eur:
409.78
usd:
360.71
bux:
84947.5
2025. április 13. vasárnap Ida
Második népszavazás a Brexitről?

Második népszavazás a Brexitről?

Alig burkolt utalást tett csütörtökön a Goldman Sachs (GS) globális pénzügyi szolgáltató csoport vezérigazgatója arra, hogy újabb népszavazást kellene tartani a brit EU-tagságról.

Lloyd Blankfein csütörtök este megjelent Twitter-üzenetében azt írta: a vállalatvezetőket nagyon aggasztja a Brexit, vagyis Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból. "Vonakodva mondom ezt ki, de sokan szeretnének megerősítő szavazást e hatalmas horderejű és visszafordíthatatlan döntésről. Oly sok minden forog kockán, miért ne lehetne meggyőződni arról, hogy él-e még a konszenzus?" - olvasható a Goldman Sachs jelenleg Londonban tartózkodó vezetőjének Twitter-üzenetében.

Blankfein nincs egyedül ezzel a véleményével.

A fejlett ipari gazdaságok alkotta Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrégiben Londonban ismertetett éves országjelentésének egyik komoly feltűnést keltő kitétele szerint ha a Brexitről szóló döntést "például egy újabb népszavazás eredményeként" vissza lehetne fordítani, az

nagyon kedvező hatást gyakorolna a brit gazdaság növekedési kilátásaira.

A brit EU-tagságról tavaly júniusban tartott népszavazáson a résztvevők szűk, 51,9 százalékos többsége a kilépésre voksolt.

Az OECD-jelentés szerint ha az Egyesült Királyság valóban kilép az EU-ból, akkor is a lehető legszorosabb kereskedelmi kapcsolatrendszert kell fenntartania az unióval, ellenkező esetben a brit gazdaságnak súlyos növekedési kockázatokkal kellene szembenéznie.

Az OECD modellszámításai szerint ha Londonnak az EU-tagság várható időpontjáig, 2019 márciusáig nem sikerül szabadkereskedelmi megállapodásra jutnia az EU-val, és emiatt az unióval folytatott brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere lép érvénybe - amely vámjellegű és egyéb akadályok megjelenésével járna a kétoldalú kereskedelemben -, az a brit gazdaság növekedési ütemét már abban az évben 1,5 százalékponttal lassítaná.

Ez akár recessziót is jelenthetne, mivel vannak olyan távlati előrejelzések, amelyek 2019-re 1,5 százaléknál lassabb növekedést valószínűsítenek a brit gazdaságban.

A Brexit növekedési kockázataira nagy londoni elemzőházak is felhívták a figyelmet.

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő Londonban bemutatott legutóbbi átfogó szektorelemzése szerint a brit gazdaság több ágazatát súlyosan érintené, ha a brit EU-tagság megszűnéséig London nem tudna átfogó megállapodásra jutni az Európai Unióval a további kereskedelmi kapcsolatrendszerről.

A Moody's szerint ebben az esetben nem lehet kizárni a recesszió lehetőségét sem.

A konzervatív párti brit kormány mindazonáltal mereven elveti az újabb népszavazást az EU-tagságról.

Theresa May miniszterelnök a minap a leghallgatottabb londoni kereskedelmi rádió, az LBC interjúműsorában jelentette ki, hogy nem lesz újabb EU-tagsági referendum. "Végrehajtjuk azt, amire a brit nép szavazott, végrehajtjuk a Brexitet és 2019. március 29-én kilépünk az Európai Unióból" - mondta a rádióműsorban a brit miniszterelnök.

Theresa May idén március 29-én jelentette be a Lisszaboni Szerződés 50. cikkelyének aktiválását. Ez a cikkely szabályozza - és aktiválásának bejelentése el is indította - a Brexit-folyamatot. Az 50. cikk értelmében az uniós tagság megszűnik, ha hatályba lép a kilépési szerződés; megállapodás hiányában a kilépési szándék bejelentése után két évvel megszűnik az uniós tagság, de a kilépési tárgyalások az uniós tagállamok konszenzusos döntésével meghosszabbíthatók.

A brit kormány a héten bejelentette: törvényben is rögzíteni kívánja az EU-tagság megszűnésének 2019. március 29-i időpontját.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.14. hétfő, 18:00
Magyar Levente
a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára
Több mint 100 milliárd dolláros ütést visz be Donald Trump az amerikai autóiparnak

Több mint 100 milliárd dolláros ütést visz be Donald Trump az amerikai autóiparnak

A világ jelentős része fellélegezhetett, miután Donald Trump a héten 90 napra felfüggesztette vámintézkedéseinek jelentős részét. Nem minden vám került azonban felfüggesztésre, és miközben a piacok a Kínával szembeni "vámlicit" miatt aggódnak, az autógyártók nagyon úgy tűnik, hogy kénytelenek beletörődni az új valóságba. Az autóipari vámok tekintetében ugyanis eddig semmilyen engedmény nem történt, sőt heteken belül újabb vámterrel sújtják az iparágat az USA-ban, ami akár 100 milliárd dollárt meghaladó költségnövekedést is jelenthet a gyártóknak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×