eur:
410.99
usd:
392.15
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
Rendőr és katona járőrözik a röszkei közúti határátkelőhely szomszédságában épült kerítésnél 2020. január 29-én. A határátkelőnél 2020. január 28-án hajnalban migránsok nagyobb csoportja próbált a kerítést megrongálva magyar területre jutni a szerb oldalról.
Nyitókép: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Az Európai Bíróság ítéletet mondott Magyarország felett

Ezúttal nem a menekültkvóta kérdése, illetve az ennek kapcsán képviselt kategorikus magyar kormányzati elutasítás állt a luxembourgi bírák ítéletének a középpontjában, hanem a menekültek kezelésének a mikéntje.

Az elmúlt fél évtizedben számos alkalommal volt téma az európai uniós migrációs politikának – de különösen bármilyen kötelező kvótarezsimnek – a magyar kormány részéről történt bírálata, sok esetben elutasítása. Mindezek hátterében csak viszonylag ritkábban kerül reflektorfénybe a magyar határt (netán országterületet) elérő menekülteknek és ügyeiknek a hatósági kezelése kapcsán folyamatban lévő eljárások témája.

Az Európai Bíróság csütörtöki döntése az utóbbi kategóriába tartozik, amennyiben a migrációs kérdésnek nem a tagországok közötti tehermegosztás mikéntjéről zajló ötéves politikai vita kapcsán foglal állást, hanem a menekülteket az érvényes nemzetközi jog értelmében megillető jogvédelem magyarországi mibenlétét minősítette, méghozzá elmarasztalóan.

Szakértők szerint persze a két aspektus elkerülhetetlenül összefügg: ha egy ország politikai vezetése prioritásként kezeli a menekültbetelepítések/-betelepülések kizárását, akkor ezt következetesen csak úgy tudja érvényesíteni, ha határát zárva tartja, a menedékkérelmet lehetőleg az ország földrajzi területén kívül veti alá vizsgálatnak, a menedékkérőknek pedig ügyük eldőltéig lehetőleg nem biztosít szabad mozgást.

A menekültügyek kezelésének a mikéntjét ugyanakkor számos nemzetközi és európai uniós szabály bizonyos keretek között tartja. Az uniós joganyag korlátozott mértékben már korábban is foglalkozott ezzel, majd az arab tavaszt követő első – mai mértékkel már csak „kisebbnek” minősülő – bevándorlási hulláma is válaszul az EU 2013-as irányelve számos vonatkozásban rögzítette a menekültek jogvédelmét (más kérdés, hogy ezek átültetése majd minden tagországban többnyire terjedelmes késedelmet szenvedett).

Az ilyen és hasonló előírások – mint a kiskorú menekültek jogvédelme, a tolmácshoz való jog, a kötelező tartózkodási hely alkalmazási feltételeinek a számbavétele és hasonlók – a tágabb közvéleményben csak kevésbé ismertek, és a politikai viták szintjére is főként a menekültbefogadás ügye jut el, ennek megfelelő médiavisszhanggal.

Jogvédők azonban és persze a védelmet kereső egyes károsultak is már jó ideje aktívak annak érdekében, hogy az említett szabályoknak és irányelveknek érvényt szerezzenek. Ez nemcsak azért nem könnyű, mert az ezért kezdett eljárások időben többnyire igen elhúzódóak, hanem mert

a szabályok megszületése óta a politikai környezet is sok tekintetben változott, mindenekelőtt a 2015-ös nagy migrációs hullám megjelenésével.

Az erre válaszul született magyarországi intézkedések egyik talpköve például 2016 márciusa óta a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet deklarálása.

A csütörtöki ítéletre szintén sok éves eljárássorozat lezárásaként került sor. Az eredeti jogvédői panaszokra reagálva az Európai Bizottság már öt éve kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, amit aztán követett más, ezekhez kapcsolódó ügyekben felmerült panaszok – így mindenekelőtt a magyar határ mellett létrehozott úgynevezett tranzitzónák jogosságának – a kivizsgálása.

Ami a tranzitzónákat illeti – a mostani ítélet több vonatkozása is még ennek létével függött össze –, ezeket a bíróság egy ez évi (május 14-i) ítélete nyomán a magyar hatóság már felszámolta. Az ország területén észlelt illegális tartózkodás azonban többnyire továbbra is szerb területre történő kényszerkitoloncolást von maga után.

Rövid távon a luxembourgi ítélet – amely egyebek között elvetette a válsághelyzetre hivatkozó magyar érvelést – alaphelyzetben azt eredményezheti, hogy a kormányzat több olyan, jelenleg érvényben lévő intézkedést, illetve ezt legitimáló jogszabályt meg kell, hogy változtasson – megtagadva például felülvizsgálati szakaszban a korlátozásmentes tartózkodást az ország területén –, amely alapján az Európai Bizottság által megkifogásolt ügyekben a magyar hatóságok eddig az adott módon eljártak.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a 3 éves béremelkedési program filozófiai hátterével is előállt

Orbán Viktor a 3 éves béremelkedési program filozófiai hátterével is előállt

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Már lassul a magyar bérrobbanás, és pillanatokon belül vége szakad

Már lassul a magyar bérrobbanás, és pillanatokon belül vége szakad

Szeptemberben is érdemben nőttek a bérek Magyarországon a KSH friss adatai szerint, bár az emelkedés mértéke kissé lassult az előző hónapokhoz képest. Az alacsony infláció miatt azonban a keresetek reálértéke kifejezetten gyorsan emelkedik. Az már biztos, hogy a bérek vásárlóerejének növekedése olyan gyors lesz idén (éves átlagban), amilyet csak néhányszor lehetett látni az elmúlt évtizedekben. Jövőre azonban már az ideinél jóval kisebb mértékben nőhetnek a bérek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×