Ausztria autópályáin jelenleg 130 km/óra a megengedett maximális sebesség, de a nagyvárosok környékén kijelölt IG-L (Immissionsschutzgesetzes-Luft) zónákban szmogriadó esetén maximum 100 km/órás sebességgel szabad haladni, mivel az alacsonyabb sebesség kisebb fogyasztást eredményez, így kevesebb nitrogén-oxid és szálló por kerül a levegőbe.
A korlátozás túllépéséért különösen magas, akár 2000 eurós büntetésre is számíthat a gyorshajtó a Linz (A1), Salzburg (A1, A10), Graz (A9, A2) és Tirol (A12, A13) melletti autópályákon, valamint ideiglenesen rövidebb szakaszokon Klagenfurt (A2) és Vorarlberg (A14) közelében – írja a villanyautosok.hu.
2019 nyarától a hidrogén tüzelőanyagcellás és akkumulátoros tisztán elektromos járművek mentesültek a sebességkorlátozás hatálya alól, hiszen helyben nem szennyezik a levegőt. Az engedmény azonban – technikai okokból – kizárólag az osztrák rendszámos autókra vonatkozott, a rendszer ugyanis automatikusan küldi ki a büntetést a gyorshajtóknak, így csak az osztrák nyilvántartásban elektromosként regisztrált járművek mentességét volt képes kezelni.
2020-ban egy német Tesla-tulajdonos szándékosan begyűjtött egy büntetést, és egyenlőtlen bánásmódra hivatkozva az Európai Unióhoz fordult. Az Európai Bizottság döntött, 2021. január 19-től a külföldi tisztán elektromos akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás autóval közlekedőkre is kiterjesztették a mentességet.
Az E-re végződő német rendszámmal rendelkező tisztán elektromos autók tulajdonosai már nem fognak büntetést kapni, de a szintén E végű rendszámra jogosult, legalább 50 km elektromos hatótávra képes PHEV-modelleknek továbbra is be kell tartaniuk az IG-L korlátozást.
Így a csak elektromos hajtású magyar autókra sem vonatkozik a sebességkorlátozás, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy előzetes regisztrációval, vagy utólagos fellebbezéssel mentesülhetnek a külföldi villanyautósok a büntetés alól.