Egy teljes hónap sem telt el azóta, hogy Olaf Scholz kancellár vezérletével a német autóipar legnagyobbjai rendkívüli csúcstalálkozót tartottak az elektromos autók gyártásának növeléséről és ezzel összefüggésben arról, miként lehet kedvezőbb árakat biztosítani a vásárlók számára. A Volkswagen igazgatója arra szólította fel kormányt, hogy gondolja újra finanszírozási politikáját, és vásárlási ösztönzőket sürgetett. Az "újragondolás" meg is történt, egyik napról a másikra ugyanis megszüntették a vásárláshoz eddig nyújtott állami támogatást.
Az autóipari "csúcson" november végén még egy konkrét célkitűzésben is megállapodtak: 2030-ig 15 millió elektromos autó közlekedhessen a német utakon. A jelenlegi szám a legfrissebb adatok szerint nem sokkal haladja meg az egymilliót.
Ilyen előzmények után derült égből villámcsapásként hatott, hogy a kormány azonnali hatállyal megszüntette az elektromos autók vásárlásához eddig nyújtott állami támogatást:
a bejelentés szombaton hangzott el, és hétfőtől már az intézkedés érvénybe lépett.
A szakértők első reakciója az aggodalom volt amiatt, hogy az elektromos autók eladása összeomlik. A kormány pedig még messzebb kerül mind a gyártással, mind pedig az autók értékesítésével kapcsolatos eredeti céljaitól.
Az ok – amit első indoklásában Christian Lindner pénzügyminiszter is elismert – a rendkívül szigorú takarékosság, amelyre az alkotmánybíróság november közepén hozott döntésével kényszerítette a kormányt. A karlsruhei bírói testület állásfoglalása szerint a Scholz-kormánynak egy a koronavírus-járvány idején hozott elhibázott költségvetési döntése miatt 2024-től összesen 60 milliárd eurót kell megtakarítania. Ennek jegyében született meg a jövő évi költségvetés, amelyből várhatóan nap mint nap újabb részletek látnak napvilágot.
Az elektromos autók vásárlóit sújtó intézkedés tekintélyes összegű kedvezménytől fosztja meg azokat, akik ilyen terveket forgatnak a fejükben.
Az új autót vásárló korábban 3000-4500 eurós állami támogatásra számíthatott.
Ez a kedvezmény azonban vasárnaptól megszűnt, mostantól csak a már korábban benyújtott kérelmeket dolgozzák fel. Iparági szakértők szerint a finanszírozás megszűnése jelentős hatással lehet a piacra. Előzetes becslések szerint az idei 500 ezer új elektromos autó értékesítése jövőre 300 ezerre csökkenhet.
Ez nemcsak a vásárlók számára csapás, és nem csupán a klímavédelem szempontjából katasztrófa, hanem természetesen az autóipar számára is. A Németországban regisztrált 49,1 millió autóból adatok szerint idén körülbelül 1,3 millió elektromos autó volt, ami 2,7 százalékos aránynak felel meg.
Az ARD közszolgálati televíziónak nyilatkozó Christian Lindner megerősítette, hogy hétfőtől már nem lehet benyújtani az elektromos autók vásárlásához szükséges állami támogatási kérelmeket. "Mindig is egyértelmű volt, hogy a rendelkezésre álló források végesek" – hangoztatta a miniszter. Lindner arra utalt, hogy a támogatás fenntartására vonatkozóan nem volt végleges dátum. Természetesnek nevezte, hogy a támogatás akkor szűnik meg, amikor már nem áll rendelkezésre pénz.
"Ha elfogy a pénz, akkor elfogy" – érvelt a német pénzügyminiszter.