Ahogy azt az Infostart is többször megírta, az Európai Bizottság tervei között szerepel, hogy megszigorítja az idősebb autóvezetők engedélyének meghosszabbítását, és a tervek szerint ha valaki meg szeretné megtartani érvényes jogosítványát 70 év felett is, annak meg kell majd ismételnie bizonyos teszteket. A módosítás célja, hogy növeljék a biztonságot az utakon.
Az elképzelések szerint 70 év felett mindenkinek igazolnia kellene, hogy életkorához képest alkalmas gépjárművek vezetésére. Ugyanakkor most az unió meghatározó országának közlekedési minisztere szállt szembe a brüsszeli tervekkel, és Volker Wissing a Funke Mediengruppe kiadóhoz tartozó lapoknak nyilatkozva
reményét fejezte ki, hogy az egyelőre nem kötelező jellegű előírás nem kap többséget az EU-ban.
A szabad demokrata miniszter szó szerint tiltakozott a rendszeres orvosi ellenőrzés ellen. "Tiltakozom az ellen, hogy az emberekből tárgy legyen, hogy egyfajta szabálykatalógus szerint éljék az életüket" – hangoztatta a miniszter. Embertelenebbé teszi társadalmunkat, ha ilyen súlyossággal avatkozunk be – tette hozzá. "Bízom abban, hogy az idősek kormányzati irányelvek és bürokratikus ellenőrzés nélkül is foglalkoznak az egészségükkel" – jelentette ki, és hozzátette, hogy a környezetükben élők, a gyerekek, a rokonok, sőt a szomszédok felelőssége is, hogy konzultáljanak az idősekkel a vezetésről.
A szövetségi statisztikai hivatal hónapokkal ezelőtt olyan adatokat tett közzé, amelyek ezzel kapcsolatban többféle értelmezésre adtak lehetőséget. Eszerint 2021-ben a 70 év feletti gépkocsivezetők jóval kisebb arányban okoztak, illetve szenvedtek el közlekedési balesetet, mint a fiatalabb járművezetők. Szakértők szerint a 14,5 százalékos arányt ugyanakkor magyarázza az is, hogy az idősebbek egyrészt ritkábban vezetnek, másrészt generációjukat tekintve kisebb a vezetői engedéllyel rendelkezők száma.
Különböző biztosítótársaságok szerint a idősek által elkövetett balesetek száma körülbelül azonos a kezdő autóvezetők által elkövetett balesetek számával.
A hivatal jelentéséből ugyanakkor ki tűnt az is, hogy az időseket érintő balesetek gyakran súlyosabbak voltak.
Az esetek több mint kétharmadában elsősorban elsőbbségadás elmulasztása vagy hibás kanyarodás volt az ok.
Az idősek védelmében a közlekedési miniszter arra is hivatkozott, hogy közülük sokan élnek vidéken, ezért számukra nehéz lenne önálló életet élni autó nélkül.
Marad az alkohollimit
A miniszter ellenezte a németországi alkohollimit további csökkentésére irányuló felhívásokat is.
Hivatalos adatok szerint Németországban egyre több az olyan közlekedési baleset, amelynek oka az alkoholos befolyásoltság.
A miniszter utalt arra, hogy a 17 és 21 év közötti kezdő sofőrök számára teljes alkoholtilalom van érvényben, mindenki másra 0,5 ezrelék vonatkozik.
Wissing megítélése szerint nincs szükség arra, hogy ezen változtassanak.
"Soha nem alkothatunk tökéletes törvénykatalógust az élethez " – fogalmazott szabad demokrata politikus. Hangsúlyozta ugyanakkor azt is, hogy egy társadalom nem működhet személyes felelősség nélkül.