eur:
395.75
usd:
372
bux:
65674.41
2024. április 19. péntek Emma
Nyitókép: Pexels

A cseheknél korábban nem működött a Mol példája, az olajszállítás mégis megindul

Kilenc-tízmillió eurót utalt át a Slovnaft az ukrán olajszállító vállalatnak az orosz olaj szlovákiai és magyarországi tranzitjáért az orosz eladó helyett.

A lengyelországi PKN Orlen nem járult hozzá, hogy csehországi leányvállalata ugyanúgy kifizesse az orosz Transznyefty helyett a tranzitdíjat az Ukrtransznaftának, ahogyan azt a Mol Csoporthoz tartozó szlovák Slovnaft megtette – állítja az Oilcapital. Csehország és Lengyelország képviselői keresik a megoldást a problémára. Csehország legnagyobb finomítói a lengyel PKN Orlen tulajdonában vannak.

A lengyel Rzeczpospolita lap a vg.hu összeállítása szerint azt írja, Prága nem tartotta hitelesnek az orosz magyarázatot az Ukrajnán keresztüli tranzit felfüggesztésének okaira.

Egy több hírügynökség által is hivatkozott sajtótájékoztatón Richard Sulik szlovák gazdasági miniszter azt mondta, hogy a Mol leányvállalata, a Slovnaft által kifizetett augusztusi tranzitdíj 9-10 millió euró, azaz körülbelül 9,3-10,4 millió dollár volt. A Mol nem közölte, hogy ebből mekkora hányad jutott rá.

Csütörtök délután azután a Barátság és az IKL kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaság vezetője közölte, hogy

várhatóan péntek este vagy a szombati nap folyamán újraindul az orosz kőolaj szállítása Csehországba is.

Jaroslav Pantucek, a Mero igazgatótanácsának elnöke bejelentését nem részletezte, vagyis egyelőre nem ismert, hogy mi lett a helyzet megoldása.

  • Az Ukrtransznafta augusztus 4-én állította le az orosz olaj továbbítását a Barátság vezeték déli ágán keresztül, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz olajjal. (A vezeték északi, Fehéroroszországot átszelő ágán zavartalanul eljut az orosz olaj Lengyelországba és Németországba.)
  • Az orosz állás pont szerint az uniós szankciók miatt voltak kénytelenek leállítani az ukrán területen áthaladó olajtranzit pénzátutalását.
  • Magyarország és Szlovákia azonban megállapodott Kijevvel, ők maguk kifizették az ukrán félnek a tranzitdíjat, a szállítás újra is indult.

"A szállítások kiesése a Barátság vezetéken semmi módon nem korlátozza a cseh kőolajfinomítók működését. Bármiféle korlátozások nélkül működnek és a Mero állami vállalat több napra elegendő kőolajtartalékokkal rendelkezik. A lengyel féllel együtt keressük a helyzet megoldását, hogy megfelelő jogi és műszaki alapokon felújuljon a kőolajszállítás Csehországba" - nyilatkozta az MTI tudósítása szerint Jozef Síkela a televízióban.

"Elhúzódó problémák esetén az állam 90 napra elegendő stratégiai tartalékait is igénybe lehetne venni, de erre egyelőre nincs szükség" - tette hozzá a miniszter.

Címlapról ajánljuk

Újabb részletek az idősek jogosítványáról

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en, közöttük igen magas korú jelentkezők is.
VIDEÓ
Az inflációs fordulat egyik legnagyobb elszenvedője nem kapja meg a mentőövet

Az inflációs fordulat egyik legnagyobb elszenvedője nem kapja meg a mentőövet

Nemcsak a forint szenvedte meg az amerikai inflációs kilátások változását, a korábban globális menedékdevizának számító japán jen 34 éves mélypontra gyengült a dollárral szemben. A gyengülés nem belföldi tényezőknek köszönhető, de ez nem jelenti azt, hogy a japán jegybank jövő heti kamatdöntő ülésen ne tudna tenni a jen védelmében. Csakhogy a Bank of Japan most mással van elfoglalva: azzal, hogy kirángassa az országot az őket évtizedek óta sújtó stagnálásból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 19. 06:52
×
×
×
×