Törökország és a török vállalatok 2023-ban összesen 2 milliárd dollárt spóroltak meg energiaköltségeiken azzal, hogy megemelték a kedvezményes orosz olaj- és olajszármazék-importot - írja a Reuters. A lap a számításait a London Stock Exchange Group (LSEG) pénzügyi információs társaság adataira alapozza. Azt írják, Ankara még több energiahordozót vásárolna a jövőben a nyugati szankciók ellenére.
A lap szerint Törökország vált a nyugati félteke legnagyobb orosz energiaimportőrévé az orosz-ukrán háború kitörése óta, illetve, mióta az európai államok leállították Oroszország felől az olaj- és földgáz-kereskedelmet. Ugyan Kína és India nagyobb mennyiségben vásárol, azonban az orosz kikötők közelsége olcsóbb szállítást jelent, így Törökország jóval többet spórol.
A Törökországba irányuló orosz nyersolaj mennyisége sosem látott magasságba szökött, novemberben elérte a napi 400 ezer hordót naponta
- ez az LSEG és a Reuters számításai alapján a teljes orosz tengeri olajkereskedelem 14 százaléka.
Az orosz energiaügyi minisztérium visszautasította a kérést, hogy nyilatkozzon a lapnak, a török minisztérium, illetve a Turpas és a STAR vállalatok pedig nem adtak választ a megkeresésükre.
A Törökországnak szállított mennyiség várhatóan tovább fog emelkedni a következő hónapokban, miután a Lukoil napi 200 ezer hordós finomítói szerződést kötött az azerbajdzsáni SOCAR vállalattal, melynek az azeri cég törökországi STAR finomítója ad majd helyet - hivatkozik kereskedelmi forrásaira a lap.
Ezen felül Oroszország Törökországnak szállított gázolaj-, fűtőolaj-, kerozin- és hajózási üzemanyag-mennyisége 200 százalékkal nőtt meg 2023 januárja és novembere között, ami nagyjából napi 300 ezer hordót jelent. Vagyis ebben az időszakban Oroszország 13 millió tonna finomított terméket, többek között 8,5 millió tonnányi ultra alacsony kéntartalmú gázolajat (ULSD) juttatott Törökországba, a 2022-es 4,3 millió tonna össztömeghez, azon belül a 3,2 millió tonna ULSD-hez képest.
A kereskedői adatok szerint Törökország 25 és 150 dollárnyival kevesebbet fizet egy tonnányi orosz dízelért idén, mint a mediterrán térség többi országa. A nyersolajért 5-20 dollárral kedvezőbb árat fizet hordónként.
Az olcsóbb energiának köszönhetően Ankarának sikerült visszaszorítani a kereskedelmi deficitjét, illetve csökkenteni a török lírára nehezedő nyomást, ami 30 százalékos inflációval nézett szembe idén.
Ezzel párhuzamosan január és november között Törökország 120 százalékkal növelte meg gázolaj-exportját az LSEG adatai szerint. Számos kritika érte a török vezetést ezzel kapcsolatban, miszerint aktívan segíti Oroszországot az Ukrajna ellen folytatott megszálló háborúban, mivel az oroszok így megkerülhetik a szankciókat, azonban Ankara visszautasítja ezeket a vádakat, mondván exportált finomított termékeiket különböző forrásból származó nyersolajból állítják elő.
Azonban nem a törökök az egyetlenek, akik sokat spórolnak az orosz olajbizniszen, ugyanis India, akik szintén nem voltak hajlandóak szankciókat kivetni Oroszországra, 77 százalékkal növelte olajimportját. Ezzel 2023 folyamán körülbelül 2,7 milliárd dollárt spórolt meg a kormány által kibocsátott adatok szerint, ám jóval kisebb kedvezménnyel kapta a nyersanyagot, mint a törökök. Olajkereskedelmi szakértők szerint ugyanis amíg egy orosz tanker 6 millió dollárért jut el Törökországba, addig ugyanez India felé nagyjából 9 millió dollárt emészt fel.
Katona Viktor, a Kpler elemzője szerint
Törökország finomítói a 2022-ben kivetett szankciók óta az egyik legjobban profitálók lettek az egész Mediterráneumban.
Elmondta, Törökország legnagyobb olajfinomítója, a Turpas bruttó árrése 30 dollár volt az elmúlt évben egy hordó üzemanyagon, ami 6 dollárral magasabb, mint egy átlagos finomítóé a térségben.
A lap szerint Moszkva és Ankara földgázszállítói egyezményről is tárgyal, miután az EU drasztikusan csökkentette gázimportját. A terv hozzájárulhat Törökország azon régi álmának megvalósulásához, hogy fő energiaelosztói szerephez jusson Dél-Európában. Oroszország ezzel szemben azért járna jól a paktummal, mert így egy alternatív útvonalon keresztül juttathatná el gázexportját az Európai Unióba.