlőhéjjal, almával és cukorrépával is próbálkoznak.

Télen a szilárd burkolatú utak síkosságának mentesítésére több módszer is kínálkozik, a legáltalánosabb ezek közül a sózás. A legolcsóbb, ámde kevésbé környezetbarát megoldás, ha nátrium-kloridot szórnak az utakra, Ausztriában a több komponensből álló keveréket, az úgynevezett „Mischung”-ot használják, míg Skandináviában főleg homokos, illetve rendkívül apróra zúzott, ezáltal a gépjárműben keletkezett károk okozását lényegében kizáró kavicsos törmeléket terítik szét a munkagépek − írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Napjainkban a szemcsés só használata helyett egyre több helyen – így Budapesten is – folyékony kalcium klorid oldatot permeteznek az utakra, amely megtapad a burkolaton, és intenzívebben, valamint hosszabb ideig fejti ki hatását. Ez a módszer azt eredményezi, hogy a biztonsági szint megőrzése mellett kevesebb só felhasználására kerül sor.

A klasszikus sózás rendkívül megterhelő a környezet, különösen a növény- és állatvilág számára, károsítja az útburkolatot és az út környezetét, de a gépjárművek gumiabroncsai és fém alkatrészei, továbbá a vadon élő állatok mancsai is jól elvannak a maró hatású só nélkül. Megdöbbentő adat, de csak az Egyesült Államokban évente kb. 27 millió tonna sót használnak el a téli utak járhatóbbá tétele érdekében. A Washington State University kutatói olyan megoldásokat keresnek, amelyek hatékonyabbak és környezettudatosabbak, mint a hagyományos sózás. Tekintettel arra, hogy az államban a bazsarózsa termesztésének jelentős hagyományai vannak, így először a savanyított rózsaszirommal próbálkoztak, és a kísérlet sikeresnek is bizonyult.

Ennek mintájára még behatóbban tanulmányozták a biológiai lehetőségeket, és arra a következtetésre jutottak, hogy a cukorrépa és almahulladékok, valamint a kipréselt savanyított szőlőhéjak is megoldást jelenthetnek a csúszós utak problematikájára, legalábbis részben, az időjárási körülményeknek és a növényi kapacitásoknak megfelelően.

Németországban a kísérletezéseknél már jóval előrébb tartanak, bár a németek egészen más alapanyag felé fordultak. Alsó-Bajorországban immár több mint négy éve a folyékony sóoldat mellett egy környezetbarát módszert is alkalmaznak a téli utak hó- és jégmentesítésére. Ennek hátterében egy egészen különös együttműködés áll, mely a Develey Senf & Feinkost GmbH és a Bajor Szabadállam Lakásügyi, Építésügyi és Közlekedési Minisztérium között valósul meg. A napjainkban is érvényes szállítási szerződés értelmében az uborkagyártásból visszamaradt sós vizet a használják fel téli szolgálatra. A sós víz a sózott uborka előállítása során keletkezik, amelyet 2019-ig többnyire szennyvíztisztító telepeken semlegesítettek. Ahelyett, hogy a gyártás során feleslegessé váló folyadékot kiöntötték volna, 2019/2020 telétől kezdve az uborkás vizet útszóró só helyett kezdték el használni Dingolfing kisváros körzetében. A felhasználhatóságot elősegítve a cég előzetesen megszűri az élelmiszeripari mellékterméket, és valamivel több sót ad hozzá az optimális eredmény elérése érdekében.

A kísérleti projekt nagyon sikeresen indult, és számos pozitív visszajelzést kapott. Alsó-Bajorországban jelentősen csökkent a só környezetkárosító hatása a felhasználási helyeken. A kezdeti vizsgálati eredmények, valamint a kémiai elemzések alapján az erjesztett, sózott és szűrt uborkalé hatékony helyettesítője a folyékony sóoldatnak, emellett a környezet fokozottabb védelmét is ellátó szer használata a vonatkozó gyártási és környezetvédelmi jogszabályi előírásoknak egyaránt megfelel.

Az alkalmazás a következő években tovább folytatódott. „A projekt teljes mértékben sikeres” – jelentette ki sajtóközleményében Christian Bernreiter bajor közlekedési miniszter, majd hozzátette: „Ezért folytatjuk együttműködésünket a Develey céggel, és évente legalább 100 tonna sót és 800 000 liter vizet takarítunk meg a Dingolfing környéki útkarbantartó telepeken.”.

Napjainkban már nem csak Dingolfing-Landau, hanem Kelheim és Landshut járásokban is a savanyú uborka gyártása során keletkező folyadékot használják az utak jégmentesítésére. Az előállító cég azon dolgozik, hogy az uborkaerjesztés folyamatának sóoldatát a hatékonyabb felhasználhatóság érdekében tovább optimalizálja.

Címlapról ajánljuk

Gulyás Gergely: új lakhatási támogatásról döntött a kormány

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint olyan erős szövetség nem volt az Egyesült Államok és Magyarország között, mint most lesz. A politikus Magyar Pétert bolondnak titulálta. A vízügyben 30 százalékos béremelés jön jövőre. Vitályos Eszter kormányszóvivő elmondta: jövőre átadásra kerülő beruházások összköltsége meghaladja a 4200 milliárd forintot.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.14. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×